A South China Morning Post beszámolója szerint Kínában a napokban debütált az a különleges kialakítású drón, ami valójában nem is olyan egyedülálló: külsőre rendkívül hasonló ugyanis az amerikai csodadrónhoz, a V-BAT-hoz. A V-BAT a Shield AI cég VTOL-ja, azaz vertikális fel- és leszállásra alkalmas, pilóta nélküli járműve, amit az amerikai katonai egységek már több ízben használtak bevetéseken, és Ukrajnában is alkalmazták az elmúlt egy évben. A robotrepülőgép a “logisztikai szempontból legegyszerűbb UAS” (pilóta nélküli légijármű-rendszer), “amihez fogható nincsen” a gyártócég bemutatása szerint. A mindössze egy propellerrel működő, fix szárnyas drón a hátsó részére ereszkedik landolás közben, és így is emelkedik a magasba indulás esetén, a levegőben pedig horizontális pozícióban suhan, és szárnyai nagy stabilitást adnak neki. A jármű kialakításának nagy előnye, hogy egészen kis helyet foglal csak fel-, és leszállás közben, így változatos helyszínekről indítható, akár háztetőkről vagy kisebb méretű hajók fedélzetéről is.
A Shield AI leírása szerint a V-BAT előkészítéséhez két ember is elegendő, akik alig fél óra alatt repülésre kész állapotba hozhatják a járművet. A gép egyik legnagyobb előnyének a maximálisan biztonságos működést tartják, bár a Forbes májusi cikke alapján volt már rá példa, hogy a drón balesetet okozott: egy ízben egy közelében tartózkodó ember pólóját kapta be és tépte darabokra a propeller egy tesztrepülés során, 2024-ben pedig egy hibásra sikerült leszállás közben egy haditengerészeti tag vesztette el több ujját a drón propellere miatt. A gyártócég vezetője, Ryan Tseng azonban úgy nyilatkozott, hogy azóta fejlesztéseket végeztek a V-BAT-on, ami immár képes asszisztencia nélküli landolásra is.
A Kínában felbukkanó drón, ami a V-BAT-ra meglehetősen hasonlít, szintén egy propellerrel működik, és autonóm módon végzi a navigációt és a felderítést az úgynevezett Wenyao okos vezérlőrendszerrel. A jármű szárnyfesztávolsága 2,6 méter, hossza 1,8 méteres, vagyis valamivel kisebb az amerikai “elődjénél”, és az AVIC (Aviation Industry Corporation of China, amelynek leányvállalata készítette a gépet) elmondása szerint rendkívül egyszerű, valamint olcsó fenntartani és működtetni is. A lehetséges felhasználási területet a fejlesztői a felderítés mellett a kutatási-mentési feladatokban látják, mivel a drón egy-egy katasztrófa esetén könnyen, gyorsan bevethető, és nehezen megközelíthető helyeken is tud landolni.
(Fotó: Shield AI, a borítóképen a V-BAT látható)