Meglepő felfedezést tettek a Naprendszer legnagyobb viharával kapcsolatban

2024 / 10 / 10 / Bobák Zsófia
Meglepő felfedezést tettek a Naprendszer legnagyobb viharával kapcsolatban
A vihar akkora, hogy az egész a Földet el tudná nyelni. Az eddigieknél alaposabb megfigyelések szerint a Jupiter nagy vörös foltjának mérete folyamatosan változik.

A Jupiter nagy vörös foltja (GRS) a legnagyobb (ismert) vihar a Naprendszerben, ami legalább 150 éve tombol a bolygó légkörében és jól felismerhető elemét adja a Jupiterrel kapcsolatos megfigyeléseknek. A bolygóról a Hubble Űrteleszkóp az OPAL (Outer Planet Atmospheres Legacy) program keretében minden évben felvételeket készít, így az időjárási viszonyokat és a változásokat nyomon tudják követni a kutatók. Az űrtávcsővel 2023 decembere és 2024 márciusa között egy rövidebb ideig tartó, de intenzív megfigyelési projektet is megvalósítottak, aminek során új jellemzőit fedezték fel az anticiklonnak és kiderült, hogy a vihar egyáltalán nem stabil, hanem folyamatosan oszcillál.

A képek alapján a GRS elliptikus alakja néha vastagabb, néha lapítottabb formát vesz fel.

A kutatók egyelőre nem tudják, pontosan milyen folyamatok játszanak szerepet az alakváltásban, de a további vizsgálatok és az egyre jobb és jobb felbontású teleszkópos felvételek segíthetnek rávilágítani a jelenség mögött húzódó okokra. A jellegzetes vörös színű viharfolt azonban nem mindig lesz olyan óriási, mint most, a mérete kicsivel ugyan, de csökken, míg végül az előrejelzések szerint stabilizálódik egy kevésbé elliptikus formában.

A GRS szélessége hozzávetőleg 16 350 kilométer körül mozog, vagyis 1,3-szorosa a Földnek. Az anticiklon az oszcilláció forrásán kívül több rejtélyt is tartogat, az sem egyértelmű például, hogy miért éppen vörös színű, de az valószínű, hogy a fő rétegét ammónia alkotja és a külső régióiban a szél akár 600-700 km/h-ás sebességgel is fújhat. A Jupiteren a viharokat nem tudja lassítani a szárazföld, mivel a bolygónak nincs szilárd felszíne, ezért azok sokáig fennmaradnak és időnként össze is olvadnak szomszédjaikkal.

(Fotó: NASA, ESA, Amy Simon/NASA-GSFC, Kevin M. Gill/Christopher Go/NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSSImage)

Szokatlanul vörös a Jupiter híres képződménye, a kis vörös folt az idei évben A Jupiter sok száz éves hatalmas anticiklonja és annak apróbb utódja, ami a csillagászok szeme láttára alakult ki két évtizeddel ezelőtt, jól látható a Hubble legutóbbi felvételein.

Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
A csillagközi utazást válthatja valóra a plazmalövedékekkel működő hajtómű
A brit Magdrive egy, az eddigieknél hatékonyabb hajtóművel tenné lehetővé a csillagközi utazásokat. A Super Magdrive üzemanyagát szilárd fémek adják, amelyeket útközben, aszteroidákból is lehetne bányászni.