Rengés nélküli földrengés: megtalálták a rejtélyes, szeizmikus hang eredetét

2020 / 01 / 13 / Felkai Ádám
Rengés nélküli földrengés: megtalálták a rejtélyes, szeizmikus hang eredetét
Tavaly novemberben rejtélyes szeizmikus jelenség zajlott Mayotte-sziget környékén, amely egyáltalán nem hasonlított egy tipikus földrengésre, a sziget mégis arrébb mozdult. Most már tudják, mi történhetett.

Tavaly november 11-én a Mayotte-szigeten (Mozambik és Madagaszkár között) különös szeizmikus esemény zajlott. Az eseményt kísérő hang több szempontból sem hasonlított arra, ami egy földrengést szokott kísérni, mivel egyetlen extrém alacsony frekvencián szólt, míg egy földrengést több frekvencia kísér. Ráadásul a hullám a szigetről indult ki körkörösen, ám a környéken senki sem érzett rengést és a jellegzetes P- (primer, longitudinális) és S hullámok (szekunder, transzverzális) is annyira gyengék voltak, hogy alig lehetett érzékelni őket. Mindennek ellenére a francia hatóságok november 12-ei jelentése szerint a sziget kelet felé 6 centiméterrel, dél irányába 3 centiméterrel mozdult arrébb.

Most viszont német tudósok megtalálták a jelenség magyarázatát: egy hatalmas, tengeralatti vulkán kezdett Madagaszkár partjainál formálódni. A kutatásvezető Simone Cesca, német szeizmológus szerint ez az első eset, hogy egy tengerfenéki vulkán születésének lehetünk a tanúi.

A vulkán keletkezése azzal vette kezdetét, hogy egy nagyobb magma állomány kezdett fokozatosan felszivárogni az Indiai-óceán fenekére. A kutatók szerint a maga 26-30 kilométeres mélységével ez volt a valaha felfedezett legnagyobb magmakamra. Ahogy a kamra kezdett kiürülni, júniusban a sziklás aljzat megereszkedett felette, ez adta ki a hangot, amit aztán novemberben érzékeltek. A szivárgásból keletkezett a hatalmas vulkán is, amelynek 5 kilométer az átmérője, és 800 méterrel magasodik a tengerfenék fölé.