Önvezető napelemes hajókkal revitalizálná a vízi közlekedést egy dizájnverseny finalistája

2022 / 06 / 30 / Palotai Nándor
Önvezető napelemes hajókkal revitalizálná a vízi közlekedést egy dizájnverseny finalistája
A Deezen által rendezett Future Mobility Competition egyik döntőse Lisszabon kompközlekedését terelné fenntarthatóbb mederbe önvezető elektromos kompok és egy vízen lebegő csomópont segítségével.

A tech- és dizájnmagazin Deezen az elektromos autókat fejlesztő Arrival vállalattal közösen rendezte meg a Future Mobility Competition elnevezésű megmérettetését, melynek lényege, hogy a versenyzők a saját városukban kell, hogy azonosítsanak egy közlekedéssel kapcsolatos problémát, és létre kell hozniuk annak megoldására egy tervet. A versenyre több mint 170 fő regisztrált, csaknem félszáz különböző országból, közülük választotta ki a szakmai zsűri a tíz legjobbat. A megmérettetés tíz döntőse közé került be a portugál Marcelo Dantas, aki Lisszabon vízi tömegközlekedését szeretné új életre kelteni Tagus Link elnevezésű koncepciójával, melyet a Deezen oldalán mutatott be részletesebben.

Dantas tapasztalatai szerint a portugál főváros hajójáratai az utóbbi években jelentősen megritkultak, mivel a hajójáratokra túl sokat kellett várni, nem voltak összeszinkronizálva különböző útvonalak, illetve egyes kikötők között nem is volt járat soha. A lakosság idővel elfordult a vízi tömegközlekedéstől Lisszabonban, helyette magánúton oldják meg a kisebb kikötőkbe való eljutást, aminek eredményeképp további járatok szűnnek meg, tovább erősítve a folyamatot. Ehhez még hozzá tartozik az is, hogy a legtöbb civil hajó dízelüzemű, így ezek növekvő száma szintén egyre nagyobb terhet ró a környezetre.

Marcelo Dantas az Ibériai-félsziget leghosszabb és legmeghatározóbb folyója, a Tajo (latinul Tagus – innen a név) vízi közlekedését szeretné revitalizálni a Tagus Link tervével. A koncepció szíve a közlekedési útvonalak optimalizálását segítő, a folyó közepén lebegő, kör alakú kikötőállomás, mely folyamatosan fogadja az utasokat szállító kompokat, ezáltal összekötve az összes útvonalat.

A csomópontot egy olyan, mesterséges intelligenciával ellátott utaselosztó- és irányítórendszer felügyelné, mely az online- vagy az egyes kikötőkben a hajóra szálláskor adott információk alapján választja ki a kompok dokkolási helyét, de akár a célállomását is, a minél rövidebb várakozási idők, és a minél hatékonyabb útvonalak érdekében.

A Tagus Link rendszerében a személyszállítást önvezető, napelemmel felszerelt, elektromos meghajtással rendelkező, korong-alakú szárnyashajókkal oldanák meg. A dokkolás folyamata szintén automatikusan történne, a pontos kikötést mágneses dokkolók segítenék. Dantas szerint az elektromos kompokat a napelemeiknek – illetve környéken bőségesen jelenlévő napsütésnek – köszönhetően feleakkora költséggel lehetne üzemeltetni a dízeles társaikhoz képest, továbbá a zaj és a károsanyag-kibocsátás is csökkenne.

(Fotó: Marcelo Dantas / Deezen)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Épül az Onkalo radioaktívhulladék-tároló, ahol legalább százezer évig pihennek a kiégett fűtőelemek.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.