Nem tud összeolvadni a ma ismert legnagyobb tömegű fekete lyuk páros

2024 / 03 / 05 / Bobák Zsófia
Nem tud összeolvadni a ma ismert legnagyobb tömegű fekete lyuk páros
A két hatalmas fekete lyuk 28 milliárd naptömegű és csak 24 fényévre vannak egymástól, de nem olvadnak össze egymással.

Az Egyesült Államok csillagászati központja, a NOIRLab által üzemeltetett Nemzetközi Gemini Obszervatórium Gemini North teleszkópjával végzett felmérések szerint a B2 0402+379 jelzésű elliptikus galaxis az eddig ismert legnagyobb tömegű fekete lyuk párost rejti, amelyek egymás körül keringve rendhagyó állapotban "ragadtak": változatlan távolságban vannak egymástól három milliárd éve és nem olvadnak össze.

A két szupermasszív fekete lyuk összességében 28 milliárd naptömeggel rendelkezik és a NOIRLab leírása szerint ez az egyetlen szupermasszív fekete lyuk pár, amit sikerült annyira pontosan megfigyelni, hogy külön-külön is észlelhetőek a csillagászok számára. A pár 24 fényévre van egymástól olyan keringési pályán, amiből nem szabadulhatnak, de mégsem kerülnek elég közel a másikhoz ahhoz, hogy összeolvadjanak. Ennek oka a következtetések szerint a fekete lyukak méretében keresendő, a két monstrum ugyanis annyira nagy tömegű, hogy miközben egyre közelebb köröztek pályájukon, hatást gyakoroltak a körülöttük lévő csillagokra és csillagközi gázokra, átrendezve környezetüket, míg végül csak a közel üres, tehát csillagokban és gázokban szegény galaxismagot hagyták hátra.

"Nem volt több elérhető anyag, ami tovább lassíthatta volna a pár pályáját, ezért az összeolvadás megrekedt az utolsó szakaszában."

- magyarázza a jelenséget NOIRLab. A csillagászok szerint a fekete lyukak egyesülését segítheti egy újabb galaxis találkozása és összeolvadása a B2 0402+379 galaxissal, de erre nincs sok esély, mivel a B2 0402+379 egy úgynevezett galaxis kövület, amelyet sötét anyag kiterjedt gyűrűje vesz körül. Amennyiben mégis megtörténne a gigantikus fekete lyukak egybeolvadása, a keletkező gravitációs hullámok sok milliószor erősebbek lennének, mint a kisebb fekete lyukak egyesülése esetében.

(Fotó: NOIRLab)