Miért olyan ritka a rák a nagytestű állatok körében? 2020 / 09 / 12 / Bobák Áron

A biológia egyik legnagyobb rejtélye az úgynevezett Peto-paradoxon, vagyis hogy a rákos megbetegedések gyakorisága nem mutat összefüggést az élőlény sejtjeinek a számával. Magyarul a nagytestű állatoknál ritkábban alakul ki daganatos megbetegedés, holott a józan ész azt diktálná, hogy mivel több sejtjük van (és jellemzően elég sokáig is élnek), így nagyobb eséllyel kéne a sejtjeiknek "meghibásodniuk". A Kurzgesagt videójából kiderül, hogy milyen lehetséges magyarázatok születtek eddig erre a jelenségre, amelyek közül az egyikkel éppen az MTA és az ELTE magyar kutatói álltak elő 2017-ben. (Tipp: ha nem jelenik meg a magyar felirat, akkor a videó alatt, a beállításoknál lehet átváltani) (Borítókép: Nam Anh/Unsplash)
A memoQ az egyik legnépszerűbb fordítástámogató szoftver a szakmabeliek körében, a szoftver webes változata már a képernyő-felolvasó programokkal is kompatibilis, így biztosítva, hogy a vakok és gyengénlátók is önállóan tudják használni a szolgáltatást.
A teljes emberi öntudat talán egy fekete lyukra vezethető vissza
Mi történik, ha Charles Darwin evolúcióelméletét kozmikus (vagy annál is hatalmasabb) léptékben, lényegében magára az univerzumra alkalmazzuk? – Nos, akkor az alapvető kérdéseinkre születnek őrült válaszok, valamint elképesztő következtetések az univerzumunk természetéről.