Magyar rakétaépítő csapat Európa élvonalában

2023 / 10 / 13 / Bobák Áron
Magyar rakétaépítő csapat Európa élvonalában
A BME Suborbitals-ról nem túlzás azt állítani, hogy egyetemi szinten a kísérleti rakétafejlesztés élvonalába tartoznak Európában, akik tavaly a kontinens legnagyobb ilyen jellegű megmérettetésén is előkelő helyen végeztek. A mostanra már csaknem 60 főből álló csapat nemrég minden eddiginél nagyobb fába vágta a fejszéjét, amiről a Brain Bar jövőfesztiválon árultak el néhány érdekes részletet.

A Budapesti Műszaki Egyetemen 2021-ben alakult rakétaépítő csapat már túl van néhány szép sikeren, hiszen tavaly különböző nemzetközi versenyeken egy első és egy második helyet is begyűjtöttek az Erebos névre keresztelt rakétáikkal, míg a European Rocketry Challenge-en a kategóriájukban az ötödik helyen végeztek. Hafner Zoltán, a BME Suborbitals vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy a Portugáliában megrendezett verseny az amerikai Spaceport America Cup mellett a legrangosabb ilyen jellegű megmérettetés a világon, ahova évről-évre Európa legnívósabb egyetemeiről érkeznek csapatok, hogy próbára tegyék a rakétáikat.

Az European Rocketry Challange-re a résztvevők két kategóriában nevezhetnek: az S3 kategóriában három, míg az S9-ben kilenc kilométeres magasságig kell emelkedniük a rakétáknak, majd onnan biztonságosan földet érniük. A versenyre már bekerülni sem egyszerű feladat, hiszen a résztvevőknek nagyon szigorú követelményeknek kell megfelelniük, a projekteket pedig pontosan úgy kell dokumentálniuk, ahogy azt a nagy űrügynökségeknél, például a NASA-nál és az ESA-nál is teszik. A versenyszabályzat pontosan kiköti, hogy milyen méreteknek kell megfelelnie a csatlakozásoknak, mekkora lehet a rakétamotor maximális összimpulzusa, de például a kétfokozatú ejtőernyőrendszer is alapvető követelménynek számít. Nem csoda, hogy Hafner elmondása szerint egy ilyen rakéta dokumentációja több száz oldalas, amit a versenyen külön is értékelnek, emellett a szervezők minden rakétát lépésről lépésre szétszerelnek és ellenőrzik, hogy megfelel-e az elvárásoknak.


A BME Suborbitals projektjei: fent az Erebos-II, középen pedig az Athena rakéta látható, míg az asztal alján annak a rakétamotornak a váza, ami a Suborbitals jövőbeli rakétáit fogja meghajtani

A 2022-es megmérettetés magyar szempontból igazán különlegesnek számított, hiszen a BME-ről rögtön két csapat is rajthoz állhatott, amelyek közül a Suborbitals az S3 kategóriában az ötödik, összességében pedig a kilencedik helyen végzett a rendkívül erős mezőnyben. A rakéta a felbocsátás során a hangsebességet is átlépve 1778 km/h-s maximális sebességet ért el, és rendkívül precízen teljesítette a feladatot, mindössze 20 méterrel lépve túl a kitűzött célmagasságot. Hafner hozzátette, hogy az elért eredmény értékét növeli, hogy a versenyre érkező csapatok jelentős része az ő költségvetésüknek a sokszorosából gazdálkodik, míg nekik sokszor a szerszámokat is maguknak kell legyártaniuk. A működésüket természetesen ma már nagyban megkönnyíti, hogy a BME a rendelkezésükre bocsátotta az egyetem K épületében található tanszéki labort, ahol olyan felszerelésekkel dolgozhatnak, amelyek értéke a több százmillió forintot is eléri.

A Suborbitals-t ugyan idén nem válogatták be a European Rocketry Challenge-re, ám ha minden a tervek szerint alakul, akkor jövőre már egy vadiúj, a korábbinál sokkal erősebb rakétával térhetnek vissza a versenyre. A Prometheus névre keresztelt rakéta a csapat képviselőinek elmondása szerint bizonyos konfigurációban akár 15-20 kilométeres magasságig is képes lenne emelkedni, ám az elsődleges cél természetesen a versenykiírásnak megfelelő kilenc kilométeres magasság elérése lesz. Ilyen magasság felett nem is igazán tudnák tesztelni az eszközt, hiszen ahogy Hafner elmondta, a hatályos jogszabályok szerint Magyarországon legfeljebb 10 kilométeres magasságig repülhetnek, és ehhez is minden esetben eseti légtérhasználati engedélyt kell kérniük, valamint a honvédséggel együttműködve kialakítani egy biztonsági területet arra az esetre, ha valami rosszul sülne el a teszt során.


Hafner Zoltán (középen) és Nagy Ádám (jobbra) a Brain Bar jövőfesztiválon tartott előadáson

A Prometheus jóval nagyobb lesz, mint a Suborbitals által eddig épített rakéták: a hosszúsága eléri a 3,5 métert, az átmérője pedig a 160 millimétert, és természetesen a tolóereje is jóval nagyobb lesz, mint például az Erebos-II-é. Ennek megfelelően ez a rakéta akár már három kilogrammnyi hasznos terhet is képes lesz magával vinni, a csapatnak pedig számos új megoldást is ki kell fejlesztenie, például a légfékek megvalósítására vagy az irányított visszatérésre. Ahogy az előadáson elhangzott, a rakéta tervezése során a legnagyobb kihívást a dupla ejtőernyőrendszer kialakítása okozta, ami biztosítja, hogy a rakéta többször is felhasználható legyen. Hafner ezzel kapcsolatban elmondta, hogy amikor a rakéta eléri a 9000 méteres magasságot, a számítógépnek automatikusan ki kell nyitnia az orrkúpot, amely az ejtőernyőket rejti. Ezt többféleképpen is meg lehet oldani, például mechanikusan vagy pirotechnikai eszközökkel, a Suborbitals azonban egy pneumatikus rendszer mellett tette le a voksát, amely egy szén-dioxiddal töltött patron segítségével löki ki az orrkúpot - nagyjából úgy, mint egy nagyon erős szódásszifon. Hogy a Prometheus mikor emelkedhet először a levegőbe, egyelőre még nem lehet pontosan tudni, a csapat tagjai mindenesetre bíznak benne, hogy az első felbocsátásra már a jövő év elején sor kerülhet.

A Suborbitals-nak a Prometheus-on túlmenően más futó projektjei is vannak, hiszen a rakéta mellett már elkezdtek tervezni egy olyan teljesen saját fejlesztésű, szilárd hajtóanyagú motort is, ami a jövőbeli, nagyobb teljesítményű rakétáikat hajthatja majd meg. A csapat biztosította a rakétákat a Magyar Asztronautikai Társaság és a BME Kozmosz Szakkollégium által idén májusban megrendezett CanSat versenyhez is, amelynek keretében középiskolás diákok műholdszimulációit bocsátották a magasba. A kifejezetten a verseny igényeihez fejlesztett Athena 1250-1500 méteres magasságig tud emelkedni, ha pedig csak az alapanyagárat nézzük, akkor az építési költsége 350 és 500 ezer forint között mozog. A verseny nem csak a versenyző diákoknak, hanem a Suborbitals-nak is komoly próbatétel volt, hiszen a döntő során összesen öt felbocsátást kellett végrehajtaniuk, amit sikerrel abszolváltak.

A fentiek tükrében nem csoda, hogy a Suborbitals jelenleg is aktívan toboroz tagokat. Nagy Ádám, a csapat operatív vezetője elmondta, hogy szinte bárkinek a jelentkezését szívesen fogadják, hiszen a csapat már ma is nagyon sokszínű, gépészmérnökök, villamosmérnökök, szoftverfejlesztők, anyagtechnológiai mérnökök mellett többek között grafikusok, fényképészek is részt vesznek a projektjeikben, így az sem feltétlenül kizáró ok, ha valakinek nincs kapcsolata a mérnöki tudományokkal. Ennek megfelelően a csapat ma már nem is kizárólag BME-sekből áll, többek között ő maga is az ELTE GTK hallgatójaként került a Suborbitals-hoz.

"Az volt a célunk, hogy a hallgatók olyan tudással kerüljenek ki az egyetemről, ami ipari környezetben is használható" - mondja Hafner, aki szerint a Suborbitals-nál olyan problémákkal foglalkoznak, amire az egyetem nem feltétlenül készít fel, az így megszerzett tudást pedig azonnal hasznosítani is tudják. A projekteknek köszönhetően az elmúlt években széleskörű iparági kapcsolatrendszert is sikerült kialakítaniuk, így ma már kifejezetten keresik őket a cégek, több tagjuk pedig gyakornoki állást is kapott a Suborbitals-nál végzett munkának köszönhetően.

(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Kiszámolták, milyen sebességgel szállítja az ajándékokat a Mikulás
Kiszámolták, milyen sebességgel szállítja az ajándékokat a Mikulás
Egy brit egyetem diákjai kiszámolták, milyen gyorsan kellene utaznia a Mikulásnak ahhoz, hogy az összes ajándékot időben kiszállítsa.
Az autós menetrögzítő kamerák története régebben kezdődött, mint gondolnánk
Az autós menetrögzítő kamerák története régebben kezdődött, mint gondolnánk
Menetrögzítő kamerát már az 1930-as években is használtak, igaz, kicsit más formában, mint manapság.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.