Napelem a villanyautón? Nem sok értelme van. Na de egy óriási kamionon?

2020 / 10 / 12 / Rácz Tamás
Napelem a villanyautón? Nem sok értelme van. Na de egy óriási kamionon?
A Scania becslése szerint a napelemmel borított teherautók napos vidéken akár 20%-os fogyasztáscsökkentést is elérhetnek.

Bár időről időre rendeznek a világon napelemes "autóversenyeket", ezek a napenergiával hajtott autók valójában inkább pihekönnyű, napelem-cellákkal fedett műanyagba csomagolt elektromos kerékpárok, mint valódi autók. A világ jelenlegi napelemes sebességrekordere pedig hat négyzetméternyi napelem-felületével és keskeny biciklikerekeivel is alig több, mint 91 km/h sebesség elérésére volt képes.

Készül a napelemes személyautó is, a Lightyear One, mely öt négyzetméternyi napelem-felületével, könnyű szerkezetével és aerodinamikus formájával évi 7-20000 kilométernyi olyan megtehető kilométert ígér, amelyhez a szükséges energiát a kocsi maga termeli meg.


Egy tipikus napelemes autó nem igazán életképes közlekedési eszköz

A Lightyear One elektromos autó nagy napelemes felületei már jelentősen hozzájárulnak a haladás energiaigényéhez, de az energiaszükséglet túlnyomó része átlagos használatban ennél a kocsinál is a konnektorból fog származni

A Scania viszont olyan járműveket gyárt, amelyeken különösebb extra fejlesztések nélkül is hatalmas szabad felületek állnak rendelkezésre energiatermelésre. Ha egy teherautó hajtásláncába a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében elektromos komponens is kerül (vagyis hibrid, hidrogén- vagy akár tiszta villamos hajtást kap), kár lenne nem kihasználni ezeket a négyzetmétereket energiatermelésre.

A svéd gyártó kísérleti projektjében egy 18 méter hosszú félpótkocsit fednek be napelemekkel. Az előzetes számítások szerint a 140 négyzetméternyi(!) napelemmel még Svédországban is évi 14 ezer kWh energia termelhető meg. Ez a becslések szerint éves szinten 5-10%-os üzemanyag-megtakarítást jelent majd a vontató számára a hamarosan induló tesztidőszakban, melyben egy svéd fuvarozó cégnél próbálják ki élesben a koncepciót. (Spanyolországban viszont a pótkocsival megtermelhető energia mennyisége ennek duplája is lehet.)

A megtakarítás részben a konnektoros hibrid nyergesvontató hajtásának támogatásával érhető el, részben pedig a leparkolt félpótkocsi hálózatra kapcsolásával, amikor is folyamatosan töltheti- megfelelő elszámolás mellett, oda-vissza mérő villanyórán át - az elektromos rendszerbe a megtermelt energiát.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.