Rettentő közel vagyunk, hogy bebizonyítsuk: a multiverzum létezik

2024 / 06 / 26 / Felkai Ádám
Rettentő közel vagyunk, hogy bebizonyítsuk: a multiverzum létezik
Száz évvel ezelőtt fedeztük fel, hogy a miénken kívül más galaxisok is léteznek. Most pedig talán egy újabb felfedezés küszöbén állunk: nem a miénk az egyetlen univerzum.

Régen azt hittük, hogy ez a galaxis jelenti a teljes mindenséget, aztán Edwin Hubble felfedezésével egy évszázada kiderült, hogy ez nincs így. Épp ahogy nem a miénk az egyetlen bolygó, nem a Nap az egyetlen csillag, és nem a Nap kering a Föld körül. Ám mi van ha hasonló, a perspektívánkból következő félreértés áldozatai vagyunk a legnagyobb léptéket, az univerzumot tekintve is? Erről, illetve arról szól a New Scientist cikke, hogy ezt a felvetést miért veszi egyre komolyabban a tudományos közösség. Ezt foglaljuk össze lentebb.

A multiverzum, mint elképzelés szerint amit mi az univerzumunknak gondolunk, az csak egy a végtelen sok közül, amelyek az ősrobbanás után jöttek létre, és vagy rejtett formában léteznek, vagy pedig kvantumjelenségek révén manifesztálódnak. Ez az elmélet az 1980-as években különösen vonzóvá vált a tudósok számára, ahogy az úgynevezett inflációs elmélet egyre nagyobb teret nyert.

Az inflációs elmélet a kozmológiai modell egyik alapvető része, amely az univerzum korai időszakának gyors tágulását magyarázza – eszerint a gyors tágulás röviddel az ősrobbanás után, azaz a nagy bumm kezdeti pillanataiban történt, és jelentős hatást gyakorolt az univerzum jelenlegi szerkezetére és – mondjuk így – formájára is. Az elmélet szerint egy rövid, de intenzív periódusban az univerzum mérete exponenciálisan megnőtt – ezt az időszakot nevezik “inflációs időszaknak”. Ez az alapja annak, hogy az univerzum egyszerre tűnik laposnak és homogénnek.

Azonban ez az időszak járhatott egyéb következményekkel is: hatalmas térségek keletkeztek. Ezek a térségek pedig mind különböző kezdeti feltételekkel rendelkezhettek, és ezek a különbségek a későbbi időszakokban csak mégtovább fejlődtek. Tehát az inflációs időszak után létrejöhetett több, egymástól független “buborék-univerzum”, melyek mindegyike különböző fizikai törvényekkel vagy kezdeti, kiindulási feltételekkel rendelkezhet.

Azonban a multiverzum – más formában ugyan – de létezhet egy másik modell szerint is: ez a ciklikus univerzum elmélet. Eszerint az univerzum végtelen tágulási és zsugorodási ciklusokon megy át – ám ez abban különbözik a fenti modelltől, hogy eszerint a végtelen univerzumok mind különböző időpontban, és nem pedig egyszerre léteznek. Neil Turok fizikus, aki segített kidolgozni ezt a ciklikus modellt, úgy gondolja, hogy a multiverzum a ciklikus elméletnek megfelelően létezhet, és nem pedig úgy, ahogy az inflációs elméletből következne (tehát egymással párhuzamosan az ősrobbanást követően):

“Amit nem szerettem az inflációs elméletben, hogy nagyon kevés benne a tényleges előrejelzés (ami alapján a modellt a megfigyelések alapján validálni lehetne – a szerk.)”

Turok Paul Steinhardttal együtt épp ezért azzal érvel, hogy a sötét energia csökken az idő múlásával, ami pedig korrelál a kozmikus ciklusok közötti hosszabb időszakokkal, ami valószínűbbé teszi univerzumunk jelenlegi állapotát – egyben alátámasztja a ciklikus univerzum elméletét.

Azonban bármely elméletet is fogadjuk el, a multiverzum létét támogathatja egy rég ismert jelenség is: a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás (CMB), ami az ősrobbanás maradványsugárzása, és ennek megfelelően a világegyetem korai állapotáról szolgáltat információt.

Hiranya Peiris és a munkatársai például olyan jeleket mutattak ki a CMB-ben, amelyek az univerzumok ütközéseire utalhatnak. Ezek az ütközések kör alakú mintázatok formájában jelennek meg a háttérsugárzásban, amiket tehát a buborékuniverzumok, az inflációs modell által jósolt szerkezetek okozhatnak. Ha ezeket a mintákat sikerül egyértelműen beazonosítani, az értelemszerűen az inflációs elmélet irányába döntheti a mérleg nyelvét, egyben a “buborék univerzum” típusú multiverzum mellett szól.

Roger Penrose, matematikus-fizikus szerint viszont az előző univerzumciklusok maradványai is kimutathatóak a CMB-ben. Mások pedig úgy gondolják, hogy a korábbi univerzumokból menekülhettek meg fekete lyukak, és maradhattak meg a mi univerzumunkban. Vagyis a CMB vizsgálatával akár az univerzum ciklikus természetére is találhatunk bizonyítékot, ahogy arra is tehát, hogy a multiverzum ennek a modellnek megfelelően, vagyis az időben egymástól tagotlan létezik.

Neil Turok nemrégiben azonban már egy új koncepciót, a tükör univerzum elméletét kezdte vizsgálni. Eszerint az ősrobbanást követően létrejött a miénk mellett egy tüköruniverzum, melyben az idő visszafelé halad. Ez a modell nem csak egyszerűsíti a korábbi elméleteket, hanem egy izgalmas megoldást is kínál a sötét anyag rejtélyére – az elmélet szerint ugyanis a sötét anyag masszív neutrínókból állhat, amelyek bőségesen megtalálhatók egy ilyen tükör univerzumban.

Jelenleg ezt az elméletet éppen tesztelik is a Vera C. Rubin Obszervatórium által végzett nagyméretű galaxisfelmérésekkel. Az így szerzett felvételek lehetővé teszik a kutatók számára, hogy megfigyeljék és elemezzék a galaxisok és az univerzum nagy léptékű szerkezeteit, amelyek segíthetnek azonosítani a sötét anyag jellegzetességeit és forrásait. A tüköruniverzum ugyanis pont arról szól, hogyan kapcsolódik össze a sötét anyag a neutrínókkal, és hogyan befolyásolhatja ez az univerzum szerkezetét és viselkedését, amit ez a nagyléptékű felmérés meg is erősíthet akár.

(A cikkhez használt képet a DALL-E generálta/raketa.hu)

A kutatók szerint a féreglyukak folyamatosan megváltoztatják a valóságunkat titokban
Mikroszkopikus méretű féreglyukak lehetnek a megoldásai a kozmológia jelenleg legfontosabb rejtélyeinek – ezek az apró téridőbeli struktúrák ugyanis segíthetnek megmagyarázni, hogy miért kezdett el gyorsulni az univerzum tágulása.
1111 napot töltött az űrben egy orosz űrhajós, de egy rekordot még így sem döntött meg
Oleg Kononyenko szeptember 23-án tért vissza a Földre, miután több mint egy évig tartózkodott egyhuzamban a Nemzetközi Űrállomáson.