Laza 96%-kal csökkentette a galvanizálás során keletkező veszélyes hulladék mennyiségét a Toyota egy új eljárással

2020 / 07 / 23 / Rácz Tamás
Laza 96%-kal csökkentette a galvanizálás során keletkező veszélyes hulladék mennyiségét a Toyota egy új eljárással
A klasszikus galvanizáló kádba merítés helyett a védőréteg közvetlenül a munkadarabra "nyomtatásával" brutálisan lecsökkent a visszamaradó hulladék és a felhasznált energia mennyisége is.

A galvanizálás az autóiparban az az eljárás, amellyel alkatrészek felületét vonják be egy védőréteggel, elsősorban korrózió elleni védelem céljával. A gyártástechnológiában ezt klasszikusan galvanizáló kádakban végzik: a munkadarabot teljes egészében belemerítik belemerítik az adott fém oldatába, amelyből az alkatrész megfelelő pontjain elektromos áramot átvezetve kiválik a vékony fémbevonat-réteg. Ezeket az elemeket a galvanizálás előtt és után is le kell mosni, és mivel az alkatrész egészét alá kell meríteni a folyamat során, jelentős mennyiségű oldatra van szükség, amely a gyártási folyamat végeztével hulladékként terheli a környezetet. A galvanizálási folyamat során ráadásul a levegőbe is kijutnak olyan káros gőzök, amelyeket szintén semlegesíteni szükséges.

A Toyotánál mostantól ezt az eljárást kezdik kiváltani az erre alkalmas alkatrészeknél egy új módszerrel, amely gyakorlatilag rányomtat egy vékony fémréteget a bevonni kívánt felületre. Ahelyett, hogy a galvanizáló oldatba merítenék az adott alkatrészt, az oldatot egy tartályban helyezik el, amelynek alját polimer membrán (szilárd elektrolit membrán) zárja le. Ez utóbbi érintkezik a galvanizálandó alkatrésszel, zárva az áramkört. Ekkor az oldatból fémionok lépnek át a membránon, és vékony fémréteget képeznek a tárgy felületének a berendezés „fejével” érintkező pontjain. Így gyakorlatilag „felrajzolható” a fémréteg az adott alkatrészre.

Az új eljárás gyorsabb és helytakarékosabb, mint a szokásos fürdős megoldás és a környezetet is jóval csekélyebb mértékben szennyezi. Az oldatból visszamaradó hulladék mennyisége mintegy harmincad részére (-96%), az eljárás során kibocsátott széndioxid mennyisége pedig harmadára (-66%) csökkenthető.

A Toyota nem tartja meg magának a forradalmian újszerű megoldást: két partnerével, a Mikado Technos, illetve a Kanematsu vállalatokkal közösen megkezdte a nyomtatásos galvanizáló berendezések gyártását illetve forgalmazását. A Toyota a következő három év során számos vállalatnál teszteli és ellenőrzi a technológia működését, majd legkésőbb 2024-től megkezdi annak széles körű, autóiparon túlmutató forgalmazását.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
Egy autógyártó robotja önállóan liftezik és arcfelismerő technológiával cserkészi be azokat, akik kávét szeretnének inni
99,9%-os pontossággal azonosítja a robot azokat, akik a kávéjukra várnak.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.