Jövőre már filmet is nézhetnek vezetés közben Németországban a Mercedes-Benz sofőrök

2021 / 12 / 10 / Bobák Zsófia
Jövőre már filmet is nézhetnek vezetés közben Németországban a Mercedes-Benz sofőrök
Jövőre már nem kell a kormányt fogniuk vezetés közben a Mercedes Drive Pilotját használó sofőröknek, helyette írhatják az e-mailjeiket vagy intézhetik egyéb feladataikat. Egyelőre csak a német utakon használhatják majd a hármas szintű önvezetést lehetővé tevő rendszert a sofőrök, de a nemzetközi bevezetésen is dolgozik a cég.

A Mercedes-Benz SAE 3-as szintű önvezető rendszere, a Drive Pilot hamarosan már elérhető lesz az S-osztályú Mercedeseket és EQS-t vásárlók számára, a cég bejelentése szerint a szövetségi közúti közlekedési hatóság (KBA) engedélyének köszönhetően valamikor 2022 első felében kezdhetik bevezetni a rendszert.

A feltételek egyelőre szigorúak, az összesen 13 191 kilométernyi autópálya/gyorsforgalmi út megfelelő szakaszain, sűrű forgalomban a Drive Pilot felajánlhatja, hogy átveszi a vezetést, de egyelőre csak 60 km/h alatti sebesség esetében - írja a Daimler. A rendszer aktiválása után az automata sofőr önállóan határozza meg a szükséges sebességet és az előtte haladó járműtől való távolságot, figyeli a közúti jelzéseket és táblákat, és a váratlan helyzetekre is reagál fékezéssel vagy elkerülő manőverrel. Amit egyelőre nem valósíthat meg a rendszer, az a sávváltás, így minden manővert csak a saját sávon belül kivitelez. A Drive Pilot a képességeit és döntéseit az autókon elhelyezett szenzorokból, Lidar-ból, kamerából és mikrofonokból beérkező információkra alapozza, ezenkívül egy digitális térkép is segíti a tájékozódásban, valamint abban, hogy mindig naprakész legyen az éppen aktuális forgalmi helyzettel, az úton történt balesetekkel és egyéb akadályokkal kapcsolatban.

Az alkalmazás hármas szintű önvezetést tesz lehetővé, az SAE leírása szerint a sofőr ennek használata közben az utas szerepét játssza, akkor is, ha a kormány mögött ül, vagyis nem vezeti az autót, viszont csak korlátozott helyzetben, meghatározott feltételek teljesülése esetén alkalmazható a rendszer és mindig készen kell állnia arra, hogy bármikor visszavegye az irányítást az autótól. A Volkswagen a következőképpen jellemzi a hármas szintet:

"Technikai szempontból a kettes és hármas szint közötti ugrás a legnagyobb. A vezető ezen a szinten első ízben foglalkozhat más dolgokkal is.

A jármű automatikusan képes előzésre, kikerülő manőverekre, gázt adni és fékezni. A rendszer felismeri a határait és a vezetőnek képesnek kell lennie visszavenni a jármű irányítását."

A Mercedes-Benz arra is felkészült, hogy a vezető esetleg nem reagál a figyelmeztetésre és nem hajlandó átvenni a kormányt, a rendszer ezt vészhelyzetként értékeli és lefékez, megállás után pedig értesíti a mentőket és kinyitja az ajtókat, hogy a helyszínre érkező segítség hozzáférjen az utashoz.

A sofőr a Drive Pilot alkalmazása közben leveheti a kezét a kormányról és szórakoztató célokra is használhatja a műszerfalon található kijelzőt, amelyen egyébként vezetés közben nem engedélyezik az alkalmazások futtatását, vagyis akár filmet is nézhet vagy internetezhet. A rendszer egyelőre csak Németországban kerül bevezetésre, de a Daimler ígérte szerint, amint a jogi szabályozás lehetővé teszi, más országokban is elérhetővé teszik a technológiát.

(Fotó: Daimler)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.