Másfél kilométeres, világszinten is egyedülálló, okosjármű teszt-autópályát adtak át Zalaegerszegen

2021 / 06 / 23 / Justin Viktor
Másfél kilométeres, világszinten is egyedülálló, okosjármű teszt-autópályát adtak át Zalaegerszegen
A Duna Aszfalt által épített sztrádaszakasz minden elemében olyan, mint egy valódi autópálya, több lehajtóval és felhajtóval, még felüljáró is átível felette.

Világszínvonalú tesztpálya

A zalaegerszegi ZalaOne tesztpályán már a mostani pályaszakasz átadását megelőzően is komoly fejlesztések zajlottak. A vezethetőség és menetstabilitás tesztelése mellett a jövőbe mutató kutatás-fejlesztési infrastruktúra eszközeit is telepítették, egymásra épülő, többszintű validációt biztosító rendszerben. A létrejött környezet így lehetőséget ad az önvezető, autonóm járművek, továbbá az elektromos járművek validációs vizsgálataira is.

A frissen átadott kísérleti pályaszakasz világszínvonalú technológiát képvisel, és a zalaegerszegi járműipari tesztpálya részeként épült meg, a fejlesztések megkönnyítéséhez pedig tesztpálya specifikus elemekkel is rendelkezik, melyeket a Főmterv Zrt. épített be.

A sávelválasztó elemek szakaszonként váltakoznak, hogy mind a betonfal, mind a korlátok biztosította környezetet élesben tesztelhessék az itt közlekedő kísérleti járművekkel. A sztrádaszakasz 200 méter hosszúságban betonburkolatot is kapott.

Bár a helyszínen kutató és dolgozó autógyártók már elkezdték használni az új szakaszt, az még csak 90 százalékban készült el, a befejezés az év végéig várható. A legjelentősebb ügyfelek jelenleg a Knorr-Bremse és a Bosch járműalkatrész-gyártók, a Continental, vagy az autógyártók közül  a Volkswagen csoport tagjai. A tesztpálya magáncélra egyelőre nem használható.

A tesztpályákon kívül a meglévő országos úthálózat egyes részeit, így a nemsokára elkészülő ötven kilométeres M76-os út Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg közötti szakaszát is használhatják majd a cégek, melynek 12 kilométeres egyenes szakaszát egy megállapodás szerint hetente kétszer egy irányban lezárhatja tesztelésre az AVL-ZalaZone.

A befejezésig ráadásul még az okos-mobilitás területén dolgozó bérlők igénye szerinti eszközöket vagy elemeket is telepítik majd. A tesztpályán a Magyarországon autópályákon maximálisan megengedett 130 kilométer per órás sebességgel vagy akár 250 kilométer per órával haladó járművek is tesztelhetőek. A hírt múlt hét pénteken jelentette be az innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László.

Pillanatfelvétel a magyarországi elektromos közlekedés helyzetéről Tavaly tovább folytatódott az elektromos és hibrid meghajtású járművek piaci szegmensének bővülése. A Belügyminisztérium adatai szerint három egymást követő hónapban is ezernél több környezetkímélő autó került forgalomba Magyarországon.

Először az autópálya, aztán a város

Az autonóm, azaz önvezető járművek fejlesztése során a gyártók először mindig  autópályákon tesztelik az önvezető funkciókat. Ez a komplex városi környezethez képest lebutított, ingerszegényebb, vagyis egyszerűbb teszteket tesz lehetővé, melyek sikere esetén tovább lehet lépni a bonyolultabb városi szituációk felé.

Az autópályaszakasz azért számít Európában és világszinten is egyedülállónak, mert a hasonló tesztkörnyezetek általában nem rendelkeznek ilyen variábilis és összetett térelem-parkkal.

Palkovics elmondta: a járműipari tesztpálya folyamatosan egészül ki a bérlők igényei szerint, az autópálya-szakaszt is ezért építették, illetve az off-road pálya is azért készül, bár az eredeti tervekben ezek még nem szerepeltek.  

(Forrás: Magyarépítők Kép: Magyarépítők)

Ez is érdekelhet:

Az intelligens betonnal borított autópályák és hidak magukat javítják De az önjavító képesség nem minden. A jövő okos-közlekedési koncepcióinak az intelligens anyagok fejlesztése mellett a mesterséges intelligencia, a bigdata forrásainak intenzív használata is épp úgy jellemzője. Ha ellenállunk a korszellemnek és az "igazság utáni", tudománytalan mozgalmaknak, izgalmas, új korszak köszönthet ránk a közlekedésben is.

Tegnap elkezdődött a Teslák hivatalos értékesítése Magyarországon Mert hogy eddig "csak" néhány Supercharger töltőállomás épült, egy bemutatóterem nyílt, és némely autókereskedésen keresztül lehetett Teslát venni, de a hivatalos márkaértékesítés csak pénteken indult el.

Vajon mennyi adatot generál egy önvezető autó egyetlen óra alatt? A jövő intelligens közlekedésszervezésének hálózatba kapcsolt járművei jelentős adatforgalmat generálnak majd, nem véletlenül szerepel a "big" szó a big-data kifejezésben, és most arra is megszületett az első becslés, hogy pontosan mennyi adatot generál majd egy önvezető autó egyetlen óra alatt.


Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.