Meglepő, de a jövőben talán ugyanazzal a gyógyszeres eljárással lehet kezelni az elhízást és az anorexiát

2021 / 04 / 28 / Felkai Ádám
Az agyunkban két fő régió szabályozza a testsúlyunkat: a hipotalamusz és az agytörzs.

Egy új tanulmányban a Michigani Egyetem és a Vanderbilt Egyetem kutatói beazonosítottak egy fehérjét, amely lényegében utat nyithat az emberi szervezetnek a testsúly-szabályozórendszerébe – olvasható a Michigani Egyetem sajtóközleményében. A szóban forgó fehérje, a melanocortin-3 receptor (MC3R) minden idegsejt felszínén megtalálható, és a test energiaállapotával kapcsolatban fogad és továbbít jeleket. Annak ellenére azonban, hogy az MC3R az agyunkban mindenütt megtalálható, leginkább azokban a régiókban van jelen mind az egerekben, mind az emberekben, melyek a táplálkozásunkat szabályozzák – tehát a fentebb említett hipotalamuszban és az agytörzsben. A kutatók különösen a hipotalamusz kapcsán gondolták (ahol az MC3R a leginkább ki van fejezve), hogy a fehérjének főszerep jut a táplálékfelvétel szabályozásában.

A hipotalamuszban ugyanis az MC3R hormonális jelet kap, ha testnek túl magasak az energiakészletei, és ilyenkor olyan idegrendszeri szabályozást aktivál, amely ellene hat a tápanyagbevitelnek. Amennyiben azonban az energiakészlet alacsony, épp az előbbivel ellentétesen fog működni. Mi következik mindebből? Hogy elméletileg ezen a fehérjén keresztül mesterségesen lehet szabályozni, hogy teltnek vagy éppen éhesnek érezze magát valaki.

A tanulmányhoz a viselkedési és táplálkozási szokásait vizsgálták olyan egereknek, melyek szervezetéből hiányzott ez a fehérje. Az eredmény az lett, hogy ezek az egerek rengeteg módon hasonlóan kezdtek el viselkedni azokhoz az emberekhez, akik az anorexia nervosa nevű táplálkozási zavarban szenvednek. Bizonyos esetekben pedig az egerek viselkedése különbözött a hímek és a nőstények esetén – ami megfelel az anorexia megjelenésének az emberek esetén, hiszen az ezzel diagnosztizált betegek 90 százaléka nő. Ennél is érdekesebb, hogy az MC3R manipulálása képes volt bármely irányban változtatni a táplálkozási szokásokon. Amennyiben bizonyos anyagokkal megnövelték ennek a receptorfehérjének az aktivitását, az egér többet evett, miközben csökkent a nyugtalansága, míg ha elfojtották az MC3R aktivitását, úgy az egér kevesebbet evett, ugyanakkor ez nem váltott ki nála nyugtalanságot.

A nagy kérdés tehát, hogy ez a beavatkozás a táplálkozással kapcsolatos szabályozórendszerbe az MC3R-fehérjén keresztül mennyire működik emberek esetén. Amennyiben ugyanis az esetünkben is lehetséges az MC3R aktivitásának fokozásával vagy csökkentésével szabályozni a teltségérzetet, úgy egy sor táplálkozással kapcsolatos megbetegedés (elhízás, anorexia) gyógyszeres kezelése válhat a jövőben lehetővé. Jelenleg ugyanis ezekre a kondíciókra nem létezik dedikált gyógyszer, míg az MC3R-felhasznlásával egyszerre több étkezési zavar és annak szövődményei is kezelhetőekké válnának.

Egy már létező gyógyszerrel a klinikai vizsgálatok szerint rendkívül hatásosan lehet fogyni A szakértők szerint új korszak kezdődött az elhízás kezelésében, ám a szer nem olcsó – utánajártunk, hogy Magyarországon felkerülhet-e a közfinanszírozott gyógyszerek listájára.

Nem igazán egyeztethető össze a túlsúly az egészséggel egy új tanulmány szerint Még akkor is nagyobb a szív-érrendszeri betegségek, valamint a diabétesz kialakulásának az esélye, ha a túlsúlyos személy aktívan sportol.

Egy új eszköz segítségével mi mondhatjuk meg a testünknek, hogy mikor vagyunk éhesek A texasi A&M Egyetemen kifejlesztett eljárás az elhízásban szenvedőknek nyújthat a gyomor bypassnál kevésbé radikális megoldást, de hosszú távon számos más betegség kezelésében is segíthet.

Az egész világot elláthatná inzulinnal egy nagy csorda génmódosított tehén teje
Olcsóbb és több inzulin – ezt ígéri a biotechnológiai csoda, a barna tehén, amely nem csak tejet, de mellette humán inzulint is termel.