Az orosz gazdasági minisztérium szerdai bejelentése szerint a jövő évtől új támogatási rendszer bevezetését tervezik az elektromos autók vásárlásának ösztönzésére. A támogatás mértéke az autó árának 25 százaléka, de legfeljebb 625 ezer rubel (vagyis kb. 2,5 millió forint) lehet.
A bejelentés legalább annyira szól az orosz autóiparnak mint az autóvásárlóknak, jelenleg ugyanis nincs nagy szériában Oroszországban készülő elektromos autó. Nem is csoda. A nagy szénhidrogénkészletekkel rendelkező országban olcsó a benzin és a gázolaj (jelenleg 200 forintnak megfelelő rubel egy liter benzin ára), az autóiparban pedig korántsem olyan szigorúak a legyártott kocsikra vonatkozó emissziós előírások, mint például az EU-ban, így a benzines vagy dízel autók is olcsóbbak lehetnek.
Az egyik ígéretes orosz villanyautó-projekt, a Zetta:
Az alacsony üzemanyagárak mellett az elektromos autózással elérhető megtakarítás képtelen kompenzálni a villanyautók magas eladási árait. A piacot egyszerű technikájú, olcsó hagyományos autók dominálják. A legnépszerűbb három modell a Lada Granta, a Kia Rio és a Lada Vesta, de még a borzalmasan elavult, ellenben robusztus és olcsón fenntartható Lada Niva is befért a top 10-es lista hatodik helyére. Ezekkel a kocsikkal pedig piaci alapon a vásárlók szempontjából nézve természetesen nem versenyezhetnek a jellemzően többszörösen drágább és nehézkesebben használható elektromos autók. A mintegy 45 milliós orosz személyautóparkban csupán 11 ezer elektromos autó található, ezek is többnyire külföldről használtan behozott kocsik.
Ugyanakkor Oroszország is elfogadta már a szén-dioxid-emisszió csökkentésénk szükségességét. 2019-ben az állam csatlakozott a párizsi klímaegyezményhez és vállalta, hogy 2030-ig az 1990-es szint 70%-ára csökkenti üvegházgáz-kibocsátását. Részint ehhez a szándékhoz kapcsolódik, hogy a kormány 2030-ra évi mintegy 220 ezer elektromos autó hazai gyártására számít - viszont azt is érzékelik, hogy piaci intervenció nélkül ennek megvalósulására semmi esély nincs.
A külföldi gyártókat természetesen komoly hátrányba hozza majd a hazai ipart támogató protekcionista intézkedés, ugyanakkor néhány cég (mindenekelőtt a Ladát háromnegyed részben birtokló Renault-Nissan) számára az ártámogatás valószínűleg kellően inspiráló lesz ahhoz, hogy orosz üzemeikben is megkezdjék máshol már gyártott elektromos autóik összeszerelését.
(A Reuters cikke nyomán)

Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR