Litvániában forgalomba álltak az első PET palackokból készült buszok

2020 / 05 / 25 / Bobák Áron
Litvániában forgalomba álltak az első PET palackokból készült buszok
A Vėjo Projektai hat éve kezdett bele a Dancer névre keresztelt elektromos busz fejlesztésébe, amik közül az első kettő áprilisban állt forgalomba az ország harmadik legnagyobb városában, Klaipėdában.

A Dancer elsőre csupán egy hagyományos, modern busznak tűnik, ám ha közelebbről megvizsgáljuk, számos innovatív újítást fedezhetünk fel rajta. A legérdekesebb ezek közül, hogy a gyártó állítása szerint a karosszériája olyan ötvözetből készült, aminek a fő alkotóeleme az újrahasznosított PET palackok, más szóval az ásványvizek, üdítőitalok flakonjai. A környezettudatosság azonban nem áll meg a gyártási technológiánál, hiszen a 93 utas szállítására alkalmas busz teljesen elektromos hajtású, az ehhez szükséges áramot pedig a vállalat szerint kizárólag szélerőművektől szerzik be.

A busz technológiailag is számos érdekességet tartogat. A vezetőfülkében visszapillantó tükrök helyett kamerákat találunk, amelyek éjjellátóval is fel vannak szerelve, így éjszaka is komplett, három dimenziós képet tudnak adni a busz környezetéről, a jármű hátsó ablaka pedig multifunkcionális, így akár hirdetések, különböző információk is megjeleníthetők rajta. A Dancer emellett is fel van szerelve mindennel, ami egy modern busztól elvárható, többek között találhatunk benne USB-csatlakozókat az elektronikus eszközök töltéséhez, szélessávú vezeték nélküli internetet, légkondit és a mozgáskorlátozottak közlekedését segítő rámpát is.

Alvydas Naujėkas, a vállalat vezérigazgatója nem is szerénykedett, arra a felvetésre, hogy a Dancert sokan hasonlítják a Teslához, elmondta, hogy a buszaik tizenötször gyorsabban tölthetőek, mint egy Tesla, viszont csak háromszor annyi energiára van szükségük, miközben hússzor több embert tudnak szállítani. Tény, hogy a mindössze hat tonnás busz energiafogyasztása egészen figyelemreméltó, hiszen kilométerenként mindössze 0,45 kilowattóra áramot fogyaszt, vagyis nagyjából fele-harmadannyit, mint egy átlagos elektromos busz.

A Dancert emellett a gyártó állítása szerint mindössze hat perc alatt újra lehet tölteni, amivel ötven kilométert tud megtenni.

A Vėjo Projektai a járműhöz egy online ellenőrzőrendszert is fejlesztett Dancer Management System néven, amivel nyomon követhető a járművek mechanikai karbantartása, a hardveres és szoftveres frissítések állapota, mindemellett pedig 12 évnyi fenntartási garanciát vállalnak a buszokra.

Az Interreg Europe azt is kiszámolta, hogy a jármű a költségek szempontjából is vastagon megéri: míg egy hagyományos busz átlagosan 96 tonna szén-dioxidot juttat a levegőbe évente, a fenntartási költsége megközelítőleg 28 ezer euró és emellett 40 ezer euró üzemanyagot fogyaszt, addig a Dancer nem juttat a levegőbe szén-dioxidot, a fenntartási költsége mindössze 14 400 euró és emellett 4000 eurónyi áramot fogyaszt - tehát évente 41 200 eurót, csaknem 14,5 millió forintot lehet megspórolni az üzemben tartásán.

(DesignboomLRT, Fotó: Vėjo Projektai)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.