Mit láttunk a rotterdami hidrogénexpón?

2023 / 05 / 30 / Rácz Tamás
Mit láttunk a rotterdami hidrogénexpón?
Hatalmas a sürgés-forgás a hidrogénalapú mobilitás új iparágában. Még senki sem tudja, mekkora biznisz lesz ez pontosan, de senki se szeretne kimaradni belőle.

Hidrogénipari konferencia és expó májusban, Rotterdamban (World Hydrogen Summit & Exhibition); amikor megtaláltam a neten ezt a rendezvényt, elindult a fejemben a vezérhangya, hogy el kellene menni, meg kellene nézni. Szerencsére a Toyota hazai importőrének is sikerült átadni a lelkesedést és megtámogatták a túrát egy Toyota Mirai hidrogénautóval, így sikerült igazán stílusosan megérkeznünk a rotterdami Ahoy rendezvényközpontba:

A hidrogénparádé két, jól elkülönített dimenzióban zajlott. Az emeleti konferenciatermekben gyűltek össze az öltönyös urak és kosztümös hölgyek, hogy felosszák maguk között a hidrogénalapú Szép Új Világot - ez volt a Summit. Ide nekünk, ágrólszakadt magyar autós és tech újságíróknak nem is sikerült bejutnunk; igazán szerencse, hogy nem is nagyon akartunk bejutni. Lent ugyanis, a nagy kiállítótérben közben zajlott a sokkal látványosabb, érdekesebb Exhibition, megtapogatható, körbejárható gépekkel, alkatrészekkel, járművekkel, a hidrogéntechnológia részleteiről faggatható szakemberekkel.

Megnéztük például ezt a DAF nyergesvontatót:

A DAF-ot is birtokló Paccar nevű óriásvállalat nem egy kosárba pakolja a hidrogéntojásait: a tengerentúl a Kenworth márkával üzemanyagcellás kamiont fejleszt, Európában viszont a DAF-fal készíttetett egy hidrogénüzemre átalakított dízel vontatót. Az üzemanyagcellás megoldás sokkal hatékonyabb, takarékosabb, a belsőégésű motor már meglévő konstrukciója viszont nem igényel nagy változtatásokat az új üzemanyag használatához - ha az energiahordozó elég olcsó lesz, a nagyobb fogyasztást kompenzálhatja az olcsóbb technika.

Hidrogénüzemű furgonból kettő is volt kint, az egyikkel még mentem is egy kört! Ez a piros autó volt az, az amerikai BorgWarner autós háttéripari nagyvállalata demonstrációs autója, egy hidrogén-befecskendezésre és szikragyújtásra átalakított egykori dízelmotoros, tehát belsőégésű, csak a hengerekben olajszármazék helyett hidrogént égető jármű:


A tartályok elvesznek némi helyet a raktérből, de kis tömegük alig csökkenti a hasznos terhelhetőséget - ez nagy előny a nehéz akkumulátort igénylő elektromos furgonokkal szemben

Hidrogénutó, de nem hidrogéncellás autó: a piros furgon dízelmotorja eredeti, csak átalakították hidrogénüzemre. Úgy kell vezetni, mint egy normál kézi váltós kisteherautót

A displayen az látható, milyen kevés alkatrészt kellett módosítani a hidrogénüzemhez az eredeti dízelmotoron

A belsőégésű hidrogénmotorban a magas égési hőmérséklet miatt nitrogén-oxidok is keletkeznek, ezért az AdBlue-tartályra és a NOx-katalizátorra továbbra is szükség van, ezek maradtak

A piros Citroën Jumper annak a demonstrálására jó, hogy ha netán kiépülne egy széleskörű hidrogén-infrastruktúra, nem feltétlenül kell kidobni a régi járműtechnológiát; a belsőégésű motor kis, olcsó átalakítással képes elketyegni hidrogénnel is. A károsanyag-kibocsátás a hidrogénüzemű ex-dízellel minimális. A kenőolaj fogyásából keletkezik némi CO2 (kevesebb, mint amennyit vezetés közben a sofőr kibocsát), a magas égési hőmérséklet pedig nitrogén-oxidokat generál, de ez semlegesíthető az eredeti NOx-katalizátorral. A hidrogénüzemű belsőégésű motor nagy hátránya viszont, hogy alacsony üzemi hatásfoka miatt jóval többet, kétszer-háromszor többet fogyaszt a hidrogéngázból, mint amennyit a hidrogénhez, mint energiahordozóhoz jobban passzoló hajtási rendszer, a hidrogéncella fogyasztana:

A fenti képeken a Hyvia és a Renault hidrogéncellás Master furgonja látható, ebben ugyanaz a technológia dolgozik, mint a Toyota Mirai-ban, amivel Rotterdamba autóztunk. A hidrogénből és a levegő oxigénjéből csendben, káros anyag keletkezése nélkül elektromos energiát fejlesztő cella (a kék dobozban) elfér a motortérben, a tartályokat fel lehet tenni a kocsi tetejére: a Master praktikuma nem sérült az átalakítással.

Kompresszorok, hálók, csövek, hidrogéncellák és tartályok minden mennyiségben

Az expón természetesen nem csak komplex megoldásokat, végfelhasználóknak szóló termékeket, hanem számos business-to-business fejlesztést is láttunk. Voltak elektrolizáló berendezések a megújuló energia hidrogénné változtatásához, kompresszorok a gáz sűrítéséhez, magas nyomású csövek, fémszövetek és persze tartályok, tartályok, tartályok.


Egy gyönyörű csavarkompresszor elősűrítéshez

Beépítésre kész 60 kW-os hidrogéncella erőgépekhez: konténereket rakodó targoncákban már dolgozik a Nuvera fejlesztése

Fémszövési technológiák az elektrolízis hatékonyabbá, gyorsabbá tételére

A 350 vagy 700 baros tankolásoknál a csövek minősége sem másodlagos

Alumínium-üvegszálas-szénszálerősítéses műanyag kompozit tartályból annyi volt az expón, mint a szemét. Számtalan gyártó demonstrálta kész termékekkel, hogy a picurka hidrogénmolekulák kidiffundálása a palackból már nem valós gyakorlati probléma és a tartály szerkezetét se gyengítheti meg túlságosan a gonosz gáz (egyes fémek rideggé, törékennyé válása tartós hidrogénnek való kitettség esetén amúgy valós jelenség), ha a 350 baros palackon húsz év jótállást jelez a címke.

A leglátványosabb dolgok természetesen a legkevésbé praktikus dolgok is voltak egyben, ahogy már ez lenni szokott. Hidrogénhajtású versenyautók, egy átépített pickup, kísérleti hidrogénhajó, vízből hidrogént fejlesztő, majd a hidrogénből elektromos energiát termelő asztali autóverseny-pálya, hidrogénes repülőmodell vagy hidrogéncellás olajkút-makett LEGÓ-ból: remek dolgok az érdeklődés felkeltésére, különösen, ha mondjuk rikító citromsárga festéket is használunk a fejlesztéshez:

A legnagyobb attrakciót sajnos nem tudtuk megnézni Rotterdamban. Pillanatok alatt betelt ugyanis a sajtóregisztráció megnyitása után az a program, amelyen a részben a hidrogén, mint energiahordozó köré újjászerveződő rotterdami kikötőt látogathattuk volna meg. Így aztán nem láttuk a világ első hidrogénüzemű konténerszállító hajóját, sem a kikötőben épülő zöldhidrogén-fejlesztő és tároló rendszereket. De sebaj, lesz Hydrogen Summit Rotterdamban jövőre is!


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.