A húsvéti tradíciók egyik, manapság talán kevesbé népszerű, de mégis szervesen az ünnephez tartozó eleme a locsolkodás, amit már a lányok hideg vízzel való nyakon öntése helyett a legtöbb helyen felváltott a szofisztikáltabb, kölnivel történő megöntözés hagyománya. A Magyar Néprajzi Lexikon leírása szerint a húsvéti locsolás a katartikus rítusok közé tartozik, egyike a termékenységvarázsló népszokásoknak, amelyek ősi eredetűek, de a kereszténység terjedésével némileg módosult formát és jelentést kaptak.
“Eredetének egyházi magyarázata részint a keresztelésre utal, részint arra a legendára, amely szerint a Jézus feltámadását hirdető jeruzsálemi asszonyokat locsolással akarták volna a zsidók elhallgattatni, ill. a Jézus sírját őrző katonák vízzel öntötték le a feltámadás hírét vivő asszonyokat.”
- szól a magyarázat. A régi időkben húsvét hétfő után, kedden a lányok locsolták a fiúkat, de a kútvízzel való öntözés szokása a a két világháború között megszűnt. A húsvéti locsolás újabb, városiasabb jellegű szódavizes vagy szagos vizes (kölnis) módjai viszont sok helyen tovább élnek és ma is színesítik vagy éppen keserítik a résztvevők életét.
A locsolkodás iránti ellenszenv egyik gyakori oka a nem is annyira maga a rituálé, hanem a kölni illata, ami nem mindig mondható kellemesnek, de a technológia most megoldást nyújthat a régóta fennálló problémára és azok számára is elviselhetőbbé teheti a húsvét hétfőt, akik eddig inkább elbújtak a locsolkodni vágyó vendégek elől.
Az átalakulást nem más, mint a ChatGPT hozta el a locsolkodás területére, ami gép-ember együttműködésben készítette el azt az illatot, amelyet a legjobban a tavaszhoz illőnek ítélt. A projekt a Telekom kezdeményezésére született meg és a mesterséges intelligencia program mellett Kiss Virág parfümőr segítségével zajlott, aki régóta foglalkozik a parfümkészítés mesterségével és elmondása szerint egyáltalán nem idegenkedett az MI-vel való együttműködéstől.
“Úgy fogtam fel, mint egy ajánlást, egy általános vélekedést arról, milyen a jó illat egy kölni esetében. Én kiegészítettem a receptúrát mielőtt használtam az AI által javasolt formulát, kigondoltam a megfelelő arányokat és el is készültünk”
- mondta el Kiss Virág, aki a kölni létrehozása során nagyrészt a mesterséges intelligencia által javasolt összetevőket alkalmazta, de a valamelyest változtatott az elemeken, hogy a magyar nők ízléséhez szabja a végső illatot.
A ChatGPT az általa kigondolt receptben 250 ml 96%-os tisztított alkoholt, 10 csepp narancs-, és 10 csepp citromolajat, 5 csepp bergamottolajat, 3 csepp rózsaolajat és 2 csepp levendulaolajat javasolt, miután arra kérték, hogy egy parfümőr fejével gondolkodva alkosson egy olyan jó illatú kölnit, amivel húsvétkor locsolhatnak a fiúk. Kiss Virág visziont a levendulát hársfavirágra és gyöngyvirágra cserélte, mivel megítélése szerint ezeket az összetevőket Magyarországon jobban kedvelik a nők a parfümökben és kölnikben.
@telekom_hun Locsolókölni mesterséges intelligenciával? ? Lehetséges! #fy #fyp #foryou #nekedbe #chatgpt #ai #húsvét #kölni #kissvirág #telekom ♬ eredeti hang - Telekom
Hogy milyen lett a végeredmény, azt személyesen is kipróbáltuk és tapasztalatunk szerint az “okoskölni” valóban kicsit kevésbé riasztó, mint néhány másik, leginkább körömlakklemosóra emlékeztető “illat”, bár a citrusos jelleg miatt nem kifejezetten komplex és kifinomult, inkább egyszerűbb karakterű aromát képvisel. De a felhasználási jellegét tekintve ez nem is probléma, mivel a húsvét a hagyományok életben tartásáról szól és nem a kölni a lényeg benne, az viszont a projekt jól bizonyította, hogy a gép-ember együttműködés és a mesterséges intelligencia bevonása a munkákba kifizetődő lehet és érdekes új eredményeket szülhet.
“Mint kiderült, a mesterséges intelligencia érvényes érzéki alkotásokat tud
létrehozni. Ezzel nem csak a praktikus és a művészeti területen van jelen az AI,
már belépett a tapasztalati síkra is.
De az emberi tényező és a szakértelem nem
hiányozhat egy ilyen típusú alkotói folyamatból. Olyan személy kell hozzá, aki
szakértője az adott témának. A megállíthatatlan fejlődés ezen a területen azt
üzeni, hogy a digitális világ eszközeire új szemmel kell tekinteni" – mondta el a projekttel kapcsolatban Szabó Béla, a Telekom márka-,és lakossági kommunikációs igazgatója.
A ChatGPT és Kiss Virág kölnijét megvásárolni nem lehet ugyan, de az illatot bárki kipróbálhatja a héten a következő helyszíneken a Telekom üzleteiben, ahol a pultok valamelyikénél állítják ki az üvegeket:
(Fotó: Getty Images/Janos Kummer/Stringer)