Közeleg a meteorzápor, amit az emberiség zúdított a saját fejére

2024 / 08 / 28 / Felkai Ádám
Közeleg a meteorzápor, amit az emberiség zúdított a saját fejére
A NASA DART űrmissziójának lett egy nem várt hatása: a Dimorphos aszteroidáról kiszakadt részek a Föld felé indultak el, és hamarosan meg is érkezhetnek. Így ez lehet az első meteorzápor a történelemben, amit az emberiség indított az útjára.

Egy friss tanulmány szerint a NASA DART űrszondája és a Dimorphos aszteroida 2022-es ütközése során keletkezett apró töredékek milliói juthatnak el a Földre és a Marsra. Ezek a részecskék, amelyek a küldetés során váltak le az aszteroidáról, akár már a következő évtizedben is elérhetik a Földet, és létrehozhatják az első ember által okozott meteorrajt – számol be róla a LiveScience.

2022. szeptember 26-án a NASA Double Asteroid Redirection Test (DART) űrszondája szándékosan csapódott bele a Dimorphos aszteroidába 24 000 km/h sebességgel. Az ütközés a Földtől 11 millió kilométerre történt, és azt a célt szolgálta, hogy teszteljék, az emberiség képes-e átirányítani a potenciálisan veszélyes aszteroidákat, amelyek fenyegetést jelenthetnek a bolygónkra. A küldetés sikeresnek bizonyult, mivel megváltoztatta a Dimorphos pályáját, és igazolta, hogy a kinetikus ütközés módszere életképes megoldás lehet a bolygóvédelemben.

Az ütközés azonban jelentősen átalakította a Dimorphos alakját, és hatalmas törmelékcsóvát lövellt ki az űrbe. Bár a kutatók úgy vélik, hogy a nagyobb töredékek közül néhány idővel elérheti a Marsot, arra nem számítanak, hogy ezek a Földre is eljuthatnának.

A most szóban forgó tanulmány azonban, amely a The Planetary Science Journalban jelent meg, kifejezetten a kisebb törmelékdarabokat vizsgálja.

A kutatók a NASA szuperszámítógépe segítségével elemezték az Európai Űrügynökség LICIACube űrszondájának adatait, amely a DART-ot kísérte a küldetés során. 3 millió töredék pályáját szimulálták, és kiderült, hogy ezek közül sok végül tényleg elérheti a Marsot, de akár a Föld-Hold rendszert is. Pánikra azért nincs ok, mivel ezek a törmelékek túl kicsik ahhoz, hogy veszélyt jelentsenek az életre, még ha ténylegesen is eljutnának a bolygónkig. A szóban forgó töredékek a 30 mikrométer és 10 centiméter közötti mérettartományban mozognak, és a Föld légkörébe érve egyszerűen szétesnek. Mindez azt jelenti, hogy látványos tűzijátékra esetleg lehet számítani, ám ezek a darabkák semmiféle kárt sem fognak idelent okozni.

Hogy mikor érkezik az emberiség első, saját meteoresője – már ha egyáltalán megérkezik – az bizonytalan. A legkisebb töredékek akár már hét éven belül elérhetik a Földet, de valószínűleg túl aprók lesznek ahhoz, hogy szabad szemmel láthatók legyenek. A nagyobb töredékek, amelyek látványos meteorrajt hozhatnak létre, viszont több mint 30 év múlva érkezhetnek. Ha ez bekövetkezik, akár egy új meteorraj is kialakulhat, amelyet “Dimorfidáknak” nevezhetnénk el. Az esemény bekövetkezése azonban csak akkor lesz biztos, ha a töredékek némileg közelebb kerülnek a Földhöz.

(Kép: több tucat nagyobb kődarabot (körrel jelölve) fedeztek fel a DART és a Dimorphos ütközése után, forrás: NASA, ESA, David Jewitt (UCLA))

Aszteroidákat esznek majd a jövő űrhajósai
Jó étvágyat kívánunk hozzá!
Visszatérés a tett helyszínére az első sikeres aszteroidaeltérítő misszió folytatásában
A DART misszió során kimozdíttak pályájáról egy aszteroidát. A küldetés azonban még közel sem ért véget. A második felvonásban a szondához magyar szakértők kalibrálják a kamerákat.