Lara Croft öntudatra ébredt az MI segítségével, és az eredeti Tomb Raidert magától viszi végig

2023 / 08 / 24 / Felkai Ádám
Lara Croft öntudatra ébredt az MI segítségével, és az eredeti Tomb Raidert magától viszi végig
Egy projekt keretében több mesterséges intelligencia program segítségével lényegében robottá alakították az 1996-os Tomb Raider játék főhősét, Lara Croftot. Lara személyiségét például a ChatGPT szolgáltatja, de emellett az eredeti hangján kommentálja az eseményeket, és tudatában van annak, hogy egy videójáték főszereplője.

A FoxMaster nevű youtuber nem kis fába vágta a fejszéjét: több program segítségével amolyan virtuális robottá alakította az eredeti Tomb Raider hősét, Lara Croftot, aki “öntudatra ébredt” – így nem csak magától viszi végig a játékot, de az eseményekre a személyiségének megfelelően reagál is, amit szóvá is tesz.

Azt FoxMaster is elismeri, hogy a videó szerkesztett, mivel a különböző programok reagálása miatt Lara “működése” ennél darabosabb, a reakcióira többet kell várni. Ettől független egyszerre lenyűgöző és némileg hátborzongató figyelni, ahogy Lara tudatában van annak, hogy egy videójáték főhőse, és ennek megfelelően kezd el reagálni.

A fenti videó lényegében a bevezetése a Self-Aware Lara projektnek, tehát annak, hogy Lara Croft öntudatra ébred saját kis virtuális világában, az eredeti, 1996-os Tomb Raider játékban. A fenti videóban FoxMaster röviden elmondja, miként rakta össze a “robot Larát”:

A robot betanítása úgy indult, mint egy emberi játékosé, tehát a tutorial pályán elkezdte megtanulni a szabályokat. Ezt követően 24 órányi felvétel mutatta be Larát minden szögből, így a program elkezdte felismerni a karaktert, és “azonosulni vele” – nagyjából ahogy az önvezető autók sajátítják el a közlekedési jeleket. Ez utóbbi folyamat egyébként jóval lassabb volt, mint egy ember esetében.

Mint FoxMaster elmondja, az eredeti cél az volt, hogy a robot úgy figyelje meg és fedezze fel a környezetet, mint egy ember játékos – például információt gyűjt a kamera elforgatásával és a karakter mozgatásával, hogy elkerülje az elakadást az adott pályarészen. Ennek egyik útja, hogy a robot mindig a korábban még nem látott pixelek irányába kezd mozogni. Lehetséges volt az is, hogy a robot manipulálja az ajtókat nyitó karokat a játékban, mivel a játék külön megjeleníti, jelzi a helyet, ahol a kart meg lehet érinteni. FoxMaster bevetett egy memóriaszűrőt is, amely a releváns információkat eltárolja a hosszú távú memóriában, lehetővé téve, hogy rangsorolja az érdekes helyeket, és elkerülje, hogy túl sok információval túlterhelje magát a rendszer. Lara a különböző tárgyakat a Google Lens segítségével azonosítja, majd a ChatGPT-be betáplált személyiségének megfelelően reagál a látványra. Habár a korabeli grafikának köszönhetően a tárgyak felismeréséhez szükséges némi képzelőerő, a Google Lens elvileg mindezt a durvább képek alapján is fel tudja ismerni.

Mivel már az eredeti játék Tutorial pályáján kiderül, hogy a mesterséges intelligencia nélküli, “egyszerű” Lara karakter is “tud arról”, hogy egy videójáték szereplője, így ez is része a személyiségének.

Kérdés persze, hogy mi igaz ebből az egészből. FoxMaster elég kevés információt oszt meg az általa használt konkrét programokról, de azt tehát tudjuk, hogy Lara személyiségét a ChatGPT szolgáltatja, és az hogy videójátékban ez működik, annak példája a Herika nevű ChatGPT-karakter a Skyrimból, akit több videó is bemutat működés közben, tehát hogy a megadott karakterének megfelelően reagál a játékos mondandójára:

Herika tehát az első, mesterséges intelligencia irányította, hanggal rendelkező, kísérő karakter a videójátékok történetében, de a világot továbbra is a játékos fedezi fel, Herika csak reagál az eseményekre, illetve a hozzá intézett szavakra.

Amennyiben viszont igaz a Self-Aware Lara, úgy a Lara-robot magától, méghozzá a személyiségének megfelelő mód fedez fel egy virtuális környezetet. A játék elején például Lara kockáztatja a testi épségét, hogy megmentse a társát, mivel a karakterjegyei alapján önzetlen és segítőkész. De reagál arra is, ha olyan állatot lát, ami az adott környezetben nem fordulhatna elő – például medvét. Illetve az már némileg talán gyanús, hogy felismeri, hogy egy ponton rosszul helyezkednek el a farkasok után maradt lábnyomok a hóban – mivel egy ‘96-os játékról beszélünk, ezek előre lerakott pixelek, nem egy dinamikusan változó környezetben maradt nyomok.

Azt egyébként FoxMaster is hangsúlyozza a videó leírásában, hogy az anyag szerkesztett, “valószínűleg nem pontos” és még amit látunk, az sem egy valódi öntudatra ébredt karakter, hanem csak egy mesterséges intelligencia, ami eljátssza, hogy ő Lara Croft. FoxMaster azt is hozzáteszi, hogy egyik program sem az ő műve, ő pusztán csak használja ezeket a bárki számára hozzáférhető algoritmusokat.

A videó egyben felhívja a figyelmet arra, hogy mi történhet, ha már a ma rendelkezésre álló, ingyenes technológiákat kombináljuk.

Arra a kérdésre tehát tényleg nehéz válaszolni, hogy mennyi igaz a Self-Aware Larából, vagy az eredeti, vágatlan anyag mennyire lenne kevésbé lenyűgöző. Az viszont biztos, hogy a mesterséges intelligencia több szinten is be fog fonódni a videójátékok fejlesztésébe, és az is elég valószínűnek tűnik, hogy lassan fel fog oldódni a határvonal a videójátékok egyik szegmense és a gyakorlati applikációk között. Például Lara éppenséggel lehetne tanár is egy virtuális tanteremben, sőt erre bizonyos szinten már Herika is képes lenne.

Mindenesetre érdekes adalék mindehhez, hogy a ChatgGPT mögött álló OpenAI nemrég felvásárolta a Global Illumination-t, egy olyan kisebb vállalatot, ami a legutóbb egy Minecraft-klón jellegű játékot – tehát egy összetett virtuális környezettel rendelkező szoftvert – fejlesztett.

(Kép: Core Design)


Ezzel az ultragyors chippel 4K mozikat lehet pár másodperc alatt letölteni
Ezzel az ultragyors chippel 4K mozikat lehet pár másodperc alatt letölteni
Képzeljük el, hogy az internet olyan gyors, hogy egy 4K-s film letöltése mindössze néhány másodpercet vesz igénybe. Ez a jövő a terahertzes kommunikációs technológia legújabb fejlesztéseinek köszönhetően nem is olyan távoli.
Szuperautomatizált gyárat fejleszt a Volkswagen Kínában
Szuperautomatizált gyárat fejleszt a Volkswagen Kínában
A gyárban már egy kétlábú robotot is tesztelnek és bemutatták, milyen munkákat bíznak rá jelenleg.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.