Mi történik, ha megpróbálod kinyitni a repülőgép ajtaját menet közben?

2024 / 02 / 11 / Bobák Áron
Mi történik, ha megpróbálod kinyitni a repülőgép ajtaját menet közben?
A médiában időről-időre felbukkannak olyan hírek, hogy egy utas menet közben próbálta meg kinyitni egy repülőgép ajtaját, és csak másodperceken múlt, hogy ne történjen végzetes tragédia. Hollywoodi filmeken nevelkedettek lelki szemei előtt egy ilyen hír hallatán azonnal meg is jelenik a kép, ahogy a halálra rémült utasok az ülésükbe szíjazva sikoltoznak, mielőtt a nyomáskülönbség a teljes üléssorral együtt kiszippantja őket. De mi történne valójában, ha valakinek sikerülne kinyitnia egy utasszállító ajtaját menet közben?

Ami az ilyen hírek kapcsán rögtön feltűnhet, hogy bár legalább néhány évente történik olyan eset, amikor valaki megpróbálja kinyitni az ajtót, olyanról egyáltalán nem hallottunk, amikor valakinek ez sikerült is, nem véletlenül. A BBC egy 2017-es eset kapcsán járt utána, hogy mi történik, ha valaki megpróbálja kinyitni az ajtót. Akkor a Delta Air Lines Seattle-ből Pekingbe tartó járatán próbálta meg kinyitni az ajtót egy utas, akinek félig sikerült is elfordítania az ajtónyitó kart, mielőtt leütötték volna egy borosüveggel.

A repülőgépek ajtaját úgy tervezik, hogy a nyomáskülönbség egyre jobban beszorítsa a helyére az ajtót, egyfajta dugót képezve a repülőgép oldalán, így

utazási magasságban fizikai lehetetlenség kinyitni az ajtót.

Ehhez nagyjából három tonnát kéne elmozdítanod, vagyis hacsak nem tudsz izomból arrébb lökni egy kisbuszt (nem előre vagy hátra, hanem oldalra), akkor az ajtóval sem lesz szerencséd.

A Delta járata az incidenskor már csaknem tízezer méteres magasságban járt, így az ajtó akkor sem nyílt volna ki, ha az utasnak sikerül elfordítani a zárat. Alacsonyabb tengerszint feletti magasságnál viszont lehetséges lenne, hogy valaki tényleg kinyissa az ajtót. Ebből viszont az is következik, hogy az ajtó kinyitása nem szabadítaná el azonnal az apokalipszist az utastérben. A szakértő szerint valamivel csökkenne a kabinnyomás, valamint ezzel együtt kinyílnának a mentőcsúszdák is, de mivel a repülőgépek tervezésénél kifejezetten fontos szempont, hogy a gép nyitott ajtóval is biztonságosan tudjon repülni és landolni, közvetlen katasztrófa nem fenyegetne. Emellett a pilóták is azonnal látják, ha a kabinnyomás csökken vagy nyitva van az ajtó, és azonnal megkezdik az ereszkedést, hogy kiegyenlítsék a nyomást - ahogy az az 1996-os Tűzparancs című filmben is látható.

Ettől függetlenül persze a légitársaságok még nagyon komolyan veszik, ha valaki ilyesmivel próbálkozik, olyannyira, hogy néhány éve a KLM egyik járatáról bilincsben vitték el az egyik utast, amikor véletlenül összekeverte a vécéajtót a repülőgép ajtajával, és hozzáért a nyitókilincshez.

Ez a cikk eredetileg 2019. 12. 12-én jelent meg a Rakétán.

(Forrás: YMMV, BBC, Fotó: Getty)


12 ezer éves alagútrendszer húzódik egész Európa alatt: Skóciától Törökországig
12 ezer éves alagútrendszer húzódik egész Európa alatt: Skóciától Törökországig
Hogy kik és miért építették ezt az alagútrendszert, arra több magyarázat is létezik.
A világ legkisebb spagettije mérgező anyagot is tartalmaz, de úgysem fogyasztásra szánták
A világ legkisebb spagettije mérgező anyagot is tartalmaz, de úgysem fogyasztásra szánták
A világ legvékonyabb spagettije többszázszor vékonyabb egy hajszálnál.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.