Naprendszer kiterjedésű robbanást észleltek az űrben

2023 / 04 / 03 / Bobák Zsófia
Naprendszer kiterjedésű robbanást észleltek az űrben
Az esemény méghozzá a valaha megfigyelt leglaposabb robbanás volt: egy igazán ritka jelenség újabb képviselője.

A Sheffieldi Egyetem vezetésével zajló kutatás során véletlenül fedezték fel a csillagászok azt a tranziens (átmeneti) égi jelenséget, amihez hasonlót rendkívül ritkán lehet látni az űrbeli megfigyelések során: egy úgynevezett Fast Blue Optical Transient (FBOT) eseményt detektáltak, amiből 2018-as első felfedezése óta eddig összesen ötöt észleltek a kutatók. A mostani, ötödik, AT2018cow jelű FBOT elődjeinél is különlegesebb, ugyanis ez az eddigi "leglaposabb" robbanás, amiről valaha is sikerült adatokat gyűjteni a csillagászoknak.

A Fast Blue Optical Transient jelenségek rejtélyét eddig nem tudták megfejteni a kutatók, részben azért sem, mert olyan ritkán látják őket, így nem áll rendelkezésre elegendő adat az elemzésekhez. Annyit azonban lehet tudni, hogy a csillagrobbanások nagyon fényesek és extrém gyorsan terjednek, a működésüket magyarázó mechanizmus pontos természete azonban további megfigyelések révén lesz csak érthetőbb. A mostani felfedezés is segíthet abban, hogy a kutatók közelebb kerüljenek a megfejtéshez és a vizsgálatok, amelyeket a Liverpool Teleszkóppal kezdtek meg, a Vera Rubin Obszervatórium műszereinek segítségével zajlanak tovább, hogy egy hatodik FBOT detektálásával fényt deríthessenek a jelenség részleteire.

A Sheffieldi Egyetem csillagászai a most detektált FBOT robbanásról polarizációs mérések által kiderítették, hogy a Földtől körülbelül 180 millió fényévnyire történt és a kiterjedése a Naprendszer méreteivel vetekszik. A háromdimenziós rekonstrukció után a robbanás formáját is feltérképezték és jól láthatóvá vált, hogy a AT2018cow a várakozásokkal ellentétben aszférikus, vagyis a robbanás után szétszóródó anyag nem táguló gömb alakban távozik az egykori csillagból. Az elméletek szerint ennek a szokatlan alakzatnak az oka, hogy a csillag, halála előtt, korong formájú anyaghalmazt hozott létre maga körül vagy esetleg egy fekete lyuk keletkezése, vagy neutroncsillag aktivitása is állhat a háttérben. Ez az extrémen asszimetrikus, lapos forma egészen új megvilágításba helyezi az űrbeli robbanások működését és megkérdőjelezi az eddigi tudást ezekkel a jelenségekkel kapcsolatban. - írják az egyetem közleményében.

(Fotó: Philip Drury/University of Sheffield)