Nagyon egyszerűen oldaná meg a holdrakéta hidrogénszivárgását Elon Musk

2022 / 09 / 08 / Felkai Ádám
Nagyon egyszerűen oldaná meg a holdrakéta hidrogénszivárgását Elon Musk
Nem használna hidrogént – legalábbis erre utalt a Twitteren, és nagyjából ő az egyetlen fontos iparági szereplő, aki bármilyen módon kommentálta az SLS startjának eddigi kudarcait.

Kétszer próbálta eddig fellőni a NASA az SLS-t, vagy a sajtóban elterjedt nevén a „holdrakétát”, de mindkétszer sikertelenül. Ha azonban azt számoljuk, hogy hányszor próbálta eddig teljesen megtankolni az űrhivatal a járművet, akkor már a hatodik kudarcról beszélhetünk – ez utóbbi teszt a wet dress rehearsal, amelynek keretében teljesen feltöltik a rakéta tartályait, majd eljuttatják a technológiai és műszaki előkészületekkel egészen a 10 másodperces visszaszámlálásig. Azonban eddig sikeres wet dress rehearsal tesztre sem került sor az SLS esetében. Az okok kapcsán akad némi egyetértés, amelyről mi is írtunk egy nagyobb cikket:

Csak nem akar összejönni a holdrakéta kilövése – de miért? Tegnap másodszor nem jött össze az SLS startja, vagyis az Artemis 1 első, kritikus lépése ismét nem sikerült. Kérdés, hogy mi állhat a háttérben?

Ha össze akarjuk foglalni a lényeget – az ok a Space Shuttle (magyarosan: űrsikló) programból örökölt, a hidrogén és az oxigén kombinációjával üzemeltetett hajtóművek – a gond ugyanis az, hogy a hidrogén, az univerzum legkisebb eleme lévén nagyon könnyen átjut a legapróbb nyílásokon is, különösen igaz ez a feltöltés során tapasztalható kondíciók – alacsony hőmérséklet, magas nyomás – esetén. Magyarán a hidrogén nagyon jó hajtóanyag, „csak” brutálisan nehéz kezelni. Nem csoda tehát, ha most szűkebb értelemben mindenki a hidrogénre, tágabb értelemben pedig arra a több mint egy évtizedes döntésre koncentrál, mely szerint az SLS-nek az űrsikló hidrogénnel működő hajtóműveit kell használnia.

Mint azt a The Wall Street Journal írja, Bill Nelson, a NASA jelenlegi vezetője, aki korábban politikusként az említett döntés egyik legfőbb szószólója volt, úgy fogalmazott, hogy az eddigi két start elhalasztása volt a jó döntés, és emellett kiállt a hidrogén mellett is. Az akkori döntéssel kapcsolatban így fogalmazott a WSJ szerint:

„A hidrogént (a hajtóanyagként történő felhasználását) nem kérdőjeleztük meg.”

A WSJ megemlíti azt is, hogy a magáncégek által fejlesztett, nagyobb rakéták esetén azonban nagyjából senki sem a hidrogén mellett tette le a voksát. A SpaceX például a Starship Raptor hajtóműveihez folyékony metánt használ. A SpaceX egyébként hivatalosan nem kommentálta a NASA kudarcát a WSJ megkersésére sem, ahogy Jeff Bezos cége, a Blue Origin sem. A Blue Origin New Shepard rakétája amúgy hidrogénnel működik, de ez nem is repül nagyobb magasságokba – az új New Glenn rakéta BE–4 hajtóművei pedig már szintén metánt használnak.

Az iparági szereplők közül így egyedül Elon Musk szólt hozzá bármiféle módon a NASA kudarcsorozatához. Musk a Twitteren kommentelt ahhoz a Chris Berger által írt cikkhez, amelyet az ARS Technika oldalon publikált – a fentebbi cikkünk esetében mi magunk is erre az írásra hivatkoztunk. A cikk ennek megfelelően azt mutatja be, hogy az űrsikló problémái az örökül kapott négy hajtóművön keresztül átöröklődtek az SLS-programra.

Musk szerint pedig Berger gondolatmenete a helyzet „pontos értékelése” – mint azt a SpaceX feje kifejti, a Raptor hajtómű fejlesztése is hidrogénnel indult, de átváltottak a metánra, mivel ez „utóbbi a nagy hatékonyság és a könnyű kezelhetőség legjobb kombinációja”. Ami az esetleges különbségeket illeti, a hidrogén és a metán közt az elérhető sebesség változás mértékei közti eltérés sem óriási, mivel a metánt sokkal kisebb tartályban lehet tárolni, és külön szigetelésre sincs szüksége (így könnyebb lesz maga az űrhajó is).

Érdekesség, de az Ars Technika cikke röviden kitér Lori Garverre, a NASA korábbi igazgatóhelyettesére, akivel a Space.com által készített interjút a fentebb kattintható cikkünkben mi is összefoglaltuk. Garver az egész Artemis program jövőjét a Starship-ben látja, és szerinte a NASA-nak ki kellene szállnia a rendkívül költséges rakétafejlesztésből, és ehelyett inkább a tudományos kutatásokra kellene koncentrálnia.

Jelenleg a NASA azt próbálja megfejteni, hogy mi okozhatja a szivárgást pontosan. Mint azt a fentebbi cikkünkben is leírtuk, az SLS-t szeptemberben valószínűleg már nem fogják fellőni, mivel a következő indítási periódus bár szeptember 20. és október 4. között lesz, de az akkor induló SpaceX Crew–5 küldetés, melynek célja a Nemzetközi Űrállomás, elsőbbséget fog élvezni. A legesélyesebb legközelebbi időablak így tehát a 27. számú periódus október 17. és 31. közt, ha addig sikerül a hibát kijavítani.


1 éves ROADSTER előfizetés + Renoir – A Festő és Modelljei kiállítás páros belépőjegy: 12 990 Ft
Válassz egyet a ROADSTER magazin szuper előfizetési ajánlatai közül!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
Jövő januárban indul első útjára a világ legnagyobb luxushajója
Jövő januárban indul első útjára a világ legnagyobb luxushajója
Az Icon of the Seas hivatalosan 2024. január 27-én mutatkozik be, az utasok egy Miami és a Karib-tengeri szigetek közötti körúton élvezhetik majd először a 250 ezer tonnás, 365 méter hosszú óriáshajó kényelmét.
Egy gombnyomással kiengedhető, autógumiba épített hóláncot fejleszt a Hyundai és a Kia
Egy gombnyomással kiengedhető, autógumiba épített hóláncot fejleszt a Hyundai és a Kia
A hagyományos hóláncot a kerékbe integrált alakemlékező ötvözetből készült eszköz váltja fel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.