Napelem a villanyautón? Nem sok értelme van. Na de egy óriási kamionon?

2020 / 10 / 12 / Rácz Tamás
Napelem a villanyautón? Nem sok értelme van. Na de egy óriási kamionon?
A Scania becslése szerint a napelemmel borított teherautók napos vidéken akár 20%-os fogyasztáscsökkentést is elérhetnek.

Bár időről időre rendeznek a világon napelemes "autóversenyeket", ezek a napenergiával hajtott autók valójában inkább pihekönnyű, napelem-cellákkal fedett műanyagba csomagolt elektromos kerékpárok, mint valódi autók. A világ jelenlegi napelemes sebességrekordere pedig hat négyzetméternyi napelem-felületével és keskeny biciklikerekeivel is alig több, mint 91 km/h sebesség elérésére volt képes.

Készül a napelemes személyautó is, a Lightyear One, mely öt négyzetméternyi napelem-felületével, könnyű szerkezetével és aerodinamikus formájával évi 7-20000 kilométernyi olyan megtehető kilométert ígér, amelyhez a szükséges energiát a kocsi maga termeli meg.


Egy tipikus napelemes autó nem igazán életképes közlekedési eszköz

A Lightyear One elektromos autó nagy napelemes felületei már jelentősen hozzájárulnak a haladás energiaigényéhez, de az energiaszükséglet túlnyomó része átlagos használatban ennél a kocsinál is a konnektorból fog származni

A Scania viszont olyan járműveket gyárt, amelyeken különösebb extra fejlesztések nélkül is hatalmas szabad felületek állnak rendelkezésre energiatermelésre. Ha egy teherautó hajtásláncába a CO2-kibocsátás csökkentése érdekében elektromos komponens is kerül (vagyis hibrid, hidrogén- vagy akár tiszta villamos hajtást kap), kár lenne nem kihasználni ezeket a négyzetmétereket energiatermelésre.

A svéd gyártó kísérleti projektjében egy 18 méter hosszú félpótkocsit fednek be napelemekkel. Az előzetes számítások szerint a 140 négyzetméternyi(!) napelemmel még Svédországban is évi 14 ezer kWh energia termelhető meg. Ez a becslések szerint éves szinten 5-10%-os üzemanyag-megtakarítást jelent majd a vontató számára a hamarosan induló tesztidőszakban, melyben egy svéd fuvarozó cégnél próbálják ki élesben a koncepciót. (Spanyolországban viszont a pótkocsival megtermelhető energia mennyisége ennek duplája is lehet.)

A megtakarítás részben a konnektoros hibrid nyergesvontató hajtásának támogatásával érhető el, részben pedig a leparkolt félpótkocsi hálózatra kapcsolásával, amikor is folyamatosan töltheti- megfelelő elszámolás mellett, oda-vissza mérő villanyórán át - az elektromos rendszerbe a megtermelt energiát.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.