Létezett-e valaha a történelemben önmegsemmisítő-gomb?

2020 / 12 / 20 / Felkai Ádám
Létezett-e valaha a történelemben önmegsemmisítő-gomb?
Az önmegsemmisítő-rendszer egy nagyon hasznos történetmesélési eszköz, mivel a segítségével még az utolsó pillanatban is ki lehet facsarni némi izgalmat egy-egy sztoriból: James Bond legyőzte a főgonoszt, de az még halála előtt lenyomta a nagy vörös gombot, és most akkor menekülni kell.

Sőt, Bond maga is megsemmisítette időnként valamely felszerelését, például a különleges autóját, nehogy a kifinomult, brit kémtechnológia a szovjetek kezébe kerüljön. Ha pedig logikus magyarázatot keresünk az önmegsemmisítő-rendszerek létezésére, akkor ez utóbbi magyarázat kerül szóba: tehát a technológiánk védelme. A filmtörténelem egyik legemlékezetesebb önmegsemmisítője pedig a fenti két példa keveréke volt – amikor az idegenből hozzánk vadászni szakadt Predátor szépen felrobbantotta magát egy kisebb gombafelhő formájában.

Kérdés azonban, hogy mi ennek a valóságos alapja, létezett-e valaha ilyen rendszer a valóságban is?

Amennyiben olyan eszközre vagyunk kíváncsiak, amelyen emberek utaztak vagy utaznak, és rendelkezik valamilyen dedikált, önmegsemmisítő-szisztémával, úgy a válasz, hogy tudomásunk szerint ilyen nem igazán létezik, de kevés híján létezett. Más a helyzet a személyzet nélküli eszközökkel, mint a rakéták, lövedékek vagy drónok. Ami a rakétákat illeti: A NASA már a kezdetek óta használ különböző eljárásokat, amivel azt biztosítja, hogy a meghibásodott rakéták minél kevesebb kárt okozannak becsapodáskor, egyben őrzi a kilövő állások, az ott dolgozók, valamint a rakéta repülési területének a biztonságát. Az ezeket a célokat biztosító, úgynevezett Range Safety Operations-ről itt lehet olvasni. Ezekbe a legkülönbözőbb eszközök kerültek bele, ilyen a légtér folyamatos figyelése, de a visszaszámlálási procedúra is, amely lényegében egy előre meghatározott sorrendben történő biztonsági lista átnézése, aminek bármely pontján meg lehet szakítani a folyamatot, és ehhez a legkevesebb hirtelen meghozott döntésre van szükség.

A kezdeti időkben ugyanakkor az Egyesült Államok Légierője nem volt elégedett pusztán a fent részletezett protokollokkal. A Légierő legfőbb aggodalma az volt, hogy egy meghibásodott rakéta lakott területre fog becsapódni. A Légierő ezért megkapta az adott eszköz részletes repülési tervét, és az úgynevezett „Range Safety” az ötvenes évektől az ő hatáskörükbe tartozott. A protokoll része volt ekkor, hogy önmegsemmisítővel szerelték fel a rakéták minden fokozatát: ezek a beérkező jelre megszakították a hajtóművek üzemanyag-ellátását, és egy kisebb robbanással egybenyitották az üzemanyagtartályokat. A keveredő üzemanyag felrobbant, így aztán ha a rakéta, vagy a törmeléke be is csapódott valahol, azt legalább robbanás nélkül tette.


1981. április 12: az első Space Shuttle-küldetés, a Columbia kilövése (forrás: NASA)

A gond akkor érkezett el, amikor beköszöntött az Apollo-program, és az emberes űrrepülés időszaka. A Légierő ugyanis ragaszkodott ahhoz, hogy ezeket az eszközöket is felszereljék önmegsemmisítő-rendszerekkel. A NASA azonban ilyet egyáltalán nem akart, méghozzá két okból: egyrészt attól féltek, hogy az önmegsemmisítő-eljárás akár véletlenül, műszaki hiba folytán is elindulhat, másrészt maga a rendszer többletsúllyal járt volna. Végül az Űrhivatal és a Légierő hosszas huzavonája az előbbi győzelmével zárult, és a Range Safety Committee beleegyezett, hogy az Apollók ilyen önmegsemmisítő nélkül repüljenek. Később azonban szereltek ilyen rendszereket rakétákba, de sosem az egész szerkezetbe, hanem csak bizonyos elemekbe. A Space Shuttle szilárd hajtóanyagú gyorsítórakétáit (SRB), amelyek abban különböztek a folyékony hajtóművű társaiktól, hogy a beindítás után nem voltak leállíthatóak (egyébként ezért nem szokták ezt a technológiát alkalmazni embereket szállító űreszközöknél), például felszerelték ilyen mechanizmusokkal. De önmegsemmisítőt raktak szintén a Space Shuttle külső tartályára (external tank/ET) is. Ezeket a rendszereket viszont csak akkor vetették be, amikor ezek az elemek már elváltak az űrhajótól.

A Jalopnik megpróbált utánajárni, hogy mi a helyzet a katonai és kémjárművekkel az önmegsemmisítés szempontjából. A hadsereg sokszor maga pusztítja el bizonyos eszközeit, például szándékosan árasztja el vízzel a hajóinak a belsejét, és így süllyeszti el őket, vagy a vietnami háborút követő kivonuláskor a helikoptereiket lökték a sós habokba. Ezek azonban nem automatikus, „gombnyomással” indítható, önmegsemmisítő mechanizmusok. Ugyanakkor ismert legalább egy, Sturgeon-osztályú nukleáris tengeralattjáró, a USS Parche, amit felszereltek egy hasonló rendszerrel. A USS Parche kémtevékenységet folytatott, és a tengerfenekén lefektetett szovjet kommunikációs kábeleket hallgatta le. Ez egyébként az Ivy Bells Hadművelet részeként történt. Az Ivy Bells azonban idővel lelepleződött a szovjetek előtt, akik a lehallgató eszközöket is megtalálták, miután az amerikai Nemzetbiztonsági Ügynökség (NSA) egy eladósodott munkatársa 35 000 dollárért cserébe mindent elfecsegett nekik.

A USS Parche-hoz hasonló tengeralattjárókat pedig 68 kilónyi fokozottan robbanékony anyaggal szerelték fel arra az esetre, ha az a veszély fenyegetne, hogy a jármű az ellenség kezébe kerül. Azt azonban nem tudni, hogy a robbantás beindítása gombnyomásra, kóddal vagy ennél kevésbé automatikus, komplikáltabb módon történt volna-e. Azonban a filmek önmegsemmisítő-rendszereihez talán ez áll a legközelebb, még a mögöttes célját tekintve is.


U-2G kémrepülő (Wikipedia)

Egyébként pletykáltak arról is, hogy a híres U–2 kémrepülőt is felszerelték önmegsemmisítő rendszerrel, de ez csak félig volt igaz. A gép nem vált gombnyomásra tűzgolyóvá, de a személyzet egy mechanizmussal megsemmisíthette a szupertitkos kamerarendszert, amellyel a gépet felszerelték. (Egyébként azért nem az egész gép elpusztítására szolgált a szerkezet, mert úgy már túl nehéz lett volna, és akkor az U–2 nem lett volna képes elég magasra emelkedni a megfigyelésekhez. Tehát egy percig sem a pilóta életét féltették.)

Ha az önmegsemmisítés a klasszikus formájában alig létezik, azért vigasztalódhatunk az adatmegsemmisítéssel, aminek elindítására már több modern harci gépben található egy gomb. Ez az úgynevezett „zeroize feature” egy gombnyomásra nullákkal írja felül a gép hordozóin található érzékeny adatokat.

(Címlapkép/nyitókép: Wikimedia Commons/Yarl)

További cikkek a Rakétán:

Miért nem jártunk a Holdon közel fél évszázada? Közismert, hogy az Apollo-11 küldetés juttatott először embert a Holdra 1969. július 20-án. Az Apollo missziók közül az utolsó a 17. volt, amelynek keretében 1972. december 11-én az ember sokadszorra is kiléphetett Földünk útitársára – ekkor utoljára körülbelül egy fél évszázadig. A kérdés, hogy miért.

Így nézett ki működés közben a füstfüggöny, amivel az amerikaiak láthatatlanná tették a bombázóikat Mai szemmel nézve a látvány egészen furcsának hat, pedig a füstfüggöny évtizedeken keresztül a katonai stratégia egyik meghatározó eleme volt.

Az amerikaiak kifejlesztették az űrtollat, míg az oroszok ceruzát használtak – mi igaz ebből? Mindenki ismeri a sztorit: az emberiség feljutott a csillagok közé, ahol rájött, nem működnek a Földön használt tollak. Az amerikaiak ezután óriási összegekből kifejlesztették az űrtollat, a szovjetek pedig ceruzát használtak. Ám mi igaz az egészből? Elöljáróban annyit elárulhatunk, hogy az amerikai űrtoll valóban létezik.


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
422 millió éve kifejlődött sejtből készítettek egy állatot
Olyan sejtből nyerték ki a gént, amely ősibb, mint maga az állati élet a Földön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.