Az univerzum legerősebb robbanásai simán lepipálják a látható fényenergiát

2019 / 11 / 27 / Perei Dóra
Az univerzum legerősebb robbanásai simán lepipálják a látható fényenergiát
Két nemzetközi kutatócsoport hatalmas sikert tudhat magáénak, ugyanis a látható fénynél százmilliárdszor nagyobb energiájú gammasugarakat észleltek.

A Nature tudományos szaklap számolt be elsőként a különleges, H.E.S.S. és a MAGIC űrteleszkópokkal észlelt gammasugárzás-kitörésekről. (A kutatók megfigyeléseinél kulcsfontosságú szerepe volt a Német Elektronszinkrotronnak, a DESY-nek.) A gammakitörések tanulmányozása mostanáig műholdakkal történt, a szatellitek detektorai viszont túl kicsik voltak a kis fényerejű sugárzás érzékeléséhez, melynek forrása egyébként az óriási energiájú gammasugárzás. Így a szakemberek eddig nem tudhatták, hogy a hatalmas robbanások kibocsátanak-e gammasugarakat nagyobb energiájú tartományban is.

Az úgynevezett Cserenkov-teleszkóp segítségével hosszú éveken át megpróbálták befogni, ám végül váratlanul, 2018. nyara és 2019. januárja között két nemzetközi csillagászcsoport első alkalommal észlelt gammasugarakat a Földről, méghozzá két óriási kitörésből. 2018. július 20-án a namíbiai huszonnyolc méteres High-Energy Stereoscopic System, a H.E.S.S. észlelte a 180720B gammasugárzást, 2019. januárjában pedig a La Palmára telepített Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov, vagyis a MAGIC észlelte a 190114C kitörést.

A NASA gammasugár-műholdjai indították el az obszervációt, hogy figyelemmel kísérjék az égbolt gammasugárzását, észleléskor pedig automatikus riasztást küldjenek más megfigyelőközpontoknak. Cosimo Nigro, a MAGIC kutatócsoportjának tagja szerint a szerencse melléjük pártolt, ugyanis nagyon gyorsan, a robbanás kezdeti észlelése után ötvenhét másodperccel megkezdhették a tanulmányozást, és már az első húsz percben több ezer fotont mértek a gammakitörésből. (A MAGIC kétszáz- és ezer milliárd elektronvolt energiájú gammasugárzást rögzített, ami 0,2-1 teraelektronvoltnak felel meg.)

"Ezek messze a legnagyobb energiájú fotonok, amelyeket valaha egy gammasugár-kitörésből észleltünk" – mondja Elisa Bernardini, a MAGIC-kutatócsoport vezetője.

Hozzátette: a látható fény energiatartománya 1-3 elektronvolt. A kutatók ezen felül megállapították, hogy a 190114C gammasugárzás-kitörés több mint négymilliárd fényévnyire történt, magyarán több mint négy milliárd évbe telt, mire fénye elért hozzánk.

(Fotó: Unsplash)