Az Egyesült Államok Légierejének B-2 Spirit lopakodó bombázói egy 2022. decemberi baleset miatti közel hat hónapos leállás után ebben a hónapban kaptak engedélyt ismét a repülésre. Az Air Force Global Strike Command (AFGSC) megerősítette, hogy a biztonsági okból elrendelt “kényszerpihenőt” május 18-án feloldották. Az intézkedés a teljes flottát, tehát a balesetet szenvedett gépen kívül még 19 repülőt érintett – a leálláskor 19 bombázó állomásozott Pearl Harborban, míg a huszadik a Daniel K. Inouye nemzetközi repülőtéren "ragadt".
A légierő hozzátette azt is, hogy amíg a gépek a földre voltak a kényszerítve, a bombázók szükség esetén akkor is készen álltak volna a bevetésre, így az AFGSC szerint egy esetleges küldetés végrehajtása sosem volt veszélyben. Ez a szünet azonban lehetővé tette az esetleges repülésbiztonsági problémák alapos kiértékelését. A pilóták pedig ezen idő alatt is folytatták a kiképzést fejlett szimulátorokon és T–38 Talon sugárhajtású kiképzőgépeken – ez utóbbiak egyébként nem csak rendkívül jól manőverezhetőek, de ráadásul a B–2-nél jóval költséghatékonyabban üzemeltethetőek.
A B–2-vel repülni amúgy tényleg nem olcsó mulatság – egy repülési óra 150 000 dollár feletti üzemeltetési költséget jelent. Összesen 21 B–2 épült, ám mivel ezek kiemelten alkalmasak az erősen védett légtérbe történő behatolásra, így az összes sérült gépet megjavítják a lehetőség szerint. Ennek megfelelően eddig összesen egyetlen B–2-t írtak le veszteségként – azt ami a guami Andersen légibázison lényegében porig égett még 2008-ban.
A 2022. decemberi baleset pontos részletei homályosak, és a légierő nem fedte fel a teljes okot, csak annyit erősítettek meg, hogy az érintett B–2 kényszerleszállást hajtott végre a Whiteman légibázison, és lángra kapott. A kár mértéke és a lehetséges javítási költségek sem tisztázottak. Egy korábbi, 2021 szeptemberében, szintén a Whiteman légibázison történt incidens során a futómű rugók elkoptak, és a repülőgépet javításra kellett küldeni a légierő titkos 42-es üzemébe. Most hogy a B–2-esek visszatérnek a szolgálatba, kérdéses a balesetben sérült gép sorsa, ami ugyanis szintén nem tisztázott. A fent leírtak alapján jó eséllyel megpróbálják javítani, ami viszont hatalmas költség lehet.
Érdekesség, hogy éppen mostanában érlelődik egyre inkább a B–21 Raider lopakodó bombázók bevezetése, amelyek várhatóan mind a B–2-es, mind a B–1-es bombázókat váltják majd. A B–21 Raider első repülését az idei év végére tervezik, a légierő pedig az évtized második felében kívánja elérni a kezdeti hadműveleti képességet ezzel a géppel. A B–2 várhatóan a 2030-as évek elejéig üzemképes marad, ekkor váltja fel tehát a Raider, amelyet úgy terveztek egyébként, hogy mind a B–2, mind pedig a B–1 utódja legyen.
Elvileg elképzelhető, hogy a légierő kiadja a nem titkosított baleseti jelentést, amely további részletekkel szolgál majd az incidensről és a légierő jövőbeni intézkedéseiről a B–2 biztonságos üzemeltetése kapcsán. Addig is tehát a fennmaradó 19 B–2 bombázó folytathatja a küldetését.
(Forrás: Popular Mechanics, War Zone, kép: Pixabay/DangrafArt)