Parkolási ötletek Budapestnek

2020 / 06 / 19 / Rácz Tamás
Parkolási ötletek Budapestnek
A parkolási díj beszedése és átláthatatlan csatornákba terelése önmagában talán még kevés egy világváros üzemeltetéséhez. Mutatunk néhány további ötletet!

Erős a mocorgás Budapesten manapság a parkolási rendszer átalakításával kapcsolatban. Minimum kettős társadalmi igényt kellene kiszolgálnia a városvezetésnek: a fővárosban élők kevesebb kocsit szeretnének az utcákon (sokan persze azért, hogy ők kényelmesebben tudjanak közlekedni és parkolni a saját autóikkal), az ingázók pedig sok olcsó parkolóhelyet szeretnének, hogy kényelmesen be tudjanak menni dolgozni, tanulni, ügyet intézni az ország közigazgatási és gazdasági vízfejének számító Budapestre.

Hatalmas feladat jól megszervezni egy ekkora város parkolási rendjét, nem is állítjuk, hogy egyáltalán lehetséges tökéletesen elvégezni ezt a feladatot. Mindazonáltal aggasztóan szűk látókörűnek látjuk azokat a szinte kizárólag a díjszabásra koncentráló javaslatokat, terveket, amelyekről a médiából értesülünk a Főváros terveivel kapcsolatban. Ezért összegyűjtöttünk néhány olyan ötletet a nagyvárosi parkolásokkal kapcsolatban a világból, amelyeket talán egyszer a mi egyetlen igazi nagyvárosunkban is sikerülhet majd alkalmazni egy valóban átfogó parkolási reform keretében.

1. Smart City-megoldások a parkolás könnyítésére

Jóóóóó reggelt Budapest: 2020 van! Ehhez képest már annak is sokan örülnének, ha a kelenföldi P+R parkoló foglaltságjelzője a valóságot mutatná. Pedig vannak itt még lehetőségek. Minden autósnál ott a mobil, minden parkolóhely azonosítható és adatbázisba foglalható. Itt a lehetőség az online foglalható parkolóhelyek rendszerének kialakítására (a helykereső körözések megszüntetésére), időszakos kedvezményes mobilfizetési rendszer kialakítására a csúcsok kilapítására, rugalmas közlekedési rendű utak kimunkálására, melyekben a forgalmi csúcsokhoz igazodó, váltakozóan egyirányúsított forgalmi rendek mellett akár kevesebb forgalmi sáv és több parkolóhely fér el. Satöbbi.

Egy magyar startup, a Parkl parkolószolgáltatása, amit Budapest akár intézményesíthetne is'>
Egy magyar startup, a Parkl parkolószolgáltatása, amit Budapest akár intézményesíthetne is

2. A parkolóhelyek jól látható jelölése (mint Párizsban)

Apróság, de komoly szimpátiát ébresztene az autóstársadalomban a városvezetés iránt, ha a közterületek üzemeltetői felfestésekkel, útburkolati jelekkel segítenék a szabályos parkolást és a fizetős területek egyértelmű beazonosítását. Érdemes megnézni a Google StreetView-n, hogy csinálja ezt Párizs: minden_egyes fizetős hely jelölve van a belvárosban, de még az árurakodásra kijelölt megállóhelyeket is felfestették.


Kép: Google StreetView screenshot

3. A megállási tilalom egyértelmű -tól -ig jelzése (mint Bécsben)

Nagyban segíti a parkolást az is, ha a tilos területek már messziről egyértelműen azonosíthatók. Ehhez nem kell high-tech, csak táblák.


Bécs, Ottakringer Strasse. Itt egyszerűen lehetetlen véletlenül tilosban megállni. Kép: Wiki

4. Többszintes parkolóliftek akár a szabadban

Nem szeretnénk, hogy az Andrássy úton vagy a rakpartokon csúfítsák el vertikális autótornyok a látványt, de számtalan irodaház, oktatási központ parkolási kapacitása lenne gyorsan megnövelhető, ha az autók nem csak egymás mellett, de egymás felett is parkolhatnának. Azokon a helyeken, ahol nem cserélődnek gyorsan a járművek, hanem jellemzően egy-egy kocsi foglal sok órán át egy-egy helyet, remekül ki lehetne használni az ilyen, a fővárosi parkolási díjak ismeretében akár piaci alapon is gazdaságosan telepíthető megoldásokat:

5. A városi autótartás korlátozása, kötelező parkolóhely-építés a lakásokhoz

A lakásépítések és az új lakásokhoz előírt számú parkolóhelyek, előírt méretű garázsterület viszonya Magyarországon régóta ingoványos zóna. A házak valahogy mindig megépülődnek, miközben a parkolóhelyek elfelejtődnek, az új lakások új lakói pedig az utcán parkolják autóikat. Ezen szabályozással és a szabályozás betartásával könnyen lehet segíteni - persze csak akkor, ha a korrupció lehetőségét kizárja a város menedzsmentje.

6. Profi P+R parkolók, gyors átszállási lehetőséggel a tömegközlekedésre - a P+R beruházások támogatása a fővároson kívül is!

Hogy kevés a P+R, minden jószándékú autós ingázó pontosan tudja. Viszont ha Budapest tényleg hatékonyan szeretné csökkenteni a városba csak muszájból autóval érkezők számát, a fő tranzitutak melletti önkormányzatokkal is tárgyalnia kellene arról hogy - akár részben fővárosi költségvetési támogatással megvalósuló beruházásoknak köszönhetően - már Budapesten kívül le lehessen tenni a kocsit, mondjuk a fontos zónázó vonatok útvonalán. Az agglomerációs kistelepülések között Herceghalmon találunk remek példát arra, hogy az ingázó kocsija akár ki se menjen a faluból, városból, a budaörsi vasútállomás pedig egy igazi elrettentő példa (mindkét település az M1-en érkező óriási ingázó forgalom fő útvonalán fekszik). Íme, így néz ki Magyarország egyik leggazdagabb településének vasútállomásának parkolója:


A budaörsi vasútállomás parkolója. Hát persze, hogy az ország egyik leggazdagabb településéről Budapestre induló jómódú ingázók nem fognak itt szenvedni a parkolással, vonatra szállással: bemennek kocsival

És ahogy minimum ki kellene kinéznie:


Herceghalom kulturált P+R parkolója a vasút mellett, Budaörstől két megállóval kijjebb

7. Kiss & Go parkolók kijelölése az óvodák, iskolák mellett

A reggeli és délutáni csúcs egyik jellegzetessége a budapesti forgalomban a gyermekeket az oviba, suliba beadó vagy őket felvevő családi autók nyüzsgése. Csodálatra méltó az elszántság, ahogy apukák és anyukák tömkelege negyedórákig égeti a drága üzemanyagot helyet keresve, harcol, acsarkodik, vív egymással tíz négyzetméterért az intézmény előtti parkolóban, forgalom elől elzárt területen, a szembesáv szélén, a buszmegállóban vagy a füvön, csak hogy a gyermekével eltölthessen két-három extra percet, amíg besétál vele az épületbe.

Hallottunk olyan városokról, ahol úgynevezett Kiss & Go parkolókkal, nem is parkolókkal: pillanatnyi megállóhelyekkel oldják ezt meg a forgalomszervező szakemberek. Apu/anyu megállítja az autót, a gyerek kiszáll és biztonságban, egy felügyelő pedagógus vagy hatósági ember óvó tekintetétől kísérve egyedül lép be az intézménybe.


A gyerek kiszáll, a szülő egyből megy tovább. Csak pár tábla kell hozzá és egy felnőtt az intézményből, aki figyel az utcán a reggeli érkezési és a délutáni hazaindulási csúcsban

Hét ötlet arra, hogy Budapest parkolása a jövőben élhetőbb legyen a fővárosiak és az ingázók számára egyaránt. Most ennyi, a teljesség igénye nélkül, Ha ez mind megvalósul és széles körben elterjed, jövünk vissza a Rakéta.hu hét újabb programpontjával!


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.