Izgalmas bejelentést tett az elektromos salakmotorok gyártására szakosodott Cake. A svéd vállalat a papíralapú, újrahasznosítható anyagokat fejlesztő PaperShell startuppal lépett partnerségre, hogy a jövőben az utóbbi által fejlesztett környezetbarát anyagot használja fel az elektromos motorjaihoz, ezzel is csökkentve a kétkerekűek gyártásával járó környezetkárosítást – olvasható az Electrek oldalán.
A Cake az elmúlt pár évben már több népszerű e-bikeot gyártott, a Kalk névre keresztelt, alig több mint egy kilogramm súlyú környezetbarát salakmotortól, a praktikus Makka mopeden keresztül, egészen a teherhordásra kitalált Ösa kétkerekűig. A Cake sokféle motorjaiban közös, hogy moduláris felépítésűek, és hogy a mérnökök – a cég alapfilozófiájával összhangban – igyekeztek úgy optimalizálni a gyártási folyamatot, hogy minél kevesebb káros anyag kerüljön a levegőbe.
A 2021-ben alapított startup, a Papershell természetes eredetű, papíralapú anyaga a Cake motorjainak műanyagból készült alkatrészeit hivatott kiváltani, ezzel is csökkentve a legyártott motorok ökológiai lábnyomát. A műanyaggyártásban gyakran használt polipropilén esetében például a kilogrammjának előállításakor melléktermékként 4,95 kg szén-dioxid keletkezik, az üveggyapot kilogrammjának esetében pedig már kicsit több mint 25 kg szén-dioxid kerül a levegőbe. Ezzel szemben a Papershell anyaga esetében mindössze 0.65 kg szén-dioxid keletkezik. A cég állítása szerint az anyag nemcsak környezetbarátabb, de erősebb is, mint a hasonló műanyagok.
A PaperShell alkatrészei préseléssel vagy öntéssel készülnek, állításuk szerint a természetes, cellulózszálas kompozit UV-rezisztens, vízálló, valamint préselt furnér, műanyagok, szálas kompozitok, vagy egyes esetekben akár fémből készült alkatrészek helyettesítésére is alkalmas lehet.
A startupnak a svédországi Tibróban van a kísérleti üzeme, ahol közös fejlesztési projekteket folytatnak, és évente maximum 60 000 komponens kapacitással gyártanak is. A PaperShell 2023-ben tervezi megnyitni az első sorozatgyártásra is alkalmas, magasan automatizált üzemét, amely már évi 700 000 alkatrész gyártását fogja lehetővé tenni. A cég európai kutatókkal, illetve a svédországi Research Institute of Sveden (RISE) kutatógárdájával is együttműködik.
A Cake mindeközben szüntelenül újabb kiegészítőket dob piacra a már meglévő motorjaihoz, továbbá egyelőre úgy tűnik, hogy a nagyobb befektető bizalmát is élvezi: a startup legutóbb tavaly szeptemberben kapott 60 millió amerikai dollárt a motorjai fejlesztésére és a sorozatgyártás bővítésére.
A Cake egy másik érdekes projektje az oldalunkon a merész, beépített drónt is tartalmazó koncepcióautójával megjelent Polestar elektromos autógyártóval közös: a két svéd cég azon dolgozik, hogy a Cake motorjait a Polestar autóira lehessen erősíteni, és biztonságosan szállítani. A Cake ezen felül úgy tűnik, hogy a marektingnek is megadja a módját, ugyanis a gyártó még egy saját háziversenyt is rendezett Cake worlds race néven, ahol 16 tapasztalt salakmotoros csapott össze egymással a svédországi Gotland városában található pályán.
(Fotó: Cake)