Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatási részlege, a DARPA évek óta kísérletezik olyan technológia kifejlesztésével, amivel az elektromos repülőgépek hatótávját sokszorosára lehet növelni és ki lehet iktatni az állandó újratöltés miatt szükséges megállókat a repülőgépek programjaiból.
Ennek érdekében az ügynökség 2018-ban útjára indította a SUPER PBD (Stand-off Ubiquitous Power/Energy Replenishment – Power Beaming Demó) projektet, aminek keretében a napelemekkel felszerelt kisrepülőgépet fejlesztő Silent Falcon UAS Technologies céggel együttműködésben tesztelték a módszer hatékonyságát. A technológia lényege, hogy a légi jármű akkumulátorait a földfelszínről indított lézersugárral töltsék fel, pontosabban, napelemes rendszer esetén, az energiát generáló napelemek teljesítményét fokozzák, így meghosszabbítva az egyhuzamban levegőben töltött idő és a megtett távolság mértékét.
Egy másik program során, ami szintén hasonló célból, de egy másik vállalattal, az Electric Sky-al kivitelezett a DARPA, az úgynevezett suttogó-folyosó módszerrel igyekeztek ugyanazt a hatást elérni, mint a lézerekkel, vagyis egy földfelszínről indított rádióhullámokat felküldő forrással töltötték a repülőgépeket. A Suttogó-folyosó a Szent Pál Székesegyházban található körbefutó galéria, amelynek különös jellemzője, hogy az egyik oldalán álló személy által elsuttogott szavak a folyosó távolabbi pontján is tisztán kivehetőek a hallgató számára, úgy, mintha direkt hozzá irányították volna őket. Az Electric Sky technológiája, a Whisper Beam, ehhez hasonlóan, egyenesen a fogadóegységnek célozva juttatja el a rádióhullámokat a levegőn át, ahol ezt hasznos energiává alakíthatja a repülőgép.
A DARPA azonban most a levegőben való töltésnek egy újabb verzióját tervezi kifejleszteni, amivel már nem egy földi berendezés, hanem egy, a tölteni kívánt repülőgép közelében szálló drón "tankolná" meg a járműveket. A módszerrel az úgynevezett Légi Energiakutak (Airborne Energy Wells) lézersugár kibocsátásával közvetítenék a szükséges mennyiségű energiát. A folyamatos hullámú lézereknek legalább 100 kW energia generálását kell megoldani a DARPA elképzelése szerint és a technika fontos részét képezi a sugár megfelelő irányítása is.
A fejlesztésekhez egyelőre még most keresi a partnereket az ügynökség, így a módszer pontos kivitelezése és a demonstrációk csak az elkövetkező években körvonalazódnak és valósulnak meg, de az egyre gyakrabban, egyre többféle célra használt drónok számának szaporodásával egyre sürgetőbb lesz a megfelelő hatótáv megoldásának biztosítása is. A menet közbeni töltés, nem csak a levegőben, hanem az utakon közlekedő járművek esetében is, biztosíthatná a megállók nélküli utazás lehetőségét és egyúttal csökkenthetné az akkumulátorok méretét is, mivel így az energiatárolókból kisebb és könnyebb verziók is elegendőek lennének, több helyet hagyva az egyéb felszerelések számára, ami egy katonai repülőgép tekintetében több fegyver szállítását jelentheti.
(The Drive Fotó: Getty Images/happyphoton)