Megúszta a börtönt az első halálos önvezető autó-baleset felelőse

2023 / 08 / 07 / Pőcze Balázs
Megúszta a börtönt az első halálos önvezető autó-baleset felelőse
Öt éve húzódik az ügy, amely fel kéne, hogy tárja, hogy ki volt a hibás az első olyan balesetben, amely során egy önvezető üzemmódban lévő autó megölt egy gyalogost. A járműben dolgozó "biztonsági sofőr" most részben vállalta a felelősséget, hogy ezzel elkerülje a börtönbüntetést.

2018 márciusában Arizonában, egy vasárnap este Rafaela Vasquez beült az Uber egyik Volvo SUV-jába, hogy végezze a munkáját: figyelje, hogy az önvezető rendszer elkövet-e valamilyen hibát, és ha kell, lépjen közbe. Vasquez, ahogyan a Wired róla szóló portréja felidézte, már hetvenszer megtette azt az utat, amelyet választott a rendszer. Az aznap esti második körben azonban, az út egy elhagyatott részén, egy sávelválasztó és egy beépítetlen terület közt, egyszer csak egy járművet érzékelt a szoftver. Majd meggondolta magát, mert nem tudta, milyen tárgyat lát maga előtt. Majd újra járműnek vélte látni a rejtélyes jelenséget, végül biciklinek, aztán újra semminek - de addigra már kevesebb, mint egy másodpercre volt attól. Rafaela Vasquez ekkor kapott egy hangfigyelmeztetést a rendszertől, ám késő volt:

hiába rántotta félre a kormányt egyötöd másodperc alatt, nagyjából hatvan km/h-val elütött egy kerékpárost, aki szörnyet halt.

A Wired tavaly tavasszal részletesen megírta a történetet, megemlítve Vasquez felelősségét, aki munka közben egy tehetségkutató műsort nézett a telefonján, illetve az Uberét is, mert felmerült, hogy a cég nem a legkörültekintőbben szervezte és üzemeltette az önvezetés-tesztelő programját, illetve, hogy az általuk használt szoftvernek is komoly hiányosságai voltak. Most azonban pont került az ügy végére: a Gizmodo cikke szerint a sofőr, illetve "operátor" vállalta a felelősséget a történtekért. Ez egy, az államügyészekkel kötött alku eredménye, így Vasquez nem kap börtönbüntetést, csak három év felügyelet alatti próbára bocsátást.

Ez sokkal enyhébb tétel, mint amit véletlen emberölésért kaphatott volna. Az államügyész szerint a "megfelelő büntetést" szabták ki, figyelembe véve a súlyosbító és az enyhítő körülményeket; az Uber valószínűleg annak örülhet, hogy nem a céget tették felelőssé a történtekért, míg Vasquez annak, hogy öt év után eldőlt, hogy nem kell börtönbe vonulnia. Azzal, hogy egyre több technológiai vállalat üzemeltet robottaxi-szolgáltatásokat, valószínűleg elkerülhetetlen, hogy rövidesen arra is választ kapjunk: ki a felelős, ha egy balesetkor nincs biztonsági sofőr az autóban.

(Borítókép: Tempe Police Department)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.