Laza 96%-kal csökkentette a galvanizálás során keletkező veszélyes hulladék mennyiségét a Toyota egy új eljárással

2020 / 07 / 23 / Rácz Tamás
Laza 96%-kal csökkentette a galvanizálás során keletkező veszélyes hulladék mennyiségét a Toyota egy új eljárással
A klasszikus galvanizáló kádba merítés helyett a védőréteg közvetlenül a munkadarabra "nyomtatásával" brutálisan lecsökkent a visszamaradó hulladék és a felhasznált energia mennyisége is.

A galvanizálás az autóiparban az az eljárás, amellyel alkatrészek felületét vonják be egy védőréteggel, elsősorban korrózió elleni védelem céljával. A gyártástechnológiában ezt klasszikusan galvanizáló kádakban végzik: a munkadarabot teljes egészében belemerítik belemerítik az adott fém oldatába, amelyből az alkatrész megfelelő pontjain elektromos áramot átvezetve kiválik a vékony fémbevonat-réteg. Ezeket az elemeket a galvanizálás előtt és után is le kell mosni, és mivel az alkatrész egészét alá kell meríteni a folyamat során, jelentős mennyiségű oldatra van szükség, amely a gyártási folyamat végeztével hulladékként terheli a környezetet. A galvanizálási folyamat során ráadásul a levegőbe is kijutnak olyan káros gőzök, amelyeket szintén semlegesíteni szükséges.

A Toyotánál mostantól ezt az eljárást kezdik kiváltani az erre alkalmas alkatrészeknél egy új módszerrel, amely gyakorlatilag rányomtat egy vékony fémréteget a bevonni kívánt felületre. Ahelyett, hogy a galvanizáló oldatba merítenék az adott alkatrészt, az oldatot egy tartályban helyezik el, amelynek alját polimer membrán (szilárd elektrolit membrán) zárja le. Ez utóbbi érintkezik a galvanizálandó alkatrésszel, zárva az áramkört. Ekkor az oldatból fémionok lépnek át a membránon, és vékony fémréteget képeznek a tárgy felületének a berendezés „fejével” érintkező pontjain. Így gyakorlatilag „felrajzolható” a fémréteg az adott alkatrészre.

Az új eljárás gyorsabb és helytakarékosabb, mint a szokásos fürdős megoldás és a környezetet is jóval csekélyebb mértékben szennyezi. Az oldatból visszamaradó hulladék mennyisége mintegy harmincad részére (-96%), az eljárás során kibocsátott széndioxid mennyisége pedig harmadára (-66%) csökkenthető.

A Toyota nem tartja meg magának a forradalmian újszerű megoldást: két partnerével, a Mikado Technos, illetve a Kanematsu vállalatokkal közösen megkezdte a nyomtatásos galvanizáló berendezések gyártását illetve forgalmazását. A Toyota a következő három év során számos vállalatnál teszteli és ellenőrzi a technológia működését, majd legkésőbb 2024-től megkezdi annak széles körű, autóiparon túlmutató forgalmazását.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.