Nem igazán repülő, nem igazán hajó – feltámad a hidegháború szörnye

2025 / 07 / 07 / Felkai Ádám
Nem igazán repülő, nem igazán hajó – feltámad a hidegháború szörnye
Először látható ennyire tiszta felvételen Kína sokáig rejtegetett, földközelben közlekedő szárnyhatású (WIG) repülőgépe, amelyet „Bohai-tenger szörnyeként” is emlegetnek.

A kép újdonsága, hogy ezúttal teljes egészében látható a jármű, szemben a korábbi, homályosabb felvételekkel. A repülőgépet a Bohai-tengeren látták dokkolva, a Sárga-tenger északnyugati peremén – írja a TWZ.

A WIG típusú repülőgépek a szárnyaik és a vízfelszín közötti nagynyomású légpárna segítségével képesek hatékonyan siklani alacsony magasságban. Ez a technológia a Szovjetunióban fejlesztett, legendás ekranoplán repülőgépekre vezethető vissza. Bár a koncepció nem terjedt el széles körben, az utóbbi években újra felerősödött az érdeklődés az ilyen járművek iránt. Az Egyesült Államok például jelenleg is fejleszti a Liberty Lifter nevű WIG repülőgépét, amelyet nagy távolságú, óceáni szállításokra terveztek ellátmány és személyzet számára, különösen a Csendes-óceánon jelentkező logisztikai kihívások kezelésére lenne alkalmas.

Kína új járműve méretében hasonlónak tűnik az AG600 kétéltű repülőgéphez, amelyet mentési és utánpótlási feladatokra használnak, jellemzően a Dél-kínai-tengeren. Minden jel arra utal, hogy ezt a WIG repülőgépet is hasonló célokra tervezték: part menti logisztikai támogatásra, személyzetmentésre, valamint esetleges tengeri ellenőrzésre vagy tengeralattjáró-elhárító műveletekre.

A vízfelszín feletti alacsony repülés előnye, hogy a jármű radarfedettségen kívül maradhat, miközben könnyebben elkerülheti a tengeri fenyegetéseket is: az aknákat vagy tengeralattjárókat. Bár nem alkalmas nagy kockázatú hadszínterekre, egy regionális konfliktus esetén – különösen Kína saját partjai közelében – fontos taktikai szerepet tölthet be.

A legnagyobb rejtély egyelőre a hajtáslánc. Egyes részletek sugárhajtóműre utalnak, ugyanakkor a kialakítás nem egyértelmű. A motorgondolák jól kivehetőek – ezek talán légcsavarokat rejtenek, ez pedig turbólégcsavaros vagy akár hibrid-elektromos meghajtásra utalhat. A bizonytalanság fő oka a gyenge képminőség és a részletek hiánya. Annyi kivehető azonban, hogy a repülőgép formavilága modern és funkcionális: nagyméretű, V alakú vezérsíkkal, hangsúlyos szárnyvég-úszókkal és kevert kialakítású orrkiképzéssel rendelkezik. A lépcsőzetes hajótest és az oldalsó rakodóajtó is a gyakorlati hasznosításra utal. Valószínűleg kompozit anyagokat is használnak, hogy javítsák a teljesítményt és egyben csökkentsék a súlyt.

Az viszont továbbra sem világos, hogy a most látott jármű egy teljes értékű prototípus, vagy csupán egy tesztplatform a jövőbeli fejlesztésekhez.

(A kép a kínai internetről származik, via TWZ)


Az idő luxusa – óragyűjtés mint szenvedély, hobbi és befektetés
Az idő luxusa – óragyűjtés mint szenvedély, hobbi és befektetés
Egy mechanikus óra több, mint egy gyűjteménybe illő kiegészítő – mikrokozmosz a csuklón, ahol a tradíció, a mérnöki zsenialitás és a dizájn találkozik.
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A gyűjtés mint befektetés és hobbi – miért izgalmas világ ez? Indul az Ínyenc befektető a Roadsteren!
A Roadster és a Range Rover új sorozatot indít Ínyenc befektető címmel, ahol az olvasók velünk tarthatnak az old money különleges világába.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.