Méhen kívüli egérembriót neveltek, lehet, hogy az ember következik

2021 / 06 / 01 / Justin Viktor
Méhen kívüli egérembriót neveltek, lehet, hogy az ember következik
Az embrionális kutatások mindig is heves tudományetikai viták középpontjában álltak, és akkor sincs ez másképp, ha történetesen nem emberi embriókról van szó. Az állati, például az egérkísérletek során megszerzett tudást általában ugyanis követik a humán kísérletek, így a viták már az ilyen eredmények publikálása után elkezdődnek.

Mesterséges anyaméh

Egy úttörő új kutatás éppen ilyen vizekre látszik evezni, a nyomában ugyanis lehetővé válhat, hogy teljesen mesterséges méhben, akár 40 napig is életben és fejlődésben tartsák az embriókat, ami az egerek esetében a vemhesség idejének fele.

A Nature tudpmányos folyóiratban publikált kísérletben Jacob Hanna, a Weizmann Tudományos Intézet munkatársaival együtt emberi köldökzsinórokból származó vérszérumot juttattak egy nyomás alatt álló, oxigénnel töltött forgó kamrába. A megtermékenyített egérsejteket ezek után helyezték be az anyaméhet imitáló környezetbe, ahol 11-12 napig maradtak életben, és ez hosszabb időtartam, mint amit eddig bármikor sikerült elérni.

Nyomás alatt lévő oxigénre azért volt szükség, mert az segíti a fejlődő sejtek táplálását, nyomással helyettesítve a keringési rendszert. Az embriók végül azért pusztultak el, mert túl nagyra nőttek ahhoz, hogy ez a táplálási módszer működhessen a placentális véroxigén áramlása nélkül.

Öt hetes emberi embriókkal is működhet...

Hanna úgy nyilatkozott az MIT Technology Review-nak, hogy ez akár öt hetes emberi embriók embrió-vizsgálatához is megfelelő technológia lehet. Az emberi embriók természetes közegükben történő vizsgálata rendkívül nehéz anélkül, hogy valamilyen módon ne veszélyeztetnék őket.

Az eddig említetteken kívül a kutatók speciális tenyészetekkel, vegyszerekkel és más anyagokkal is kísérleteztek annak eléréséhez, hogy az embriók ennél is hosszabb ideig növekedhessenek a forgó mesterséges méhben.

„Ez a tenyésztési rendszer alkalmas a különféle embrionális zavarok és mikromanipulációk alkalmazására, melyek eredménye a méhen kívül akár hat napig is követhető. Az a képesség, hogy egy emlős embriót eltávolíthatunk a méh környezetéből, és ellenőrzött körülmények között normálisan növekedhet, hatékony eszköz a gasztruláció és az organogenezis közötti időszak különböző fejlődési zavarainak jellemzésére, amely kombinálható genetikai módosítással, kémiai szűrésekkel, szöveti manipulációs és mikroszkópos módszerekkel” - mondta Hannah.

A tudósok világszerte tanulmányozzák a mesterséges emberi embriók tenyésztésének módjait, főképp az emberi őssejtek osztódásán növekedésre késztetésén keresztül. Ennek etikai kérdései összetettek.

A „mesterséges embriók” emberi méhbe ültetése nem mindenhol legális, olyan embriók mesterséges méhbe történő beültetése pedig, amit 5 hétig tanulmányoznának mikor az embrió felismerhetően ember lenne sokakban kelt ellenérzéseket.

Az eljárás a mesterségesen növesztett blasztocisztákkal a kutatók véleménye szerint alternatívát kínálhat a rendszeres abortuszokból származó szövetek tanulmányozásával szemben. Az eredményeket kombinálják a blasztoidokkal kapcsolatos új kutatásokkal, melyben az embrióutánzatok a megfelelő környezetben képesek saját placentát növeszteni. A két kutatás összegzése fényt deríthet a terhesség nagyon korai rejtélyeinek feloldásához.

(Kép: Unsplash)

Az embriók visszafordíthatják az öregedést A kutatók feltárták azokat a mechanizmusokat, melyek lehetővé teszik az embriók számára az öregedés biológiai folyamatának megfordítását, fiatalabbá téve őket annál a megtermékenyített petesejtnél is, melyből kifejlődtek.

Génmódosított disznók szerveit ültethetik emberekbe, már idén Az USA-beli Revivicor vállalat kapott először engedélyt arra, hogy genetikailag módosított sertések szerveit ültessék be transzplantációra váró emberekbe. Ha az eljárás beválik, csökkenhetnek a hosszú várólisták, és minden bizonnyal számos élet válik megmenthetővé.

Remény az idősebb kori gyermekvállalásban: sikerült kitolni a reprodukciós ciklust nőstény egerekben Sikerült a reproduktív óra tökéletes megfordítása nőstény egerekben, ami reményt adhat az idősebb korban gyermeket vállaló, de már a terméketlenséggel küzdő nőknek.

Az embereknek valóban van hatodik érzékük - csak nem az, amire gondolnál
Bizonyos felosztás szerint pedig akár több ezer érzéket is megkülönböztethetünk - igaz, a halottlátás nincs köztük.