Mesterséges intelligenciával optimalizálja a budapesti közlekedési lámpákat a Google

2023 / 10 / 12 / Pőcze Balázs
Mesterséges intelligenciával optimalizálja a budapesti közlekedési lámpákat a Google
A közúti közlekedés által okozott károsanyag-kibocsátást szeretné csökkenteni a keresőóriás Green Light nevű projektje, amelyet világszerte már egy tucat városban, így a magyar fővárosban is tesztelnek.

A cég közleménye szerint a Népliget mögött, a tizedik kerületben, a Gép utca - Kőbányai út - Szállás utca csomópontjánál, a 6-os út és az M0-ás autópálya találkozásánál, illetve a Hősök terén áthaladó forgalommal kapcsolatban folytatnak elemzéseket a szakembereik. Budapesten kívül tizenegy nagyvárosban, köztük Hamburgban, Manchesterben és Rio de Janeiróban, összesen hetven forgalmas kereszteződésben zajlik hasonló munka. Ezeken az utakon ugyanis akár huszonkilencszer magasabb lehet a légszennyezettség az araszoló autók miatt, mint a nyílt útszakaszokon.

A projekthez az adatokat a Google Térképből nyerik, majd mesterséges intelligencia segítségével kiegészítik azokat, hogy később olyan modelleket dolgozzanak ki, amelyekkel a helyi mérnökök összehangolják a lámpákat, úgynevezett zöld hullámokat létrehozva. Ezt a városok korábban csak kezdetlegesebb eszközökkel tudták megvalósítani. A cég első tapasztalatai azt mutatják, hogy a megállások számát így harminc százalékkal, míg a károsanyag-kibocsátást tíz százalékkal lehet visszaszorítani.

Mindehhez nincs szükség a meglévő infrastruktúra fejlesztésére, érzékelők vagy kézi járműszámlálás alkalmazására, elegendő a Google Térkép forgalmi adatainak a feldolgozása és elemzése. Ráadásul miután a közlekedési mérnökök elvégezték a lámpák átállítását, a rendszeren keresztül meg tudják figyelni, hogy a várt változásokat, eredményeket hozza-e az új konfiguráció.

A BKK mobilitásfejlesztési igazgatója, Bodor Ádám azonban kiemelte: "a gépjárműforgalom haladását segítő fejlesztéseknél szempont, hogy azok támogassák a főváros stratégiai céljait, a közúthálózati tervben szereplő irányokban enyhítsék a torlódásokat és ne járjanak a fenntartható módok, például a közösségi közlekedés vagy a gyaloglás feltételeinek romlásával. Emellett azt is szükséges megjegyezni, hogy egy-egy ilyen fejlesztés csak akkor tud hosszú távon is fenntartható és eredményes lenni, ha az nem jár a gépjárműforgalom növekedésével – például azért mert az autózás könnyebbé válásával mind többen választják a városban ezt a közlekedési módot."

(Borítókép: Getty Images)


Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.