Különbséget tud tenni a haldokló és egészséges sejtek között az egyetlen sejt méretű mikrobot

2023 / 07 / 29 / Bobák Zsófia
Elkapja és odébb viszi a sejteket és baktériumokat az apró eszköz.

A Tel Aviv Egyetem kutatói olyan mikrobotot hoztak létre, ami mindössze egyetlen sejt méretű (néhány mikrométer széles), de mégis képes hasznos feladatok megoldására, amelyek a későbbi felhasználások során orvosi beavatkozásokat válhatnak ki. A mikrobot, vagy mikromotor, Gilad Yossifon professzor elmondása szerint, tulajdonképpen egy apró, aktív, szintetikus részecske, ami önállóan vagy külső kontroll által, például mágneses, vagy elektromos mezővel irányítva halad meghatározott célja felé, hogy valamilyen biológiai rakományt szállítson a helyszínre vagy sejteket vigyen arrébb.

A tesztek alatt rákos sejteket és baktériumot kapott el a mikrobot és a megfigyelések szerint különbséget tudott tenni az egészséges, károsodott és haldokló sejtek között. Az eltérő állapotú sejteket a dielektroforetikus jellemzőik alapján különítette el egymástól és ez az adottság a későbbiekben a gyógyszerszállítás során hatékony segítséget jelenthet számára. A mikromotort zöld, fluoreszkáló polisztirol gömbökből alakították ki krómbevonat, majd erre applikált nikkel-, és végül aranyrétegek hozzáadásával. A fémbevonat miatt az eszköz vezetőképessége is nőtt, így a mágneses és elektromos terek hatása növelte a teljesítményét és az irányíthatóságát. A sejteket a dielektroforetikus hatás révén tudta elkapni, mivel a gömb "egyenlítője" közelében fellépő negatív dielektroforézis reakció a pozitív dielektroforetikus jellemzővel bíró részecskéket magához vonzotta és ott tartotta.

A mikrobot mozgását és képességeit egyelőre csak egy speciális oldatban tesztelték a kutatók, de a továbbiakban a test belsejében is próbára teszik, hogy kiderüljön, hogyan működik az élő szervezet kémiai összetétele és hatásai között az eszköz és mennyire lesz használható ebben a környezetben a feladatok elvégzésére.

(Fotó: Yossifon et al/Advanced Science, Tel Aviv University)