Így is fertőzhet - újra egy világelső magyar felfedezés a koronavírusról

2020 / 09 / 29 / Justin Viktor
Így is fertőzhet - újra egy világelső magyar felfedezés a koronavírusról
A szegedi Pharmacoidea gyógyszerkutatással foglalkozó magáncég kutatói a koronavírus új fertőzési módjáról tettek közzé egy tudományos ellenőrzés előtt álló tanulmányt. Ebben arról számolnak be, hogy eredményeik szerint a koronavírus az eddig ismert mód mellett másképpen is képes bejutni az emberi sejtekbe.

Alternatív fertőzési mechanizmus

A SARS-CoV-2 vírusa az ACE2 enzimhez kötődve hatol be az emberi sejtekbe, de Hudák Anett, Szilák László és dr. Letoha Tamás kutatók új eredményei szerint az ACE2 mellett a sejtfelszíni cukrozott fehérjékkel is képes összekapcsolódni ami lehetővé teszi alternatív módon történő bejutását a sejtekbe.

A Pharmacoidea-tól Dr. Letoha Tamás nyilatkozott az RTL Klub Híradójának, elmondva, hogy ez a felfedezés, amennyiben helytálló, segíthet a gyógyításban is, hiszen a szóban forgó fehérjék működése gyógyszeres terápiával meggátolható.

Dr. Letoha nem először szerepel idén a hírekben, május tizenegyedikén például bejelentette a Borsonline hasábjain, hogy Magyarország legyőzte a koronavírust.

A kutatóorvos nem tartotta szerencsésnek a járvány akkori szakaszában a maszkviselést, és kijelentette: “Józan paraszti ésszel is megállapítható, hogy nálunk nem volt olyan járvány, ami tömeges megbetegedésekkel járt volna.”

Tisztaság=fél egészség

“A magyar ember alapvetően tiszta. Nálunk természetes, hogy felmosunk magunk után és betartjuk a higiénia íratlan szabályait. Sok országban ez nem teljesen így működik”- tette hozzá a kutató.

“Tudni kell, hogy a koronavírus 65 Celsius fokon 30 perc alatt inaktiválható. Ez azt jelenti, hogy ha egy vírust tartalmazó folyadékot ilyen hőmérsékleten ennyi ideig melegítünk, nem kell tartanunk tőle a továbbiakban” - nyilatkozta, aminek ellentmondani látszó kutatási eredményekről számolt be a Semmelweis Egyetem múlt heti bejelentése. E szerint ma már a 90 Celsius fok feletti hőmérsékletet sem tartják hatékonynak a vírus elpusztításához.

A 90 az új 65

A Semmelweis Egyetem kutatói, összefogva a Nemzeti Népegészségügyi Központ és a Nemzeti Biztonsági Laboratórium kutatóival a múlt héten ugyanis megvizsgálták a koronavírus hőellenállását is, és eredményeik szerint a vírus alakja csak akkor változik, ha 10 percen át 90 Celsius fokos hőnek van kitéve, és akkor sem sokat, mindössze néhány tüskéjét veszíti el, de az alapvető szerkezete sértetlen maradt. Ez megmagyarázza miért maradt fertőzőképes a meleg éghajlatú országokban, vagy a nyári időjárás ellenére is.

Júliusban Letoha dr. egyébként a Medicalonline hasábjain megjelent, a Szeged365.hu-tól átvett interjúban úgy vélte, hogy “az akkori fertőzésszám mellett nagyobb a felhajtás, mint amekkora veszélyt a Covid-19 jelent”.

“A koronavírus egy létező dolog, de a veszélyességének a mértéke mondvacsinált”- summázta dr. Letoha az akkori helyzetet.

Az orvos-vállalkozó cégével 2014-ben megnyerte a Példakép Alapítvány 5 milliós fődíját. A friss publikáció elbírálás alatt áll, a Nature folyóirat preprint szerverén lehet elolvasni.

(Forrás: HVG, Index Kép: Pharmacoidea)