Nem vicc: a Rolls-Royce díjat kapott egy üzemanyag-takarékosságot célzó motortechnikai megoldásért

2021 / 11 / 16 / Rácz Tamás
Nem vicc: a Rolls-Royce díjat kapott egy üzemanyag-takarékosságot célzó motortechnikai megoldásért
A Rolls-Royce új siklócsapágyával egy százalékos fogyasztás- illetve emisszió-csökkenés érhető el belsőégésű motoroknál.

Aki tudja, hogy a Rolls-Royce messze több luxusautó-márkánál, nem lepődik meg a híren. A környezetvédelmi technológiai díjat természetesen nem is az autógyártó részleg, hanem az ipari erőgépeket gyártó Rolls-Royce Power Systems kapta a német Baden-Württemberg tartományi környezetvédelmi minisztériumától egy új fejlesztésért.

Az innováció a dugattyús belsőégésű motorok főtengely-csapágyazását érinti. A járműiparban használatos sima felületű súrlódó felület helyett a Rolls-Royce finoman rovátkolt felületet alkalmazott, amely, mint kiderült, a csapágy kenőanyagával a nagy sebességgel vízre futó autógumihoz hasonló aquaplaning-jelenséget hozott létre. Ez a motor terhelésének, fordulatszámának függvényében 20-35%-kal csökkentette a főtengely-csapágynál fellépő súrlódásból eredő belső ellenállásokat, ami az üzemanyag-felhasználásban és a károsanyag-kibocsátásban mintegy egy százaléknyi megtakarítást illetve csökkentést jelent.

Az újítást a Rolls szakemberei a Miba csapágy-gyártóval és egy osztrák egyetem kutatóival közösen dolgozták ki. Dr. Otto Preiss, a Rolls-Royce Power Systems műszaki igazgatója a cég közleményében kiemelte: különösen büszkék erre az újításra, mert a siklócsapágyak ősrégi technológiájában hatalmas teljesítmény új fejlesztési lehetőséget találni - pláne olyat, amely könnyen és gyorsan, mindössze egyetlen új megmunkálási munkafázis beiktatásával alkalmazható a motorgyártásban.

Az új főtengelycsapágyazás várhatóan hamarosan beépül a vállalat gyártási folyamatába, de az újítás a cég által karbantartott régebbi motorok karbantartásánál is alkalmazható. Az egy százalékos spórolás pedig, bár nem tűnik soknak, a cég termékeinél nagyon is jól érzékelhető mennyiségeket jelent. Egy nagyobb bányateherautónál (mint például a BELAZ 75710, a világ legnagyobb ilyen járműve, amit történetesen két Rolls-Royce Power Systems gyártmányú, mtu márkájú motor hajt) például motoronként húsz személyautó fogyasztásának megfelelő mennyiségű üzemanyag felhasználásáról beszélhetünk, műszakonként akár 20 órán át - ebből pedig akár napi(!) 80 literes megtakarítás is összejöhet, csak az új csapágyazás használatával.

Az innováció járulékos haszna, hogy könnyebben követhetővé teszi a főtengelycsapágyak elhasználódását. A rovátkolt felületek hangjának változásából akusztikai elemzéssel könnyen megállapítható, mikor van szükség motorfelújításra, csapágycserére.

Dr. Thomas Kottke, a projekt vezetője szerint nem csak a motorgyártás profitálhat az innovációból. Az iparban bárhol, ahol nagy terhelésű siklócsapágyakat alkalmaznak (például turbinákban, szélerőművekben) lehetőség nyílik a hatékonyság-növelésre illetve a precízebben ütemezhető karbantartásra az új technológia alkalmazásával.

További cikkek a témában:

A Rolls-Royce megépíti a világ legnagyobb repülőgép-hajtóművét Az UltraFan motor három és fél méter átmérőjű lesz, és fenntartható forrásból származó üzemanyaggal működik majd. A gyártás és az összeszerelés már megkezdődött és ha minden a tervek szerint megy, még ebben az évben felépül az első prototípus.

Leleplezték az első elektromos Rolls-Royce-t Az elektromos luxusautó „Spectre” néven kerül forgalomba.

Először szállt fel a Rolls-Royce meseszép, teljesen elektromos repülője A vállalat szerint a Spirit of Innovation nevű gép sikeres, 15 perces repülése fontos lépés a környezetkímélő légi közlekedés megteremtése felé vezető úton.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.