Litvániában forgalomba álltak az első PET palackokból készült buszok

2020 / 05 / 25 / Bobák Áron
Litvániában forgalomba álltak az első PET palackokból készült buszok
A Vėjo Projektai hat éve kezdett bele a Dancer névre keresztelt elektromos busz fejlesztésébe, amik közül az első kettő áprilisban állt forgalomba az ország harmadik legnagyobb városában, Klaipėdában.

A Dancer elsőre csupán egy hagyományos, modern busznak tűnik, ám ha közelebbről megvizsgáljuk, számos innovatív újítást fedezhetünk fel rajta. A legérdekesebb ezek közül, hogy a gyártó állítása szerint a karosszériája olyan ötvözetből készült, aminek a fő alkotóeleme az újrahasznosított PET palackok, más szóval az ásványvizek, üdítőitalok flakonjai. A környezettudatosság azonban nem áll meg a gyártási technológiánál, hiszen a 93 utas szállítására alkalmas busz teljesen elektromos hajtású, az ehhez szükséges áramot pedig a vállalat szerint kizárólag szélerőművektől szerzik be.

A busz technológiailag is számos érdekességet tartogat. A vezetőfülkében visszapillantó tükrök helyett kamerákat találunk, amelyek éjjellátóval is fel vannak szerelve, így éjszaka is komplett, három dimenziós képet tudnak adni a busz környezetéről, a jármű hátsó ablaka pedig multifunkcionális, így akár hirdetések, különböző információk is megjeleníthetők rajta. A Dancer emellett is fel van szerelve mindennel, ami egy modern busztól elvárható, többek között találhatunk benne USB-csatlakozókat az elektronikus eszközök töltéséhez, szélessávú vezeték nélküli internetet, légkondit és a mozgáskorlátozottak közlekedését segítő rámpát is.

Alvydas Naujėkas, a vállalat vezérigazgatója nem is szerénykedett, arra a felvetésre, hogy a Dancert sokan hasonlítják a Teslához, elmondta, hogy a buszaik tizenötször gyorsabban tölthetőek, mint egy Tesla, viszont csak háromszor annyi energiára van szükségük, miközben hússzor több embert tudnak szállítani. Tény, hogy a mindössze hat tonnás busz energiafogyasztása egészen figyelemreméltó, hiszen kilométerenként mindössze 0,45 kilowattóra áramot fogyaszt, vagyis nagyjából fele-harmadannyit, mint egy átlagos elektromos busz.

A Dancert emellett a gyártó állítása szerint mindössze hat perc alatt újra lehet tölteni, amivel ötven kilométert tud megtenni.

A Vėjo Projektai a járműhöz egy online ellenőrzőrendszert is fejlesztett Dancer Management System néven, amivel nyomon követhető a járművek mechanikai karbantartása, a hardveres és szoftveres frissítések állapota, mindemellett pedig 12 évnyi fenntartási garanciát vállalnak a buszokra.

Az Interreg Europe azt is kiszámolta, hogy a jármű a költségek szempontjából is vastagon megéri: míg egy hagyományos busz átlagosan 96 tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe évente, a fenntartási költsége megközelítőleg 28 ezer euró és emellett 40 ezer euró üzemanyagot fogyaszt, addig a Dancer nem juttat a levegőbe szén-dioxidot, a fenntartási költsége mindössze 14 400 euró és emellett 4000 eurónyi áramot fogyaszt - tehát évente 41 200 eurót, csaknem 14,5 millió forintot lehet megspórolni az üzemben tartásán.

(DesignboomLRT, Fotó: Vėjo Projektai)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.