Nem Anglia az első, ami bevezeti a tilalmat, ezt Franciaország, Olaszország és Portugália is megtette már, követve az ENSZ okostelefonok iskolai használatának veszélyeire vonatkozó figyelmeztetéseit. A brit döntéshozók szerint a tiltás fontos lépés annak biztosítása érdekében, hogy a diákok a mobiltelefonok zavaró hatásaitól mentesen tanulhassanak és fejlődhessenek. Azok az iskolák, amelyek már betiltották a mobiltelefonokat, arról számolnak be, hogy a diákok is boldogabbak és sokkal jobban tudnak koncentrálni, mint korábban - és ez a tanulók körében is népszerű. Ha a brit iskolák nem járnak el az iránymutatás szerint, a kormány azt is fontolóra veszi, hogy törvénybe iktassa a tiltást. Kérdés, hogy erre szükség lesz-e, a A The Guardian cikke szerint ugyanis az iskolák túlnyomó többsége már több éve alkalmaz valamilyen fajta szabályozást.
Stáhly Kata gyermekpszichológus, a Hintalovon Alapítvány Nemecsek Programjának egyik vezetője a Klubrádió ma reggeli műsorában azt mondta, az iskolák és a döntéshozók abból indulnak ki, ami akkor történik, ha egyáltalán nem korlátozzák a mobiltelefonok használatát az oktatási intézményekben. Ezek a tiltások leginkább az intézmények eszköztelenséget mutatják, mert
jelenleg egyszerűen nincsenek jó válaszok, vagy megoldások arra, hogyan lenne érdemes és hasznos a mobilt az iskolákban használni, ezért inkább a teljes tiltás mellett döntenek.
A szakértő úgy gondolja, hogy a valódi megoldás valahol a teljes tiltás és teljes engedélyezés között van, már csak azért is, mert köztudott, hogy a tiltás bevezetése után nagyon hamar megjelennek a kiskapuk. A tapasztalat azt mutatja, hogy azokban az iskolákban, ahol nem lehet telefont bevinni, vagy le kell adni azt megőrzésre, nagyon hamar megjelenik a diákoknál egy második telefon, amit viszont maguknál tartanak.
Stáhly hangsúlyozta, hogy a szülők mellett az iskoláknak is dolga, hogy megtanítsa a gyerekeket a telefon hasznos, keretek közötti használatára, fontos tényező, hogy szocializálják a diákokat, megmutassák nekik, hogyan és mire használják jól ezeket az eszközöket. Ugyanakkor probléma, hogy a tanárokat sem képzik erre, így minden pedagógus a saját döntéseire támaszkodik, amikor próbálja kezelni ezt a helyzetet. Vannak persze jó példák is,
több iskolában integrálják az oktatásba az okostelefonok nyújtotta lehetőségeket, ezzel interaktívvá, érdekessé téve a tanórákat a diákok számára.
Nagyobb gond az órák közötti szünetekben való „telefonozás”, hiszen ezek az alkalmak nagyon fontosak a diákok szociális – offline - kapcsolatai kialakítása szempontjából.
Azért is nehéz megoldást találni erre a problémára, mert a mostani általános iskolákba járó generáció már ezeket az okoseszközöket mindennap használva nő fel, így komoly kihívás a használatuk szabályozása, mondta a szakértő. Azt is látni kell azonban, hogy a túlzó mobilhasználat sokszor a felnőtteknél is gondot okoz, ezt pedig a gyerekek is látják, így aztán nehéz hitelesen a tiltás mellett kiállnia, példaként szolgálnia egy szülőnek, aki szintén napi több órát tölt a telefonja nyomkodásával. Az iskolának akkor van esélye a mobilhasználat hatékony szabályozására, ha a gyerekek az otthoni példát látva megértik, miért van erre szükség.
(Borítókép: Getty Images/Maskot)