Erős a mocorgás Budapesten manapság a parkolási rendszer átalakításával kapcsolatban. Minimum kettős társadalmi igényt kellene kiszolgálnia a városvezetésnek: a fővárosban élők kevesebb kocsit szeretnének az utcákon (sokan persze azért, hogy ők kényelmesebben tudjanak közlekedni és parkolni a saját autóikkal), az ingázók pedig sok olcsó parkolóhelyet szeretnének, hogy kényelmesen be tudjanak menni dolgozni, tanulni, ügyet intézni az ország közigazgatási és gazdasági vízfejének számító Budapestre.
Hatalmas feladat jól megszervezni egy ekkora város parkolási rendjét, nem is állítjuk, hogy egyáltalán lehetséges tökéletesen elvégezni ezt a feladatot. Mindazonáltal aggasztóan szűk látókörűnek látjuk azokat a szinte kizárólag a díjszabásra koncentráló javaslatokat, terveket, amelyekről a médiából értesülünk a Főváros terveivel kapcsolatban. Ezért összegyűjtöttünk néhány olyan ötletet a nagyvárosi parkolásokkal kapcsolatban a világból, amelyeket talán egyszer a mi egyetlen igazi nagyvárosunkban is sikerülhet majd alkalmazni egy valóban átfogó parkolási reform keretében.
Jóóóóó reggelt Budapest: 2020 van! Ehhez képest már annak is sokan örülnének, ha a kelenföldi P+R parkoló foglaltságjelzője a valóságot mutatná. Pedig vannak itt még lehetőségek. Minden autósnál ott a mobil, minden parkolóhely azonosítható és adatbázisba foglalható. Itt a lehetőség az online foglalható parkolóhelyek rendszerének kialakítására (a helykereső körözések megszüntetésére), időszakos kedvezményes mobilfizetési rendszer kialakítására a csúcsok kilapítására, rugalmas közlekedési rendű utak kimunkálására, melyekben a forgalmi csúcsokhoz igazodó, váltakozóan egyirányúsított forgalmi rendek mellett akár kevesebb forgalmi sáv és több parkolóhely fér el. Satöbbi.
Egy magyar startup, a Parkl parkolószolgáltatása, amit Budapest akár intézményesíthetne is'>Apróság, de komoly szimpátiát ébresztene az autóstársadalomban a városvezetés iránt, ha a közterületek üzemeltetői felfestésekkel, útburkolati jelekkel segítenék a szabályos parkolást és a fizetős területek egyértelmű beazonosítását. Érdemes megnézni a Google StreetView-n, hogy csinálja ezt Párizs: minden_egyes fizetős hely jelölve van a belvárosban, de még az árurakodásra kijelölt megállóhelyeket is felfestették.
Nagyban segíti a parkolást az is, ha a tilos területek már messziről egyértelműen azonosíthatók. Ehhez nem kell high-tech, csak táblák.
Nem szeretnénk, hogy az Andrássy úton vagy a rakpartokon csúfítsák el vertikális autótornyok a látványt, de számtalan irodaház, oktatási központ parkolási kapacitása lenne gyorsan megnövelhető, ha az autók nem csak egymás mellett, de egymás felett is parkolhatnának. Azokon a helyeken, ahol nem cserélődnek gyorsan a járművek, hanem jellemzően egy-egy kocsi foglal sok órán át egy-egy helyet, remekül ki lehetne használni az ilyen, a fővárosi parkolási díjak ismeretében akár piaci alapon is gazdaságosan telepíthető megoldásokat:
A lakásépítések és az új lakásokhoz előírt számú parkolóhelyek, előírt méretű garázsterület viszonya Magyarországon régóta ingoványos zóna. A házak valahogy mindig megépülődnek, miközben a parkolóhelyek elfelejtődnek, az új lakások új lakói pedig az utcán parkolják autóikat. Ezen szabályozással és a szabályozás betartásával könnyen lehet segíteni - persze csak akkor, ha a korrupció lehetőségét kizárja a város menedzsmentje.
Hogy kevés a P+R, minden jószándékú autós ingázó pontosan tudja. Viszont ha Budapest tényleg hatékonyan szeretné csökkenteni a városba csak muszájból autóval érkezők számát, a fő tranzitutak melletti önkormányzatokkal is tárgyalnia kellene arról hogy - akár részben fővárosi költségvetési támogatással megvalósuló beruházásoknak köszönhetően - már Budapesten kívül le lehessen tenni a kocsit, mondjuk a fontos zónázó vonatok útvonalán. Az agglomerációs kistelepülések között Herceghalmon találunk remek példát arra, hogy az ingázó kocsija akár ki se menjen a faluból, városból, a budaörsi vasútállomás pedig egy igazi elrettentő példa (mindkét település az M1-en érkező óriási ingázó forgalom fő útvonalán fekszik). Íme, így néz ki Magyarország egyik leggazdagabb településének vasútállomásának parkolója:
És ahogy minimum ki kellene kinéznie:
A reggeli és délutáni csúcs egyik jellegzetessége a budapesti forgalomban a gyermekeket az oviba, suliba beadó vagy őket felvevő családi autók nyüzsgése. Csodálatra méltó az elszántság, ahogy apukák és anyukák tömkelege negyedórákig égeti a drága üzemanyagot helyet keresve, harcol, acsarkodik, vív egymással tíz négyzetméterért az intézmény előtti parkolóban, forgalom elől elzárt területen, a szembesáv szélén, a buszmegállóban vagy a füvön, csak hogy a gyermekével eltölthessen két-három extra percet, amíg besétál vele az épületbe.
Hallottunk olyan városokról, ahol úgynevezett Kiss & Go parkolókkal, nem is parkolókkal: pillanatnyi megállóhelyekkel oldják ezt meg a forgalomszervező szakemberek. Apu/anyu megállítja az autót, a gyerek kiszáll és biztonságban, egy felügyelő pedagógus vagy hatósági ember óvó tekintetétől kísérve egyedül lép be az intézménybe.
Hét ötlet arra, hogy Budapest parkolása a jövőben élhetőbb legyen a fővárosiak és az ingázók számára egyaránt. Most ennyi, a teljesség igénye nélkül, Ha ez mind megvalósul és széles körben elterjed, jövünk vissza a Rakéta.hu hét újabb programpontjával!