A PNAS tudományos szaklapban megjelent kutatásban a Cambridge Egyetem kutatói arra keresték a választ, milyen sebességgel játszódnak le az agy azon folyamatai, melynek segítségével szövegkörnyezetbe helyezzük a szavakat, majd mondatokat formálunk belőlük. Lorraine Tyler, a kísérlet vezetője, az egyetem nyelvészeti részlegének igazgatója szerint a beszélt nyelv produkciója talán a legfigyelemreméltóbb teljesítménye az emberi fajnak. "A folyamat, amikor egy szót a hallása után azonnal szövegkörnyezetbe helyezzük, rendkívül gyorsan végbemegy, de hogy mennyire, arra mostanáig nem tudtuk a választ."
A kísérlet során az alanyoknak az alábbi mondatot kellett felolvasni, miközben a kutatók a frontális agy beszédközpontját figyelték: "Az idős ember megette az almát." Amint meghallották a "megette" szót, nagyobb aktivitás mutatkozott a beszéd és a hangok kiejtésének parancsnoki központjában, egy ezredmásodperc múlva pedig hibátlanul megértették a teljes mondatot.
Korábbi kutatásuk során a Kaliforniai Egyetem kutatói önkénteseken végeztek MRI-vizsgálatot, miközben egy több mint két órás történeteket hallgattattak velük egy helyi rádióműsorban. A szakértők az agykéreg különböző területein bekövetkező változásokat mérték. Az agykéreg egy idegsejtekből álló szövettömeg, amely fontos szerepet játszik a gondolkodás, a beszéd, a tudatosság és az emlékezet működésében. Az MRI-felvételek adatai alapján előbb kimutatták, hogy az agy mely területei aktivizálódtak a történetekben elhangzott bizonyos szavak hallatán, majd speciális agytérképet készítettek, amin elhelyezték az egyes fogalmakat az agy jobb és bal féltekéjén.
A térkép alapján mindkét féltekén több mint száz különálló területet alkottak a fogalomcsoportok, mint például a külső megjelenésre vagy a társadalmi kapcsolatokra utaló szavak, amelyek még elhelyezkedésükben is megegyeztek a vizsgált személyeknél. Eredményeiket a Nature folyóiratban is publikálták, ahol megemlítették, hogy bizonyos kifejezések hallatán az agy több területe is aktivizálódhat. A top, azaz felső szó például nemcsak a megjelenéssel, hanem a mérésekkel kapcsolatos fogalmakat tömörítő területeket is aktiválta. Reményeik szerint az agytérkép idővel alkalmazható lesz az agykárosodást szenvedett betegek kommunikációjának javításában. Mindehhez persze még további vizsgálatok kellenek.
Az Illinoisi Egyetem kutatói egy alkalommal az emlékezés és a töltelékszavak kapcsolatát vizsgálták, majd eredményeiket közzétették a Journal of Memory and Language szaklapban. Kiderült, a töltelékszavak nem is olyan haszontalanok, mint korábban hitték. Az emberek ugyanis jobban emlékeztek a történetre, ha a mesélő "öö"-zött beszéd közben, mint amikor teljesen folyékonyan mondta el a szöveget. Duane Watson, az Illinoisi Egyetem pszichológiával és nyelvészettel foglalkozó egyetemi docense szerint ez ellentmond eddigi feltételezéseiknek, miszerint a tanulókat le kell szoktatni a töltelékszavak használatáról.
Az önkénteseknek meg kellett hallgatniuk egy történetet, amit vagy megszakítás nélkül, vagy töltelékszavakkal, harmadik esetben pedig köhögésekkel tarkítva olvastak fel nekik. Ezután vissza kellett mondaniuk a hallott szöveget. Az alanyok a töltelékszavak változatokra emlékeztek a legjobban, a köhögésekkel meghosszabbított szövegeknél nem történt változás az emlékezés pontosságánál, ezért a szakértők úgy gondolják, hogy a töltelékszavak fokozzák a figyelmet. Watson hozzátette, bár ez még csak feltételezés, de úgy tűnik jobban leköti a hallgatóságot ha az elbeszélő nem tudja tökéletesen elmondani a mondandóját, mert így erősebben kell koncentrálniuk a lényegre, míg az elbeszélő pedig időt nyer a töltelékszavakkal.
(Források: Medical Xpress, Nature, Science Direct, Kép: Pixabay)