Az Airbus bejelentette, hogy a vállalat A330 típusú többcélú tanker repülőgépe sikeresen végrehajtotta a világon az első éjszakai automatikus légi utántöltési küldetést.
Az Airbus közleményéből kiderül az is, hogy az idei év májusa és júniusa között több mint 500 kapcsolódást hajtottak végre a fogadó repülőgépekkel, ebből 150 éjszakai körülmények között történt. A tesztek során egy szingapúri légierőhöz tartozó A330-as repülőgépet, valamint portugál F-16-osokat és szingapúri F-16-os és F-15SG vadászgépeket használtak. A hatékonyság jobb értékelése érdekében a kapcsolódásokat különböző éjszakai megvilágítási körülmények és a fogadó gépek eltérő külső konfigurációi mellett végezték.
Habár a múltban már többször is végeztek légi utántöltést, de ennek az éjszakai végrehajtása olyan összetett kihívás, amelyet a repülőipar sok óriásvállalata is megpróbált már megugrani. A mostani siker így jelentős előrelépés technológiai szempontból, de ezzel együtt komolyan javíthatja a légierő hadműveleti képességeit, mivel megnövelheti a vadászrepülőgépek és a megfigyelő repülőgépek hatótávolságát – írja az eredmény kapcsán az Interesting Engineering.
Az Airbus a mostani sikert a fejlett “A3R éjszakai működési algoritmusoknak és az új kamerarendszer-szabványoknak” tulajdonította. A két hónapos időszak alatt az A330 MRTT összesen több mint 500 utántöltést hajtott végre, ebből 150-et éjszaka. A vállalat egy videót is közzétett, amelyen az A330-ast láthatjuk, amint éjszaka különböző repülőgépeket tankol:
The Airbus #A330MRTT has achieved a world first aviation milestone by completing an automatic air-to-air refuelling (A3R) flight test campaign in night conditions - a key step towards certification in 2025. Between May and June this year, @TheRSAF A330 MRTT embodying the latest… pic.twitter.com/XhaAZhQnq9
— Airbus Newsroom (@AirbusPRESS) July 23, 2024
A mostani demonstráció sikere fontos lépés az A330 MRTT éjszakai A3R képességeinek jövőbeli tanúsítása szempontjából.
A 2007-ben kifejlesztett A330 a polgári A330-200 repülőgép katonai változata. Két General Electric motor hajtja, amely lehetővé teszi a maximális, 912 kilométer per órás sebességet. Az A330 maximális üzemanyag-kapacitása 111 tonna, és “97 százalékos légi utántöltési sikeraránnyal” büszkélkedhet. A repülőgépet felszerelték tehát az új A3R éjszakai műveleti algoritmusokkal és kamerával, amelyek javítják a látórendszert. 2022 júliusában az Airbus bejelentette, hogy az A330 lett az első tanker, amely automatikus légi utántöltésre kapott tanúsítványt.