Phasa-35: a drón, amely leválthatja a geostacionárius műholdakat

2023 / 10 / 01 / Felkai Ádám
Phasa-35: a drón, amely leválthatja a geostacionárius műholdakat
A mindössze 150 kg-os szerkezet akár hónapokig is képes 20 km-es magasságban maradni, amivel a mai geostacionárius műholdak egy alternatíváját jelentheti.

A BAE Systems sikeresen tesztelte a Persistent High Altitude Solar Airplane (Phasa-35) nevű repülőjét, egy könnyű kémrepülőgépet, amelyet kis elektromos motorok és kiterjedt napelem-szárnyak hajtanak. A mindössze 150 kg súlyú, napelemes, nagy magasságban működő “pszeudo-szatellit” pilóta nélküli légi rendszer (UAS) hetekig vagy akár hónapokig képes 20 km-es magasságban lebegni, rugalmas alternatívát kínálva a hagyományos műholdaknak.

A próba során egy lézeres érzékelőrendszer biztosította az időjárás pontos követését, lehetővé téve a Phasa-35 turbulencia nélküli navigációját. A katonai és kereskedelmi alkalmazások kutatása folyamatban van, beleértve a hosszan tartó területfelügyeletet és az internetkapcsolatok biztosítását a távoli régiókban.

A BAE Systems sikeresen befejezte innovatív kémrepülőgépe, a Persistent High Altitude Solar Aircraft (Phasa-35) egyik legjelentősebb tesztjét – számol be róla az Interesting Engineering. A BAE Systems leányvállalata, a Prismatic Ltd. által tervezett Phasa-35 egy ultrakönnyű, napelemes, nagy magasságú, úgynevezett “pszeudo-szatellit” (HAPS) pilóta nélküli légi rendszer (UAS). Az eszközre hosszú napelem szárnyakat pakoltak, és a rendszer lítium akkumulátorokkal párosul, így hetekig vagy akár hónapokig képes repülni nagy magasságban. A repülőgép tömege mindössze 150 kilogramm, szárnyfesztávolsága 35 méter, a gép teste pedig vékony szénszálból készült.

A 2023. júliusi tesztrepülés során az Egyesült Államok új-mexikói katonai lőterén a Phasa-35 elérte a 20 km-es magasságot, ami kétszerese a kereskedelmi repülőgépekének. A gép egy egyszer használatos jármű segítségével szállt fel, és ellenőrzött hasraszállást hajtott végre. Az egyszerre tehát két betűszóval is leírható UAS HAPS (vagy HAPS UAS – ízlés dolga) rendszer lassan, 89 km/h sebességgel repül, így bizonyos helyek felett hosszabb ideig lebeghet, aminek köszönhetően ideális katonai megfigyelési vagy kereskedelmi alkalmazásokhoz, például internetkapcsolat biztosításához távoli területeken.

A repülőgép egyik legnagyobb előnye tehát, hogy a geostacionárius műholdakhoz hasonlóan képes helyben maradni, így a katonai és kereskedelmi felhasználás számára egyaránt vonzó. Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság katonai stratégái a HAPS-t a hagyományos műholdak helyettesítőjeként vetnék be, az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériuma (MOD) pedig már végez hasonló kísérleteket az Aether projekt keretében, amely nagy magasságú léggömböket és napenergiával működő repülőgépeket is magában foglal.

A Phasa-35 fejlett funkciói közé tartozik a lézeres érzékelőrendszer a pontos időjárás-követéshez, amely lehetővé teszi a viharosabb időjárási körülmények hatékony elkerülését. A BAE Systems további négy Phasa-35 repülőgép gyártását tervezi az angliai Altonban, Hampshire államban.


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.