Mit láttunk a rotterdami hidrogénexpón?

2023 / 05 / 30 / Rácz Tamás
Mit láttunk a rotterdami hidrogénexpón?
Hatalmas a sürgés-forgás a hidrogénalapú mobilitás új iparágában. Még senki sem tudja, mekkora biznisz lesz ez pontosan, de senki se szeretne kimaradni belőle.

Hidrogénipari konferencia és expó májusban, Rotterdamban (World Hydrogen Summit & Exhibition); amikor megtaláltam a neten ezt a rendezvényt, elindult a fejemben a vezérhangya, hogy el kellene menni, meg kellene nézni. Szerencsére a Toyota hazai importőrének is sikerült átadni a lelkesedést és megtámogatták a túrát egy Toyota Mirai hidrogénautóval, így sikerült igazán stílusosan megérkeznünk a rotterdami Ahoy rendezvényközpontba:

A hidrogénparádé két, jól elkülönített dimenzióban zajlott. Az emeleti konferenciatermekben gyűltek össze az öltönyös urak és kosztümös hölgyek, hogy felosszák maguk között a hidrogénalapú Szép Új Világot - ez volt a Summit. Ide nekünk, ágrólszakadt magyar autós és tech újságíróknak nem is sikerült bejutnunk; igazán szerencse, hogy nem is nagyon akartunk bejutni. Lent ugyanis, a nagy kiállítótérben közben zajlott a sokkal látványosabb, érdekesebb Exhibition, megtapogatható, körbejárható gépekkel, alkatrészekkel, járművekkel, a hidrogéntechnológia részleteiről faggatható szakemberekkel.

Megnéztük például ezt a DAF nyergesvontatót:

A DAF-ot is birtokló Paccar nevű óriásvállalat nem egy kosárba pakolja a hidrogéntojásait: a tengerentúl a Kenworth márkával üzemanyagcellás kamiont fejleszt, Európában viszont a DAF-fal készíttetett egy hidrogénüzemre átalakított dízel vontatót. Az üzemanyagcellás megoldás sokkal hatékonyabb, takarékosabb, a belsőégésű motor már meglévő konstrukciója viszont nem igényel nagy változtatásokat az új üzemanyag használatához - ha az energiahordozó elég olcsó lesz, a nagyobb fogyasztást kompenzálhatja az olcsóbb technika.

Hidrogénüzemű furgonból kettő is volt kint, az egyikkel még mentem is egy kört! Ez a piros autó volt az, az amerikai BorgWarner autós háttéripari nagyvállalata demonstrációs autója, egy hidrogén-befecskendezésre és szikragyújtásra átalakított egykori dízelmotoros, tehát belsőégésű, csak a hengerekben olajszármazék helyett hidrogént égető jármű:


A tartályok elvesznek némi helyet a raktérből, de kis tömegük alig csökkenti a hasznos terhelhetőséget - ez nagy előny a nehéz akkumulátort igénylő elektromos furgonokkal szemben

Hidrogénutó, de nem hidrogéncellás autó: a piros furgon dízelmotorja eredeti, csak átalakították hidrogénüzemre. Úgy kell vezetni, mint egy normál kézi váltós kisteherautót

A displayen az látható, milyen kevés alkatrészt kellett módosítani a hidrogénüzemhez az eredeti dízelmotoron

A belsőégésű hidrogénmotorban a magas égési hőmérséklet miatt nitrogén-oxidok is keletkeznek, ezért az AdBlue-tartályra és a NOx-katalizátorra továbbra is szükség van, ezek maradtak

A piros Citroën Jumper annak a demonstrálására jó, hogy ha netán kiépülne egy széleskörű hidrogén-infrastruktúra, nem feltétlenül kell kidobni a régi járműtechnológiát; a belsőégésű motor kis, olcsó átalakítással képes elketyegni hidrogénnel is. A károsanyag-kibocsátás a hidrogénüzemű ex-dízellel minimális. A kenőolaj fogyásából keletkezik némi CO2 (kevesebb, mint amennyit vezetés közben a sofőr kibocsát), a magas égési hőmérséklet pedig nitrogén-oxidokat generál, de ez semlegesíthető az eredeti NOx-katalizátorral. A hidrogénüzemű belsőégésű motor nagy hátránya viszont, hogy alacsony üzemi hatásfoka miatt jóval többet, kétszer-háromszor többet fogyaszt a hidrogéngázból, mint amennyit a hidrogénhez, mint energiahordozóhoz jobban passzoló hajtási rendszer, a hidrogéncella fogyasztana:

A fenti képeken a Hyvia és a Renault hidrogéncellás Master furgonja látható, ebben ugyanaz a technológia dolgozik, mint a Toyota Mirai-ban, amivel Rotterdamba autóztunk. A hidrogénből és a levegő oxigénjéből csendben, káros anyag keletkezése nélkül elektromos energiát fejlesztő cella (a kék dobozban) elfér a motortérben, a tartályokat fel lehet tenni a kocsi tetejére: a Master praktikuma nem sérült az átalakítással.

Kompresszorok, hálók, csövek, hidrogéncellák és tartályok minden mennyiségben

Az expón természetesen nem csak komplex megoldásokat, végfelhasználóknak szóló termékeket, hanem számos business-to-business fejlesztést is láttunk. Voltak elektrolizáló berendezések a megújuló energia hidrogénné változtatásához, kompresszorok a gáz sűrítéséhez, magas nyomású csövek, fémszövetek és persze tartályok, tartályok, tartályok.


Egy gyönyörű csavarkompresszor elősűrítéshez

Beépítésre kész 60 kW-os hidrogéncella erőgépekhez: konténereket rakodó targoncákban már dolgozik a Nuvera fejlesztése

Fémszövési technológiák az elektrolízis hatékonyabbá, gyorsabbá tételére

A 350 vagy 700 baros tankolásoknál a csövek minősége sem másodlagos

Alumínium-üvegszálas-szénszálerősítéses műanyag kompozit tartályból annyi volt az expón, mint a szemét. Számtalan gyártó demonstrálta kész termékekkel, hogy a picurka hidrogénmolekulák kidiffundálása a palackból már nem valós gyakorlati probléma és a tartály szerkezetét se gyengítheti meg túlságosan a gonosz gáz (egyes fémek rideggé, törékennyé válása tartós hidrogénnek való kitettség esetén amúgy valós jelenség), ha a 350 baros palackon húsz év jótállást jelez a címke.

A leglátványosabb dolgok természetesen a legkevésbé praktikus dolgok is voltak egyben, ahogy már ez lenni szokott. Hidrogénhajtású versenyautók, egy átépített pickup, kísérleti hidrogénhajó, vízből hidrogént fejlesztő, majd a hidrogénből elektromos energiát termelő asztali autóverseny-pálya, hidrogénes repülőmodell vagy hidrogéncellás olajkút-makett LEGÓ-ból: remek dolgok az érdeklődés felkeltésére, különösen, ha mondjuk rikító citromsárga festéket is használunk a fejlesztéshez:

A legnagyobb attrakciót sajnos nem tudtuk megnézni Rotterdamban. Pillanatok alatt betelt ugyanis a sajtóregisztráció megnyitása után az a program, amelyen a részben a hidrogén, mint energiahordozó köré újjászerveződő rotterdami kikötőt látogathattuk volna meg. Így aztán nem láttuk a világ első hidrogénüzemű konténerszállító hajóját, sem a kikötőben épülő zöldhidrogén-fejlesztő és tároló rendszereket. De sebaj, lesz Hydrogen Summit Rotterdamban jövőre is!


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.