A cég közleménye szerint a Népliget mögött, a tizedik kerületben, a Gép utca - Kőbányai út - Szállás utca csomópontjánál, a 6-os út és az M0-ás autópálya találkozásánál, illetve a Hősök terén áthaladó forgalommal kapcsolatban folytatnak elemzéseket a szakembereik. Budapesten kívül tizenegy nagyvárosban, köztük Hamburgban, Manchesterben és Rio de Janeiróban, összesen hetven forgalmas kereszteződésben zajlik hasonló munka. Ezeken az utakon ugyanis akár huszonkilencszer magasabb lehet a légszennyezettség az araszoló autók miatt, mint a nyílt útszakaszokon.
A projekthez az adatokat a Google Térképből nyerik, majd mesterséges intelligencia segítségével kiegészítik azokat, hogy később olyan modelleket dolgozzanak ki, amelyekkel a helyi mérnökök összehangolják a lámpákat, úgynevezett zöld hullámokat létrehozva. Ezt a városok korábban csak kezdetlegesebb eszközökkel tudták megvalósítani. A cég első tapasztalatai azt mutatják, hogy a megállások számát így harminc százalékkal, míg a károsanyag-kibocsátást tíz százalékkal lehet visszaszorítani.
Mindehhez nincs szükség a meglévő infrastruktúra fejlesztésére, érzékelők vagy kézi járműszámlálás alkalmazására, elegendő a Google Térkép forgalmi adatainak a feldolgozása és elemzése. Ráadásul miután a közlekedési mérnökök elvégezték a lámpák átállítását, a rendszeren keresztül meg tudják figyelni, hogy a várt változásokat, eredményeket hozza-e az új konfiguráció.
A BKK mobilitásfejlesztési igazgatója, Bodor Ádám azonban kiemelte: "a gépjárműforgalom haladását segítő fejlesztéseknél szempont, hogy azok támogassák a főváros stratégiai céljait, a közúthálózati tervben szereplő irányokban enyhítsék a torlódásokat és ne járjanak a fenntartható módok, például a közösségi közlekedés vagy a gyaloglás feltételeinek romlásával. Emellett azt is szükséges megjegyezni, hogy egy-egy ilyen fejlesztés csak akkor tud hosszú távon is fenntartható és eredményes lenni, ha az nem jár a gépjárműforgalom növekedésével – például azért mert az autózás könnyebbé válásával mind többen választják a városban ezt a közlekedési módot."
(Borítókép: Getty Images)