Önvezető napelemes hajókkal revitalizálná a vízi közlekedést egy dizájnverseny finalistája

2022 / 06 / 30 / Palotai Nándor
Önvezető napelemes hajókkal revitalizálná a vízi közlekedést egy dizájnverseny finalistája
A Deezen által rendezett Future Mobility Competition egyik döntőse Lisszabon kompközlekedését terelné fenntarthatóbb mederbe önvezető elektromos kompok és egy vízen lebegő csomópont segítségével.

A tech- és dizájnmagazin Deezen az elektromos autókat fejlesztő Arrival vállalattal közösen rendezte meg a Future Mobility Competition elnevezésű megmérettetését, melynek lényege, hogy a versenyzők a saját városukban kell, hogy azonosítsanak egy közlekedéssel kapcsolatos problémát, és létre kell hozniuk annak megoldására egy tervet. A versenyre több mint 170 fő regisztrált, csaknem félszáz különböző országból, közülük választotta ki a szakmai zsűri a tíz legjobbat. A megmérettetés tíz döntőse közé került be a portugál Marcelo Dantas, aki Lisszabon vízi tömegközlekedését szeretné új életre kelteni Tagus Link elnevezésű koncepciójával, melyet a Deezen oldalán mutatott be részletesebben.

Dantas tapasztalatai szerint a portugál főváros hajójáratai az utóbbi években jelentősen megritkultak, mivel a hajójáratokra túl sokat kellett várni, nem voltak összeszinkronizálva különböző útvonalak, illetve egyes kikötők között nem is volt járat soha. A lakosság idővel elfordult a vízi tömegközlekedéstől Lisszabonban, helyette magánúton oldják meg a kisebb kikötőkbe való eljutást, aminek eredményeképp további járatok szűnnek meg, tovább erősítve a folyamatot. Ehhez még hozzá tartozik az is, hogy a legtöbb civil hajó dízelüzemű, így ezek növekvő száma szintén egyre nagyobb terhet ró a környezetre.

Marcelo Dantas az Ibériai-félsziget leghosszabb és legmeghatározóbb folyója, a Tajo (latinul Tagus – innen a név) vízi közlekedését szeretné revitalizálni a Tagus Link tervével. A koncepció szíve a közlekedési útvonalak optimalizálását segítő, a folyó közepén lebegő, kör alakú kikötőállomás, mely folyamatosan fogadja az utasokat szállító kompokat, ezáltal összekötve az összes útvonalat.

A csomópontot egy olyan, mesterséges intelligenciával ellátott utaselosztó- és irányítórendszer felügyelné, mely az online- vagy az egyes kikötőkben a hajóra szálláskor adott információk alapján választja ki a kompok dokkolási helyét, de akár a célállomását is, a minél rövidebb várakozási idők, és a minél hatékonyabb útvonalak érdekében.

A Tagus Link rendszerében a személyszállítást önvezető, napelemmel felszerelt, elektromos meghajtással rendelkező, korong-alakú szárnyashajókkal oldanák meg. A dokkolás folyamata szintén automatikusan történne, a pontos kikötést mágneses dokkolók segítenék. Dantas szerint az elektromos kompokat a napelemeiknek – illetve környéken bőségesen jelenlévő napsütésnek – köszönhetően feleakkora költséggel lehetne üzemeltetni a dízeles társaikhoz képest, továbbá a zaj és a károsanyag-kibocsátás is csökkenne.

(Fotó: Marcelo Dantas / Deezen)


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.