Mennyire hatékony az antik görög páncél? – Most tengerészgyalogosok tesztelték le 2024 / 05 / 24 / Felkai Ádám

Homérosz Iliásza régóta esedékes kísérletet ihletett: élesben tesztelték a görög bronzkori Dendra-páncélt – pontosabban annak egy replikáját. A 23 kg-os páncélt a modern görög tengerészgyalogosok próbálták ki, és a teszt során az önkéntesek különféle harci tevékenységeket végeztek: gyaloglást, futást, szekéren lovaglást, valamint különféle fegyvereket is forgattak: kardot, lándzsát, íjat és köveket is. Az eredmények alapján a 3500 éves páncél tényleg alkalmazható harci célokra, ami kérdőjelet biggyeszt azon elképzelés mögé, hogy az egyébként lenyűgöző kovácsmunka csupán ceremoniális célokra készült. A 11 órás kísérlet során folyamatosan mérték a résztvevők pulzusát, testhőmérsékletét és energiafelhasználását. Habár a tengerészgyalogosok nem meglepő mód tényleg elfáradtak, az önkéntesek kitartottak, sőt szükség esetén még nagyobb erőfeszítésre is képesek lettek volna. Egy matematikai modell megerősítette azt is, hogy a Dendra-páncélt viselő harcos a legtöbb harci körülmény között valóban képes lehetett hosszú ideig küzdeni. Bár a tanulmány nem támaszkodott széles körű régészeti kutatásokra, értékes betekintést nyújt a páncél gyakorlati harci bevethetőségével kapcsolatban. (Forrás: New Scientist)
Probléma: a matematikusok szerint nem egyértelmű, mit jelent az “egyenlőségjel”
Az “egyenlőségnek” a matematikusok számára több definíciója is létezik, ami sokáig nem okozott problémát, de a számítógépes bizonyításellenőrzés során már gondot jelent. Ennek megoldása a matematika alapjainak az újragondolását is igényelheti.