Nyolc csillag közelít meg egy fekete lyukat – melyik éli túl? 2021 / 12 / 03 / Felkai Ádám

Olyan, mint egy igazi kozmikus horror – nyolc csillag kezd el baljóslatúan körözni egy fekete lyuk körül – ez utóbbi hatalmas, a Napunk tömegének egymilliószorosával rendelkezik. Ahogy a csillagok egyre közelebb kerülnek, a fekete lyuk mindegyiket megnyújtja és eldeformálja, néhány csillag teljesen „gázspagettivá” nyúlik szét – ez a jelenség egyébként TDE, vagyis „tidal disruption event” néven ismert. Akadnak csillagok, amelyek ugyan elvesztik a tömegük egy részét, de a borzalmas találkozást követően visszanyerik az eredeti alakjukat, és „sérülten” bár, de túlélik az incidenst. Ez az első olyan szimuláció egyébként, amelyik Einstein általános relativitáselméletét kombinálja a csillagok sűrűségét valósághűen ábrázoló modellekkel. Ennek megfelelően érdekes következtetéseket lehet levonni – a szóban forgó csillagok ugyanis 0,1-10 naptömegig terjednek, de a „túlélési esélyük” nem egyszerűen csak a tömegtől függ, hanem sokkal inkább az adott csillag sűrűségétől. A kutatók egyébként több hasonló szimulációt is lefuttattak, és ezek segítségével megbecsülhetővé válik, hogy a TDE milyen gyakran fordulhat elő az Univerzumban. (Forrás: SciTechDaily, Fotó: Flickr/European Southern Observatory)