Lehetett sejteni, hogy a Disney komolyan gondolja a terveit, de a számok talán még őket is meglepték. Az egy dolog, hogy rögtön az első napon tízmillióan iratkoztak fel a szolgáltatásra, és állítólag már negyvenmilliónál járnak, hiszen árnyalja a képet, hogy az Egyesült Államokban az egyik internetszolgáltató előfizetői ingyen jutnak a Disney+-hoz egy teljes évig. Épp ezért arra valószínűleg még büszkébbek, hogy a külön erre a platformra készült Star Wars sorozat, a Mandalorian első évada 90%-os értékelést kapott a kritikusi véleményeket összegyűjtő Rotten Tomatoes-on, míg a Skywalker Kora csak 52%-on áll. Ráadásul előbbi körülbelül 100 millió dollárból készült, utóbbi majdnem háromszázból. Szóval ha lehet hinni a híreknek, hogy 24 milliárd dollárt fognak költeni tartalomra, akkor lesz mit nézni. De mikor?
Európában eddig csak Hollandiában volt elérhető, de március 24-től Angliában, Írországban, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Svájcban, Németországban és Ausztriában is fut a Disney+, havi hat fontért illetve hét euróért. Az éves előfizetést tíz hónap áráért adják majd. Nálunk korábban 2021-re ígérték az indulást, hogy ez a dátum is változik-e, egyelőre nem tudjuk, de megkérdeztük a cég sajtóosztályát. Akármikor is kezdenek idehaza,
a Disney+ valószínűleg minden gyerekes háztartás kötelező kelléke lesz,
mint a slime, a dinoszauruszos kukoricapehely meg az eperízű köhögéscsillapító. Ugyan a vállalat filmjei egyelőre több platformon is elérhetőek, a tervek szerint nemsokára az általuk készített címeket csak náluk lehet majd megnézni. Ez pedig nemcsak a Kis Hableányt, az Oroszlánkirályt és közvetlen rokonságukat jelenti, hiszen hozzájuk tartozik az összes Pixar, Lucasfilm, 20th Century és National Geographic mozi is. Sőt, a széfet se csukják-nyitják kedvük szerint, ahogyan szokásuk volt: régen nem árulták a filmjeiket folyamatosan, egy ideig kapható volt a Szuzi és tekergő, aztán egy ideig nem, hogy később újra lehessen neki videópremiert csinálni. Ennek most vége. De akkor
mi tart ilyen sokáig? A szuperhősök erre is tudják a választ.
A Marvel Cinematic Universe korábban a Netflixen volt elérhető. A Bosszúállók: Végjáték már az USÁ-ban egyedül a Disney-nél, míg idehaza az HBO GÓ-n fut. Ez önmagában jól mutatja, hogy a tartalmak licenszelésének a módja épp most változik meg, és a lassan kifutó, gyakran akár hároméves szerződések miatt egy átmeneti időszak elején-közepén vagyunk. Amikor ennek vége, akkor jobb híján mindannyian fejből tudni fogjuk, hogy a kedvenc filmjeink, sorozataink melyik stúdiónál készültek. Ha valami újra vagyunk kíváncsiak, és a tulajdonos szolgáltatásának még nem vagyunk az előfizetői, akkor lehet újabb havi kétezret kicsengetni. Ha ehhez nincs kedvünk, mert már többet költünk streamre, mint gázra és villanyra, akkor lehet átmenni a szomszédba filmet nézni. Pont mint a tévé aranykorában.
(Fotó: Disney)