Kínában este tíztől nincs játék

2019 / 11 / 14 / Bobák Zsófia
Kínában este tíztől nincs játék
Ki ne gondolna vissza nosztalgiával a szép gyerekkori napokra, mikor még volt idő élvezni az életet, focizni a grundon, lógni a haverokkal vagy éppen éjszakákat tölteni zombiként a számítógép előtt a Half-Life, Counter-Strike vagy Final Fantasy játékára tapadva. A számítógép megjelenése óta minden kamasz életéhez hozzá tartozik kisebb-nagyobb mértékű videojáték addikció, de az internet elterjedésével az ártalmatlan hobbiból komoly függőség vált.

És minden tinédzser jobban jár, ha ezt be is tartja.

Egy kínai felmérés szerint 2009-ben az országban 24 millió tini, vagy fiatal felnőtt küzdött addiktív tünetekkel és a szám az internet kávézók elterjedésének köszönhetően, azóta csak nőtt.

A probléma megoldására a hagyományos kínai módszert alkalmazták. Nagy Testvér segített tévelygő polgárain, a kormány törvényt hozott az internet-függőség kezelésére. 2008-tól kezdve Kína az első ország, ahol hivatalosan is klinikai rendellenességnek, vagyis betegségnek számít a net-függőség, a szülők mára már több száz kezelő központból választhatnak, ha úgy gondolják, csemetéjüknek segítségre van szüksége a leszokáshoz.

 

Csakhogy az elvileg pszichológiai problémát gyógyító helyek a valóságban inkább kiképzőtáborra hasonlítanak, a pácienseket gyakorlatoztatják, beleegyezésük nélkül „fogva tartják” és több beszámoló szerint fizikailag bántalmazzák is.

A szintén a kezelés részét képező elektrosokk terápia betiltására már 2017-ben előkészítették a törvénytervezetet, de addigra a szabályozásokkal már elkéstek.

Fuyangban egy tinédzser meghalt mindössze két nappal azután, hogy beutalták a táborba.

A 18 éves fiú testén az orvosok 20 külső és több belső sérülést találtak, nagy valószínűséggel ezeket a „gyógyterápia” közben szerezte. A hír nagy felháborodást keltett, a világ minden médiafelületén lehetett hallani róla, de az ügy azóta elvesztette szenzációértékét és a táborok azóta is virágoznak, csakúgy, mint a net-függőség.

De a Nagy Testvér nem adja fel, a kínai fiatalok mintapolgárok lesznek, akár akarják, akár nem. Ha az átnevelőtáborok nem járnak sikerrel, a következő lépés a mindenre kiterjedő szabályozás. A kínai internet használat eddig is sok korlátozás alá esett, a videójátékokat is csak névvel és személyazonosító okmány bemutatásával lehetett használni, mostantól azonban már időkorlátot is felállítottak.

A gyerekek (18 év alattiak) naponta csak másfél órát tölthetnek játékkal, hétvégén három órát, este tíz után pedig irány az ágy, nincs több játék.

A kormány indoklása szerint a törvényre a tinédzserek egészségének megóvása miatt volt szükség, a mértéktelen képernyőbámulás ugyanis rövidlátást okozhat, valamint rontja az iskolai teljesítményt is. Kínában a szülők nagyon komolyan veszik utódaik tanulmányi eredményeit, és leendő karrierjüket, így akár örülhetnek is a szabályozásnak, de kérdéses, hogy mennyire jó módszer nevelés helyett külső eszközökre hagyatkozni.

Az pedig még nagyobb kérdés, vajon hogyan fogják betartatni a törvényt, de a készülő Social Credit System országában valószínűleg talál megoldást a kormány erre a problémára is.

(Forrás: Hvg, Fotó: wikimedia commons, mcrc.marines.mil)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
A Koppenhágai Egyetem Niels Bohr Intézete már a jövő világhálójának, a “kvantuminternetnek” a legszükségesebb összetevőjén dolgozik.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.