Nem vicc: a Rolls-Royce díjat kapott egy üzemanyag-takarékosságot célzó motortechnikai megoldásért

2021 / 11 / 16 / Rácz Tamás
Nem vicc: a Rolls-Royce díjat kapott egy üzemanyag-takarékosságot célzó motortechnikai megoldásért
A Rolls-Royce új siklócsapágyával egy százalékos fogyasztás- illetve emisszió-csökkenés érhető el belsőégésű motoroknál.

Aki tudja, hogy a Rolls-Royce messze több luxusautó-márkánál, nem lepődik meg a híren. A környezetvédelmi technológiai díjat természetesen nem is az autógyártó részleg, hanem az ipari erőgépeket gyártó Rolls-Royce Power Systems kapta a német Baden-Württemberg tartományi környezetvédelmi minisztériumától egy új fejlesztésért.

Az innováció a dugattyús belsőégésű motorok főtengely-csapágyazását érinti. A járműiparban használatos sima felületű súrlódó felület helyett a Rolls-Royce finoman rovátkolt felületet alkalmazott, amely, mint kiderült, a csapágy kenőanyagával a nagy sebességgel vízre futó autógumihoz hasonló aquaplaning-jelenséget hozott létre. Ez a motor terhelésének, fordulatszámának függvényében 20-35%-kal csökkentette a főtengely-csapágynál fellépő súrlódásból eredő belső ellenállásokat, ami az üzemanyag-felhasználásban és a károsanyag-kibocsátásban mintegy egy százaléknyi megtakarítást illetve csökkentést jelent.

Az újítást a Rolls szakemberei a Miba csapágy-gyártóval és egy osztrák egyetem kutatóival közösen dolgozták ki. Dr. Otto Preiss, a Rolls-Royce Power Systems műszaki igazgatója a cég közleményében kiemelte: különösen büszkék erre az újításra, mert a siklócsapágyak ősrégi technológiájában hatalmas teljesítmény új fejlesztési lehetőséget találni - pláne olyat, amely könnyen és gyorsan, mindössze egyetlen új megmunkálási munkafázis beiktatásával alkalmazható a motorgyártásban.

Az új főtengelycsapágyazás várhatóan hamarosan beépül a vállalat gyártási folyamatába, de az újítás a cég által karbantartott régebbi motorok karbantartásánál is alkalmazható. Az egy százalékos spórolás pedig, bár nem tűnik soknak, a cég termékeinél nagyon is jól érzékelhető mennyiségeket jelent. Egy nagyobb bányateherautónál (mint például a BELAZ 75710, a világ legnagyobb ilyen járműve, amit történetesen két Rolls-Royce Power Systems gyártmányú, mtu márkájú motor hajt) például motoronként húsz személyautó fogyasztásának megfelelő mennyiségű üzemanyag felhasználásáról beszélhetünk, műszakonként akár 20 órán át - ebből pedig akár napi(!) 80 literes megtakarítás is összejöhet, csak az új csapágyazás használatával.

Az innováció járulékos haszna, hogy könnyebben követhetővé teszi a főtengelycsapágyak elhasználódását. A rovátkolt felületek hangjának változásából akusztikai elemzéssel könnyen megállapítható, mikor van szükség motorfelújításra, csapágycserére.

Dr. Thomas Kottke, a projekt vezetője szerint nem csak a motorgyártás profitálhat az innovációból. Az iparban bárhol, ahol nagy terhelésű siklócsapágyakat alkalmaznak (például turbinákban, szélerőművekben) lehetőség nyílik a hatékonyság-növelésre illetve a precízebben ütemezhető karbantartásra az új technológia alkalmazásával.

További cikkek a témában:

A Rolls-Royce megépíti a világ legnagyobb repülőgép-hajtóművét Az UltraFan motor három és fél méter átmérőjű lesz, és fenntartható forrásból származó üzemanyaggal működik majd. A gyártás és az összeszerelés már megkezdődött és ha minden a tervek szerint megy, még ebben az évben felépül az első prototípus.

Leleplezték az első elektromos Rolls-Royce-t Az elektromos luxusautó „Spectre” néven kerül forgalomba.

Először szállt fel a Rolls-Royce meseszép, teljesen elektromos repülője A vállalat szerint a Spirit of Innovation nevű gép sikeres, 15 perces repülése fontos lépés a környezetkímélő légi közlekedés megteremtése felé vezető úton.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.