Nem emberek, hanem egy robot javítja a kátyúkat és úthibákat Angliában

2024 / 03 / 12 / Bobák Zsófia
Nem emberek, hanem egy robot javítja a kátyúkat és úthibákat Angliában
Elindult az első, mesterséges intelligenciával felszerelt, autonóm kátyúzó robot, ami a teszt során csak a megelőzést végzi, de később önállóan tünteti el az autósok életét megkeserítő kátyúkat.

Anglia Hertfordshire megyéjében útjára indították az első autonóm kátyúzó robotot, ami az úthibák detektálását és javítását is önállóan végzi. A gép egyelőre tesztüzemben működik és azt vizsgálják a segítségével, hogy milyen hatékonysággal teljesíti feladatát élesben és milyen fejlesztésekre van még szüksége, mielőtt tömeggyártásra kerül.

Az ARRES (autonomous road repair system, autonóm útjavító rendszer) PREVENT elnevezésű robotot a Liverpooli Egyetem kutatói által alapított Robotiz3d cég építette meg, hogy Nagy-Britannia nem megfelelő minőségű útjainak karbantartását leegyszerűsítse és felgyorsítsa. A gép nem egy előre megadott helyszínen végzi a munkát, hanem önmagától keresi meg az aszfalt rendellenességeit, amelyeket a kamerái révén észlel és a mesterséges intelligencia algoritmusokkal ismer fel, valamint osztályoz. Az ARRES EYE rendszer a különböző hibákat típusuk és súlyosságuk alapján listázza: különbséget tesz például a kátyú és repedés között, meghatározza a mélységüket, kiterjedésüket és azt is jelöli, hogy mennyire komoly a baj, emellett térképet készít a kátyúk tartózkodási helyéről. A repedéseket ezután a tartályában lévő anyaggal befoltozza, hogy még időben megakadályozza a későbbi sokkal nagyobb kátyúk kialakulását.

Az ARRES PREVENT nappal és éjszaka is tud dolgozni és a Robotiz3d leírása szerint akkor is észleli az úthibákat, ha közel 100 km/h-ás sebességgel utazik. A robotot bemutató koncepcióképeken a gép ugyan egy látványos, high-tech járműnek tűnik, de az első tesztverzió külső tekintetében még nem annyira kiforrott, valamint a képességei is korlátozottak, nagyobb kátyúk befedésére például nem alkalmas, csak a repedéseket foltozza, viszont a mostani pilot projekt után tovább fejlesztik a mérnökök és létrehozzák a méretesebb, többféle útjavítási munkára alkalmas változatát is. A Highways Magazine-nak nyilatkozó Reena Ranger, Hertfordshire megyei tanácsának tagja, elmondta: évente körülbelül 40 000 kátyút kell javítaniuk, és ehhez a munkához hasznos segítséget nyújthat az autonóm gép.

(Fotó: Robotiz3d, Hertfordshire City Council)


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.