Megúszta a börtönt az első halálos önvezető autó-baleset felelőse

2023 / 08 / 07 / Pőcze Balázs
Megúszta a börtönt az első halálos önvezető autó-baleset felelőse
Öt éve húzódik az ügy, amely fel kéne, hogy tárja, hogy ki volt a hibás az első olyan balesetben, amely során egy önvezető üzemmódban lévő autó megölt egy gyalogost. A járműben dolgozó "biztonsági sofőr" most részben vállalta a felelősséget, hogy ezzel elkerülje a börtönbüntetést.

2018 márciusában Arizonában, egy vasárnap este Rafaela Vasquez beült az Uber egyik Volvo SUV-jába, hogy végezze a munkáját: figyelje, hogy az önvezető rendszer elkövet-e valamilyen hibát, és ha kell, lépjen közbe. Vasquez, ahogyan a Wired róla szóló portréja felidézte, már hetvenszer megtette azt az utat, amelyet választott a rendszer. Az aznap esti második körben azonban, az út egy elhagyatott részén, egy sávelválasztó és egy beépítetlen terület közt, egyszer csak egy járművet érzékelt a szoftver. Majd meggondolta magát, mert nem tudta, milyen tárgyat lát maga előtt. Majd újra járműnek vélte látni a rejtélyes jelenséget, végül biciklinek, aztán újra semminek - de addigra már kevesebb, mint egy másodpercre volt attól. Rafaela Vasquez ekkor kapott egy hangfigyelmeztetést a rendszertől, ám késő volt:

hiába rántotta félre a kormányt egyötöd másodperc alatt, nagyjából hatvan km/h-val elütött egy kerékpárost, aki szörnyet halt.

A Wired tavaly tavasszal részletesen megírta a történetet, megemlítve Vasquez felelősségét, aki munka közben egy tehetségkutató műsort nézett a telefonján, illetve az Uberét is, mert felmerült, hogy a cég nem a legkörültekintőbben szervezte és üzemeltette az önvezetés-tesztelő programját, illetve, hogy az általuk használt szoftvernek is komoly hiányosságai voltak. Most azonban pont került az ügy végére: a Gizmodo cikke szerint a sofőr, illetve "operátor" vállalta a felelősséget a történtekért. Ez egy, az államügyészekkel kötött alku eredménye, így Vasquez nem kap börtönbüntetést, csak három év felügyelet alatti próbára bocsátást.

Ez sokkal enyhébb tétel, mint amit véletlen emberölésért kaphatott volna. Az államügyész szerint a "megfelelő büntetést" szabták ki, figyelembe véve a súlyosbító és az enyhítő körülményeket; az Uber valószínűleg annak örülhet, hogy nem a céget tették felelőssé a történtekért, míg Vasquez annak, hogy öt év után eldőlt, hogy nem kell börtönbe vonulnia. Azzal, hogy egyre több technológiai vállalat üzemeltet robottaxi-szolgáltatásokat, valószínűleg elkerülhetetlen, hogy rövidesen arra is választ kapjunk: ki a felelős, ha egy balesetkor nincs biztonsági sofőr az autóban.

(Borítókép: Tempe Police Department)


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.