A Budapest Airport, a kínai Henan Airport Group (a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér üzemeltetője) és a CECZ / Utlink kínai-magyar üzleti és logisztikai fejlesztő vállalat együttműködési megállapodást írt alá, és ennek célja az említett „légi Selyemút” létrehozása – olvasható a Budapest Airport sajtóközleményében. A megállapodás másik célja mind a két repülőtéren dedikált logisztikai központok létesítése a két ország közti áruforgalom kiszolgálására. Mint arról a Világ Gazdaság megemlékezik, szemben egy sor európai uniós repülőtérrel Ferihegyen minden adott a cargoüzletág bővítéséhez, vagyis rendelkezésre állnak elsősorban olyan tényezők, mint a szabad futópálya-kapacitás és kiterjedt repülőtéri területek.
Láthatóan tehát nagy a mozgolódás Ferihegyen, és ennek egy markáns része a kormány „keleti nyitás” politikájának a része, ami szerint hazánk lehetne Kína régiós elosztóközpontja. Mint a már említett sajtóközlemény írja: a cél, hogy „a két repülőtér a kínai és a teljes kelet-közép-európai térség kiemelkedő légi cargo kapujává lépjen elő, lehetőségeket kínálva a piaci szereplők, például az Alibaba csoport számára”. Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár mindezzel kapcsolatban a következőképp fogalmazott: „Magyarország a kormány tervei szerint Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává válhat. E stratégiai törekvés úgy váltható valóra, ha az Európa és Távol-Kelet között mozgó áruk minél nagyobb hányada hazánkon keresztül éri el úti célját”.
A légi Selyemút mögött a szervezőtevékenységet a következő vállalatok végzik: a Budapest Airport (BUD), a Csengcsou Nemzetközi Repülőtér (CGO), valamint a CECZ / Utlink Central European Trading and Logistic Cooperation Zone logisztikai fejlesztő vállalat, míg a megvalósításhoz magyar oldalról fontos támogatást nyújtott a Külgazdasági és Külügyminisztérium, az Innovációs és Technológiai Minisztérium, a Nemzeti Adó-és Vámhivatal központi és Repülőtéri Igazgatósága, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) és a Magyar Posta Zrt. és a Ghibli Kft. is. Az együttműködés a gyakrolatban a következőképpen fest: a CECZ/Utlink csoport szervezésében tavaly októberben közvetlen Csengcsou-Budapest-Csengcsou légiáruszállító járat indult, és ez heti három alkalommal, a Hainan Airlines üzemeltetésével közlekedett. Ez 2021 márciusában további heti két, Boeing 747 típusú géppel teljesített járattal bővült. Mostanra pedig a 100. üzemeltetett járaton is túl van a két repülőtér. A következő lépés pedig, hogy mindkét reptéren dedikált árukezelő szállítmányozó raktárak létesültek: a henani repülőtéren 2021 februárjában adták át a Budapest Exkluzív Tengerentúli Terminált, Budapesten pedig a Cargo Cityben tegnap adták át a Zhengzhou Exkluzív Tengertúli Terminált.
A Budapest Airport tavaly átadott Cargo City elosztóközpontja éves szinten 180 000 tonnányi árut képes kezelni, ami a bejelentés szerint kiváló infrastrukturális környezetet biztosít a projekt indulásához, azonban a jelentősen növekvő árumennyiség miatt újabb logisztikai központot is ki kell alakítani – erről egyébként a felek jelenleg is tárgyalásokat folytatnak, és a tervek szerint ez is a budapesti repülőtéren épülne, és több tízezer négyzetméteren kezelné a Kínából érkező, éves szinten több százezer tonnányi árut.
A megállapodásnak akad még egy fontos eredménye, az „ázsiai Amazon”, az Alibaba logisztikai cége, a Cainiao a Budapest Airportot nevezte meg Kelet-Közép-Európa légiáru elosztóközpontjaként, és ebben a hónapban már el is kezdődtek az első szállítások. Ez egyelőre nap több tíz tonnányi árut jelent, azonban a jövőben ennél jóval nagyobb mennyiség várható a „légi Selyemút” regionális szintű gyűjtő-elosztó szerepe miatt.
(Kép: Budapest Airport)