Miért jár a pápa egy olasz kisautóval, és lesz-e valaha elektromos pápamobil?

2023 / 04 / 30 / Bodnár Barna
Miért jár a pápa egy olasz kisautóval, és lesz-e valaha elektromos pápamobil?
Budapesti látogatása kapcsán ismét reflektorfénybe került, hogy Ferenc pápa fényűző luxusautók helyett egy Fiat 500-assal közlekedik. Mit tud az évtizedek során Olaszország egyik szimbólumává váló kiskocsi, ami miatt a katolikus egyházfőnek épp erre a modellre esett a választása? Várható-e, hogy a klímaválságra való tekintettel a Vatikán is beszerez egy elektromos autót?

Amikor Ferenc pápa gépe pénteken leszállt a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren, talán sokak meglepetésére drága limuzin helyett egy kifejezetten szerény autóban folytatta útját. Pedig nem ez volt az első alkalom, hogy az egyházfő egy "SCV 1" (Status Civitatis Vaticanae, vagyis Vatikánváros) rendszámú Fiat 500-asban utazik, sőt, az is előfordult, hogy a pápához illő hófehér szín helyett egy teljesen fekete olasz kisautót használt. 2015-ös, egyesült államokbeli látogatásakor számos nemzetközi lap cikkezett arról, hogy a fekete Fiattal a pápa szavak nélkül is azt üzeni: fényűzés helyett a szerénységre és egyszerűségre kell törekedni.

Ferenc pápa beiktatása után nem sokkal azt mondta, rossz érzés azt látnia, hogy papok és nővérek drága autókat használnak, ezért arra kérte az egyház vezetőit, válasszanak szerény gépjármű típusokat. Róma jezsuita püspöke ezt nem csak másoktól várja el, de példaként jár "kollégái" előtt:

2013-as megválasztása előtt, majd ezt követően is egy kétezres évekbeli Ford Focust használt, amelyben az autó húsz éves koráig utazott,

de egy ideig egy régi, 300 ezer kilométert futott Renault 4-essel is közlekedett, amit olykor sajátkezűleg vezetett a Vatikánban és környékén.

De mit tud pontosan az a Fiat 500X Sport, amelyet Budapest útjain használnak a 86 éves egyházfő szállítására? A 2014-ben bemutatott, Fiat 500 nagyobb, egyterű, 500X típusjelű 2021-es Sport kiadása a motor típusától függően 120-170 lóerős, mindössze 1400 kilogrammot nyom, csomagterének kapacitása nem éri el az egy köbmétert sem, és mindössze 8 másodperc alatt 0-ról 100 kilométer per órás sebességre képes gyorsulni. Ára jelenleg Magyarországon - felszereltségtől függően - 9,5-12,5 millió forint. A hat sebességes, összkerék-meghajtású, Sport elnevezésű modell különlegessége az ültetett futómű, a 3,5”-os, színes, központi TFT-kijelző és a 18”-os alumínium felnik. Választható extra még az adaptív tempomat, az automatizált vészfék, holttérfigyelő, sávtartó asszisztens és automatikus távolsági fényszóró.

Persze a kis Fiat nem minden alkalomra megfelelő. Arra, hogy a hívek tömege messziről is láthassa a pápát, az utóbbi években egy, Ferenc egyik elődje, II. János Pál idejében is használt G-osztályú Mercedest használtak. Az eredetileg katonai, teherautószerű terepjáró hátsó részére emelvényt szereltek, amit a II. János Pál ellen, 1981-ben elkövetett fegyveres merénylet után golyóálló üveglapokkal vettek körbe. Ezután jött még néhány újabb Mercedes, sőt, a hosszabb utakra XVI. Benedek pápa, Ferenc közvetlen elődje BMW-be ült, a jelenlegi egyházfő pedig gyakran egy Jeep-alapú pápamobilt használ. Ferenc pápa egyébként már nem kért a golyóálló kabinból sem, ezért legfeljebb esővédő tetőt húznak a speciális autó fölé, ha szükséges. Jelenleg összesen negyven kocsiból áll a vatikáni járműpark, de számos autó ezek közül a világ különböző részein, például Afrikában, vagy éppen az Egyesült Államokban áll készenlétben, és csupán 15-20 járművet használnak Rómában.


Ferenc pápa a G-osztályú Mercedes típusú pápamobilban utazik a vatikáni Szent Péter téren, 2023 április 26-án. Fotó: Getty Images/Mondadori Portfolio

A világ lassan teljesen elfordul a fosszilis üzemanyag-meghajtású autóktól, és úgy tűnik az elektromos gépjárművek egyre uralkodóbbá váló szele a Vatikánt sem kerüli el. A fenntarthatóbb elektromos járműveket gyártó és innovatív megoldásairól ismert amerikai Fisker az első teljesen elektromos jármű kifejlesztésére készül a Szentszék számára. A Fisker társalapítói, Henrik Fisker és Dr. Geeta Gupta-Fisker 2021-ben a Ferenc pápánál tartott zártkörű audiencián egy teljesen elektromos pápamobil terveit mutatta be a katolikus egyházfőnek. A cég azt tervezi, hogy Fisker Ocean modelljének egyedi változatát bocsátja majd a Vatikán rendelkezésére. Hivatalosan nem ez lenne az első elektromos pápamobil, bár igaz, hogy a 2012-ben, a Renault által a Vatikánnak adott, elektromos Kangoo furgont csak a pápa nyári palota körüli, rövid útjai során használták. Tehát végül is a pápa használt már elektromos járművet, bár azon lehet vitatkozni, hogy pápamobilnak számított-e vagy sem, ugyanis maga a "pápamobil" egy köznyelvi kifejezés, amelyet a Vatikán nem használ, viszont általában azokra a járművekre utalnak vele, amelyeket a pápa használ a tömegek üdvözlésére.

(Borítókép: Getty Images/Mondadori Portfolio)


Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
Rejtély a jég alatt: elveszett Ran, a végítélet gleccserét felderítő merülőeszköz
Rejtély a jég alatt: elveszett Ran, a végítélet gleccserét felderítő merülőeszköz
A Ran nevű legénység nélküli merülőlőeszköz Antarktikánál veszett el, mélyen a jég alatt. Hogy miért, azt nem tudni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.