A Leica októberben jelentette be az M11-P fényképezőgép megjelenését, ami speciális új funkciót tartalmaz: igazolja a kép eredetét és jelzi, ha mesterséges intelligenciával valamilyen módosítást hajtottak végre rajta. A fényképezőgép az első, ami úgynevezett tartalomhitelesítési rendszerrel rendelkezik, de valószínűleg nemsokára sok újabb ehhez hasonló gép fogja követni, amint más gyártók is piacra dobják a saját verziójukat.
A tartalomhitelesítés a képhez adott metaadatok révén valósul meg, amit egy titkosított C2PA nyilatkozat tartalmaz - ezt a gép aláírással látja el. Az adatok minden alkalommal bővülnek, amikor a képet egy C2PA kompatibilis programmal szerkesztik, így a módosítások egyes lépései jól követhetőek lesznek. A CR (Content Credentials, tartalom hitelesítés) ikon megjelenik a kép publikálásakor és bemutatja a fényképhez kapcsolódó tudnivalókat, úgymint a készítéséhez használt gép típusát, a szerkesztésnél alkalmazott program nevét és azt is, hogy használtak-e mesterséges intelligenciát a fotó módosítására. A "digitális vízjel" biztosítja, hogy a képet nem lehet egyszerűen utánozni, vagyis bizonyítani tudja a hitelességét Nick Rainsnek, a Leica Akademie Ausztrália hivatásos instruktorának elmondása szerint.
A Leica gépén a tartalomhitelesítést a menüben lehet megnyitni és bekapcsolni. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a fényképezőgép használatával nem kerülnek automatikusan a metaadatok a képre, csak akkor, ha a kép készítője ezt szükségesnek tartja. Amennyiben később szerkeszti valaki a képet például Photoshoppal, akkor a módosított változathoz is csatolni kell a megfelelő beállítással a CR fájlt.
Az M11-P-ben alkalmazott technológia annak a kezdeményezésnek az egyik eredménye, amelyet még 2019-ben indított útjára az Adobe, a The New York Times és a Twitter a Content Authority Initiative (CAI) képében. A CAI később megállapította a Coalition for Content Provenance and Authenticity szervezetet, ami megalkotta a C2PA projektet a Microsoft, a Truepic, az Intel, az Adobe és az Arm közreműködésével. A cél a félrevezető információk kiszűrése az online felületeken/közösségi platformokon megjelenő médiatartalmaknál, például képeknél, a forrás és az adott tartalom történetének megjelenítése által. A tartalomhitelesítés az Adobe platformján is megjelent már béta verzióban, hogy segítse az online bizalom helyreállítását.
"A tartalom hitelesítő adatai újfajta, sérthetetlen metaadatok.
Lehetővé teszik az alkotók számára, hogy exportáláskor vagy letöltéskor további információkat adhassanak hozzá magukról és kreatív folyamatukról közvetlenül a tartalomhoz. Ez az információ lehetővé teszi az alkotók számára, hogy nagyobb elismerésben részesüljenek munkájukért, online kapcsolatba léphessenek másokkal, és növeljék közönségük átláthatóságát." - írja az Adobe a funkcióval kapcsolatban.
Az Adobe-on szintén lehetséges lesz a mesterséges intelligencia által kreált tartalom külön jelzése is, hogy könnyebb legyen elkülöníteni például az emberek által gyártott képeket az MI alkotmányaitól. "A generatív AI eszközök használatát jelző tartalomhitelesítő adatokat az Adobe Firefly segítségével generált összes tartalomhoz mellékelni fogjuk, hogy elősegítsük a generatív AI használatának átláthatóságát. A jövőben a többi Adobe-alkalmazásból származó tartalomhitelesítő adatok is támogatni fogják annak jelzését, hogy a kreatív folyamat során generatív AI került felhasználásra." - ígéri az Adobe.
(Fotó: Leica)