A tech- és dizájnmagazin Deezen az elektromos autókat fejlesztő Arrival vállalattal közösen rendezte meg a Future Mobility Competition elnevezésű megmérettetését, melynek lényege, hogy a versenyzők a saját városukban kell, hogy azonosítsanak egy közlekedéssel kapcsolatos problémát, és létre kell hozniuk annak megoldására egy tervet. A versenyre több mint 170 fő regisztrált, csaknem félszáz különböző országból, közülük választotta ki a szakmai zsűri a tíz legjobbat. A megmérettetés tíz döntőse közé került be a portugál Marcelo Dantas, aki Lisszabon vízi tömegközlekedését szeretné új életre kelteni Tagus Link elnevezésű koncepciójával, melyet a Deezen oldalán mutatott be részletesebben.
Dantas tapasztalatai szerint a portugál főváros hajójáratai az utóbbi években jelentősen megritkultak, mivel a hajójáratokra túl sokat kellett várni, nem voltak összeszinkronizálva különböző útvonalak, illetve egyes kikötők között nem is volt járat soha. A lakosság idővel elfordult a vízi tömegközlekedéstől Lisszabonban, helyette magánúton oldják meg a kisebb kikötőkbe való eljutást, aminek eredményeképp további járatok szűnnek meg, tovább erősítve a folyamatot. Ehhez még hozzá tartozik az is, hogy a legtöbb civil hajó dízelüzemű, így ezek növekvő száma szintén egyre nagyobb terhet ró a környezetre.
Marcelo Dantas az Ibériai-félsziget leghosszabb és legmeghatározóbb folyója, a Tajo (latinul Tagus – innen a név) vízi közlekedését szeretné revitalizálni a Tagus Link tervével. A koncepció szíve a közlekedési útvonalak optimalizálását segítő, a folyó közepén lebegő, kör alakú kikötőállomás, mely folyamatosan fogadja az utasokat szállító kompokat, ezáltal összekötve az összes útvonalat.
A csomópontot egy olyan, mesterséges intelligenciával ellátott utaselosztó- és irányítórendszer felügyelné, mely az online- vagy az egyes kikötőkben a hajóra szálláskor adott információk alapján választja ki a kompok dokkolási helyét, de akár a célállomását is, a minél rövidebb várakozási idők, és a minél hatékonyabb útvonalak érdekében.
A Tagus Link rendszerében a személyszállítást önvezető, napelemmel felszerelt, elektromos meghajtással rendelkező, korong-alakú szárnyashajókkal oldanák meg. A dokkolás folyamata szintén automatikusan történne, a pontos kikötést mágneses dokkolók segítenék. Dantas szerint az elektromos kompokat a napelemeiknek – illetve környéken bőségesen jelenlévő napsütésnek – köszönhetően feleakkora költséggel lehetne üzemeltetni a dízeles társaikhoz képest, továbbá a zaj és a károsanyag-kibocsátás is csökkenne.
(Fotó: Marcelo Dantas / Deezen)