A zalaegerszegi ZalaOne tesztpályán már a mostani pályaszakasz átadását megelőzően is komoly fejlesztések zajlottak. A vezethetőség és menetstabilitás tesztelése mellett a jövőbe mutató kutatás-fejlesztési infrastruktúra eszközeit is telepítették, egymásra épülő, többszintű validációt biztosító rendszerben. A létrejött környezet így lehetőséget ad az önvezető, autonóm járművek, továbbá az elektromos járművek validációs vizsgálataira is.
A frissen átadott kísérleti pályaszakasz világszínvonalú technológiát képvisel, és a zalaegerszegi járműipari tesztpálya részeként épült meg, a fejlesztések megkönnyítéséhez pedig tesztpálya specifikus elemekkel is rendelkezik, melyeket a Főmterv Zrt. épített be.
A sávelválasztó elemek szakaszonként váltakoznak, hogy mind a betonfal, mind a korlátok biztosította környezetet élesben tesztelhessék az itt közlekedő kísérleti járművekkel. A sztrádaszakasz 200 méter hosszúságban betonburkolatot is kapott.
Bár a helyszínen kutató és dolgozó autógyártók már elkezdték használni az új szakaszt, az még csak 90 százalékban készült el, a befejezés az év végéig várható. A legjelentősebb ügyfelek jelenleg a Knorr-Bremse és a Bosch járműalkatrész-gyártók, a Continental, vagy az autógyártók közül a Volkswagen csoport tagjai. A tesztpálya magáncélra egyelőre nem használható.
A tesztpályákon kívül a meglévő országos úthálózat egyes részeit, így a nemsokára elkészülő ötven kilométeres M76-os út Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg közötti szakaszát is használhatják majd a cégek, melynek 12 kilométeres egyenes szakaszát egy megállapodás szerint hetente kétszer egy irányban lezárhatja tesztelésre az AVL-ZalaZone.
A befejezésig ráadásul még az okos-mobilitás területén dolgozó bérlők igénye szerinti eszközöket vagy elemeket is telepítik majd. A tesztpályán a Magyarországon autópályákon maximálisan megengedett 130 kilométer per órás sebességgel vagy akár 250 kilométer per órával haladó járművek is tesztelhetőek. A hírt múlt hét pénteken jelentette be az innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László.
Az autonóm, azaz önvezető járművek fejlesztése során a gyártók először mindig autópályákon tesztelik az önvezető funkciókat. Ez a komplex városi környezethez képest lebutított, ingerszegényebb, vagyis egyszerűbb teszteket tesz lehetővé, melyek sikere esetén tovább lehet lépni a bonyolultabb városi szituációk felé.
Az autópályaszakasz azért számít Európában és világszinten is egyedülállónak, mert a hasonló tesztkörnyezetek általában nem rendelkeznek ilyen variábilis és összetett térelem-parkkal.
Palkovics elmondta: a járműipari tesztpálya folyamatosan egészül ki a bérlők igényei szerint, az autópálya-szakaszt is ezért építették, illetve az off-road pálya is azért készül, bár az eredeti tervekben ezek még nem szerepeltek.
(Forrás: Magyarépítők Kép: Magyarépítők)