Mostantól éjjel-nappal járhatnak a sofőr nélküli taxik San Franciscóban

2023 / 08 / 11 / Bodnár Barna
Mostantól éjjel-nappal járhatnak a sofőr nélküli taxik San Franciscóban
Az önvezető taxik eddig is jelen voltak a kaliforniai városban, mostantól azonban nem csak éjjel, hanem a nap bármely szakában róhatják San Francisco utcáit.

A Kaliforniai Közüzemi Bizottság jóváhagyta, hogy a két, önvezető taxiszolgáltatást nyújtó cég, a Waymo és a Cruise autói San Francisco bármely részén, bármikor közlekedhessenek, és pénzért utasokat szállítsanak. Ez nagy előrelépésnek számít a vállalatok számára, eddig ugyanis csak az éjszakai órákban üzemeltethették a robotaxikat, és viteldíjra is csak a Cruise volt jogosult. A Waymo teljesen autonóm kocsijai is járhattak az utakon, de csak a cég alkalmazottait vagy azok ismerőseit szállíthatták, mégpedig ingyen. Az Alphabet leányvállalata a versenytársnál amúgy is később tudott csak betörni a kaliforniai piacra, erről korábban mi is írtunk a Rakétán:

Újabb városban indulhat el a Waymo sofőr nélküli taxiszolgáltatása A Crusie után az Alphabet leányvállalata is megkapta az engedélyt, hogy San Franciscóban biztonsági sofőr nélkül üzemeltethessenek fizetős önvezető taxikat.

A bizottság tagjai a jóváhagyás mellett felszólították a vállalatokat, hogy vizsgálják ki azokat az ügyeket és problémákat, amelyek az utakat elzáró, forgalmi dugókat okozó és a mentőjárműveket akadályozó robotaxikkal kapcsolatban merültek fel. Ugyanis ha további hasonló esetek történnek, a testület megszavazhatja az utakon engedélyezett önvezető járművek számának korlátozását, vagy akár teljesen vissza is vonhatja a vállalatok engedélyét.

Az engedély kiadását egy hat és fél órás meghallgatás előzte meg, amelynek során nem csak az önvezető taxikat támogatók adtak hangot a véleményüknek, a városlakók között sokan kifejezték aggodalmukat is, illetve kritikával illették a szolgáltatást. Utóbbiak többek között a kereszteződések közepén lerobbanó robotaxikról beszéltek, illetve arról, hogy San Francisco már így is csordultig van autókkal, semmi szükség arra, hogy még sofőr nélküli taxik is terheljék a város közlekedését. Az innovatív taxiszolgáltatás támogatói ezzel szemben azzal érveltek, hogy az önvezető járművek kevesebb balesetet okoznak, mint az ember által vezetett kocsik.

Ami a baleseteket illeti, a Cruise autonóm taxijai tavaly szeptember és november között összesen megtett 43 ezer kilométernyi útjuk során mindössze egyszer ütköztek másik járművel, és akkor sem sérült meg senki. A Waymo nehezen összehasonlítható a másik vállalattal, ugyanis – ahogy fentebb is említettük – a cég fizetett utazásokat eddig csak biztonsági sofőrökkel rendelkező járművekben bonyolíthatott, a teljesen autonóm járművekben kizárólag előzetesen jóváhagyott, úgynevezett "megbízható tesztelők" utazhatnak, akik titoktartási megállapodást írnak alá, hogy használhassák a vállalat fejlesztés alatt lévő technológiáját. Az utazások többsége esetükben tehát vezetővel rendelkező járművekkel történik.

A robotaxikkal kapcsolatos megosztottság és vita egyáltalán nem alaptalan. Tavaly júliusban például több Cruise jármű megmagyarázhatatlan okból egyszerűen leállt, ezzel órákon át akadályozva a forgalmat. Az eset nem volt egyedi, hasonló történt néhány hónappal később, szeptemberben is. A versenytárs renoméja sem makulátlan: idén januárban egy Waymo robotaxi szintén forgalmi dugót okozott San Franciscóban, miután megállt egy csomópont kellős közepén. A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal tavaly decemberben egyébként vizsgálatot indított a Cruise ellen, nem csak a közlekedést megbénító autók miatt, hanem a robotaxik hirtelen fékezése által kiváltott ráfutásos balesetek kockázata kapcsán is.

(Borítókép: Waymo)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az autós GPS-ek őse magnószalagokon tárolta a térképeket és iránytűre hagyatkozott műholdak helyett
Az Etakot a nyolcvanas évek közepén dobták piacra, mai szemmel nézve horrorisztikus összegért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.