A legtöbben rávágnánk, hogy „dehogy!”, és a 17. század végén egy ismeretlen is így fogadott Rajnai Rupert herceggel. Rupert – I. Károly angol király unokaöccse, a polgárháború királypárti fővezére – a windsori laborjában fémekkel és üveggel kísérletezett, és végül ő nyerte a fogadást.
1693-ban John Wallis matematikus leírta, hogy ha a kocka belső átlója mentén fúrunk egy egyenes alagutat, az elég széles lehet ahhoz, hogy egy másik kocka átférjen rajta. Az eredmény azonban szoros: ha a második kocka csak 4%-kal nagyobb, már nem megy át. Adja magát a kérdés: mely más testek tudják ezt a „trükköt”?
Mint kiderült, elég sok. A „Rupert-tulajdonság” számos konvex poliédernél működik (konvex = lapos oldalú, benyomódás nélküli test): 1968-ban Christoph Scriba a tetraéderre és az oktaéderre is kimutatta, az elmúlt évtizedben pedig a dodekaéderre, az ikozaéderre és a focilabda-formára is.
Ezek nyomán kialakult a matematikai sejtés, hogy minden konvex poliéder átenged magán egy másikat.
Most viszont Jakob Steininger (Statistics Austria) és Sergey Yurkevich (A&R Tech) előálltak a „Noperthedronnal”, egy 90 csúcsú, 152 lapú testtel (150 háromszög és két szabályos tizenötszög).
Árnyékvetéses módszerrel, egy „globális” és egy „lokális” tétellel, valamint körülbelül 18 millió beállítás végigellenőrzésével azt is bizonyították, hogy bármilyen egyenes alagutat fúrunk, egy másik Noperthedron nem fér át rajta.
„A természetes sejtést megcáfolták” – mondta O’Rourke.
Vagyis most már tudjuk, hogy léteznek nem Rupert-tulajdonságú testek – és kezdődhet a vadászat a következőkre.
(Kép: A Noperthedron. Mindmáig ez az egyetlen olyan forma, amelyről bizonyították, hogy nem rendelkezik a Rupert-tulajdonsággal)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR