A Roller-Quadrotornak elkeresztelt hibrid járművet a Csecsiang Egyetem mérnökeinek vezetésével zajló kísérletek során fejlesztették ki, amelyek célja egy olyan hibrid jármű létrehozása volt, amely képes az utakon és a levegőben is közlekedni és a két haladási mód közötti váltás nem okoz gondot számára. Az ideális megoldást a szakértők egy hibridben találták meg, ami egy egykerekű és egy quadrotor kombinációjából áll.
A Roller-Quadrotor a földön való utazás során stabilan gurul egyetlen kerekén, miközben a rotorjai oldalirányba néznek, de kis méretük miatt nem akadályozzák a haladást, sőt, a manőverezésben segítik, majd valamilyen akadályhoz érve a jármű átfordul, a kerék kerül alulra és a négy rotorral meghajtva repül tovább. Ezzel az egyszerű módszerrel kikerülhetővé válnak a felszíni robotok és a drónok hiányosságai is: előbbi esetében a nehéz terepeken való elakadás esélye, a drónoknál pedig a behatárolt üzemidő.
A hibrid járműről szóló tanulmány leírása szerint az egykerekű quadrotor a földön jobban teljesít, mint a levegőben: a tesztek alapján körülbelül 3,8-szor nagyobb távot tud bejárni és 42,2-szer hosszabb ideig működőképes monocikli üzemmódban. A repülési képességeinek elsősorban akkor veszi hasznát, mikor olyan hátráltató tényezővel találkozik, ami a hagyományosabb felépítésű földi járművek útját megszakítaná: ekkor egyszerűen átrepüli a torlaszt, szakadékot vagy bármilyen más akadályt. A járművet katonai célú felderítési feladatok kivitelezésére vagy expedíciók, esetleg mentőakciók segítésére szánják, amelyek során egy multifunkcionális UAV (Unmanned Aerial Vehicle, pilóta nélküli légi jármű) nagy segítséget nyújthat.
(Interesting Engineering Fotó: Zheng et al, Getty Images/ovbelov)