2018 márciusában Arizonában, egy vasárnap este Rafaela Vasquez beült az Uber egyik Volvo SUV-jába, hogy végezze a munkáját: figyelje, hogy az önvezető rendszer elkövet-e valamilyen hibát, és ha kell, lépjen közbe. Vasquez, ahogyan a Wired róla szóló portréja felidézte, már hetvenszer megtette azt az utat, amelyet választott a rendszer. Az aznap esti második körben azonban, az út egy elhagyatott részén, egy sávelválasztó és egy beépítetlen terület közt, egyszer csak egy járművet érzékelt a szoftver. Majd meggondolta magát, mert nem tudta, milyen tárgyat lát maga előtt. Majd újra járműnek vélte látni a rejtélyes jelenséget, végül biciklinek, aztán újra semminek - de addigra már kevesebb, mint egy másodpercre volt attól. Rafaela Vasquez ekkor kapott egy hangfigyelmeztetést a rendszertől, ám késő volt:
hiába rántotta félre a kormányt egyötöd másodperc alatt, nagyjából hatvan km/h-val elütött egy kerékpárost, aki szörnyet halt.
A Wired tavaly tavasszal részletesen megírta a történetet, megemlítve Vasquez felelősségét, aki munka közben egy tehetségkutató műsort nézett a telefonján, illetve az Uberét is, mert felmerült, hogy a cég nem a legkörültekintőbben szervezte és üzemeltette az önvezetés-tesztelő programját, illetve, hogy az általuk használt szoftvernek is komoly hiányosságai voltak. Most azonban pont került az ügy végére: a Gizmodo cikke szerint a sofőr, illetve "operátor" vállalta a felelősséget a történtekért. Ez egy, az államügyészekkel kötött alku eredménye, így Vasquez nem kap börtönbüntetést, csak három év felügyelet alatti próbára bocsátást.
Ez sokkal enyhébb tétel, mint amit véletlen emberölésért kaphatott volna. Az államügyész szerint a "megfelelő büntetést" szabták ki, figyelembe véve a súlyosbító és az enyhítő körülményeket; az Uber valószínűleg annak örülhet, hogy nem a céget tették felelőssé a történtekért, míg Vasquez annak, hogy öt év után eldőlt, hogy nem kell börtönbe vonulnia. Azzal, hogy egyre több technológiai vállalat üzemeltet robottaxi-szolgáltatásokat, valószínűleg elkerülhetetlen, hogy rövidesen arra is választ kapjunk: ki a felelős, ha egy balesetkor nincs biztonsági sofőr az autóban.
(Borítókép: Tempe Police Department)